Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)
Dotacje europejskie sprawiają, że działamy efektywnie i tworzymy sieć jutra- Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) to największy pod względem alokacji oraz liczby priorytetów rozwojowych program krajowy w całej Unii Europejskiej. Program FEnIKS jest następcą dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko realizowanych w perspektywach 2007-2013 oraz 2014-2020 (POIiŚ).
Dzięki środkom z nowego funduszu będziemy mogli realizować ważne dla gospodarki i środowiska inwestycje.
Fundusze w ramach FEnIKS przyznane PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na lata 2021-2027 wynoszą 17 057,47 mln zł zgodnie z Wykazem Projektów Zidentyfikowanych dla Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko z 28.06.2024 r. – (https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/prawo-i-dokumenty/wykaz-projektow-zidentyfikowanych-do-programu-fundusze-europejskie-na-infrastrukture-klimat-srodowisko)
Dla Spółki jest to ogromna szansa, ale i odpowiedzialność i dlatego długoterminowa wizja pozwala wyobrazić sobie sieć przyszłości. W planie jest kontynuacja modernizacji infrastruktury i wdrożenie nowych, wzajemnie połączonych technologii.
Główne obszary rozwoju sieci kolejowej
Dzięki środkom finansowym będziemy mogli rozwijać regionalne usługi transportowe w Polsce, kontynuować duże projekty dotyczące nowych linii oraz wdrażać interoperacyjność sieci transeuropejskiej.
- Ekologiczny transport
Dzięki projektom budowy nowych linii, pasażerowie będą mogli korzystać z ekologicznego środka transportu. Dobrze zaplanowane i modernizowane zgodnie z wymogami ochrony środowiska linie kolejowe, gwarantują kolei status ekologicznego środka transportu. Nowe tory to ograniczony hałas przejeżdżających pociągów dzięki wykorzystaniu specjalnych materiałów i ekranów akustycznych. Unijne wytyczne w sprawie zmniejszenia emisji CO2 wyraźnie wskazują, że transport kolejowy charakteryzuje się niskim śladem węglowym, i dlatego powinien odgrywać kluczową rolę w przyszłym europejskim systemie komunikacji.
- Dostępny transport
Priorytetem jest rozwój transportu szynowego, w tym w miastach, co zwiększy dostępność komunikacji zbiorowej. Budowa nowych i modernizacja istniejących linii kolejowych ma na celu poprawę spójności komunikacyjnej i ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego. Dzięki budowie nowych i przebudowie istniejących przystanków kolejowych oraz integracji transportu kolejowego z miejskim, pociąg staje się bardziej konkurencyjny względem samochodu.
Dzięki inwestycjom kolejowym powstaną linie kolejowe będące alternatywą wobec dróg co stanowi znaczne udogodnienie dla ruchu towarowego.
- Spójny europejski sektor kolejowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wdrażają najwyższe europejskie standardy w zarządzaniu ruchem pociągów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują budowę nowoczesnego systemu ERTMS/GSM-R umożliwiającego szybszą i dokładniejszą wymianę informacji pomiędzy personelem kolejowym. Dzięki temu zarządzanie ruchem będzie sprawniejsze, zwiększy się poziom bezpieczeństwa podróży pasażerskich i przewozu ładunków oraz przepustowość linii kolejowych.
GSM-R wraz z ETCS poziomu drugiego tworzą ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Wdrożenie systemu ERTMS na liniach kolejowych w Polsce pozwoli m.in. na szybszą jazdę pociągów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei i zapewni większą punktualność pociągów. Wprowadzenie systemu umożliwi także pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, swobodne przekraczanie granic.