Powrót

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Inwestycje kolejowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako jeden z największych beneficjentów funduszy unijnych POIiŚ 2014-2020 efektywnie wykorzystała środki finansowe na zmianę oblicza polskiej kolei.

W latach 2014-2020, dofinansowano 46 projektów na łączną kwotę UE 17 847 851 332,72 zł, w tym 32 499 934,89 zł dotyczy zakresu realizowanego przez Pomorską Kolej Metropolitalną S.A. w ramach Projektu POIS.05.01.00-00-0048/23-00 Projektu „Prace na odcinku Kiełpinek – Glincz” (stan na 30 czerwca 2024 r.)

Środki finansowe przeznaczono na modernizację infrastruktury kolejowej łączącej główne miasta Polski, ważne ośrodki przemysłowe i gospodarcze. Kolejowe inwestycje infrastrukturalne ukierunkowano również na poprawę dostępności portów lotniczy oraz lepsze połączenie portów morskich z zapleczem gospodarczym w głębi kraju. Poprawił się dostęp kolejowy do Portu Gdańsk, co usprawniło również transport tranzytowy między krajami UE oraz krajami sąsiednimi.

Codziennie koleją szybką, bezpieczną i ekologiczną dzięki inwestycją realizowanym przy wsparciu POIiŚ 2014-2020

Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 8 skrócił się czas przejazdu między Warszawą a Radomiem do 70 minut, a modernizacja linii nr 7, strategicznego szlaku kolejowego dla województwa lubelskiego, pozwoliła na skrócenie czasu przejazdu między Warszawy a Lublinem do 1,5 godziny. Takie efekty uzyskano dzięki eliminacji „wąskich gardeł” – miejsc o ograniczonej przepustowości, przez co osiągnięto stałą prędkość na długich odcinkach.

Pasażerowie kolei mogę cieszyć się również nową jakością podróży wybierając atrakcyjne turystycznie regiony tj. Kraków - Zakopane (czas przejazdu: 2 godz. 17 minut) czy Warszawa – Gdańsk (czas przejazdu: 2 godz. 25 minut).

Postawiono także na większe wykorzystanie aglomeracyjnych systemów kolejowych.

Wzorem wielu europejskich miast, zrealizowano m.in. połączenie Krakowa z resztą miasta szybkim transportem szynowym, co stanowi kluczowy element zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej (projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki”, dofinansowanie UE w wysokości: 189 636 533,42 zł).

W ramach środków POIiŚ 2014-2020 kontynuowano wprowadzanie na najważniejszych liniach kolejowych Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), w tym wdrożenie GSM-R oraz prowadzono inwestycje mające na celu likwidację miejsc niebezpiecznych (m.in. poprawa stanu przejazdów drogowych).

 

Projekty dofinansowane w latach 2014-2020