Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
Nowym narzędziem finansowania projektów, m.in. kolejowych, jest Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF – Recovery and Resilience Fund), który jest częścią Planu Odbudowy dla Europy (ang. NextGenerationUE)
Inwestycje kolejowe w ramach KPO (Krajowy Program Odbudowy) stanowią ważny element rozwoju programu inwestycyjnego Krajowego Programu Kolejowego. Fundusze wspierają rozwój linii o znaczeniu międzynarodowym, europejskim, aby tworzyły spójną, dobrze rozwiniętą sieć i zapewniały odpowiednie, wspólne standardy.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A jest największym beneficjentem środków KPO. Uzyskały dofinansowanie dla 28 projektów o wartości 10 299 903 251,68 złotych
Inwestycje w ramach KPO będą skupiały się na odnowieniu i rozbudowie istniejących linii kolejowych oraz na wprowadzeniu nowych, szybkich połączeń. Celem jest zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa podróży kolejowych oraz poprawa łączności między różnymi regionami kraju.
Lepsze bezpieczeństwo, wyższa jakość na kolei
Wiele inwestycji nastawionych jest na poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych poprzez centralizację i automatyzację urządzeń na stacjach kolejowych oraz przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, co przyczyni się do podniesienia standardów jakościowych obsługi pasażerskiej na kolei. Planowa kwota dofinansowania unijnego na ten cel aktualnie wynosi ok. 0,5 mld zł. Zostanie zmodernizowanych ok. 90 przejazdów kolejowo-drogowych oraz wprowadzone zostaną innowacyjne rozwiązania techniczne. Centralizacja urządzeń przejazdowych umożliwi elastyczną współpracę z różnymi systemami i urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.
Ponad 179 mln zł unijnego wsparcia zostanie przeznaczone na zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Celem projektu jest poprawa jakości obsługi pasażerów poprzez udoskonalenie przekazu informacji oraz monitoringu na stacjach i przystankach kolejowych. Prace będą realizowane na stacjach kolejowych i przystankach osobowych.
Korzystny wpływ na środowisko
Warto również podkreślić, że realizacja projektów w ramach KPO uwzględnia aspekty ekologiczne. Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych przyczyni się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko – choćby poprzez likwidację „wąskich gardeł”, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu zarówno kolejowego jak i drogowego generują znaczne utrudnienia w postaci zatorów drogowych.
Projekty realizowane w perspektywie finansowej 2021-2027