Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew
ZAKRES PROJEKTU
Projekt podzielony został na trzy części (LOT-y):
- LOT A, obejmujący następujące odcinki linii kolejowych:
- Sandomierz (bez stacji) - Sobów (ze stacją), od km 242,327 do km 249,750 linii nr 25;
- Sobów (ze stacją) - Zbydniów (ze stacją), od km -1,021 do km 17,035 linii nr 74;
- Sandomierz (bez stacji) - Grębów (ze stacją), od km 1,420 do km 10,782 linii nr 78.
- LOT B, obejmujący następujące odcinki linii kolejowych:
- Sobów (bez stacji) - Padew Narodowa (ze stacją), od km 249,750 do km 275,300 linii nr 25.
- LOT C, obejmujący następujące odcinki linii kolejowych:
- Zbydniów (bez stacji) - Stalowa Wola Rozwadów Towarowy (ze stacją), od km 17,035 do km 23,124 linii nr 74.
- Zbydniów (bez stacji) - Stalowa Wola Rozwadów Towarowy (ze stacją), od km 17,035 do km 23,124 linii nr 74.
Zakres rzeczowy obejmuje:
- wymianę i wzmocnienie nawierzchni kolejowej, przebudowę nasypów wraz z torowiskiem oraz budowę odwodnienia,
- modernizację sieci trakcyjnej,
- przebudowę 8 mostów kolejowych,
- modernizację 3 stacji kolejowej (Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów),
- modernizację 3 przystanków osobowych (Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia),
- budowę 7 przystanków osobowych (Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa),
- budowę 9 peronów (Tarnobrzeg Sobów – 1, Tarnobrzeg Ocice - 1, Tarnobrzeg Olszynka – 1, Kępie Zaleszańskie - 2, Zbydniów – 2, Skopanie – 1, Padew Narodowa – 1),
- modernizację 8 peronów (Tarnobrzeg – 1, Chmielów – 1; Dąbrowica Małopolska – 1), Wielowieś – 2, Grębów – 1, Turbia - 2),
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- osiągniecie prędkości na odcinku Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów Towarowy dla pociągów pasażerskich – 200 km/h, z wyłączeniem srk i przejazdów kolejowych dostosowanych do prędkości 160 km/h;
poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii,
zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Podkarpacia.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- skrócenie czasu podróży oraz usprawnienie przejazdu,
zwiększenie konkurencyjności regionu poprzez wsparcie rozwoju sektorów nowoczesnej gospodarki przez stymulowanie innowacyjności,
poprawa warunków inwestowania w województwie z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju,
zwiększenie atrakcyjności Podkarpacia jako miejsca do zamieszkania, pracy i wypoczynku,
zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
zagwarantowanie osobom o ograniczonej możliwości poruszania niedyskryminowanego dostępu oraz możliwości korzystania z infrastruktury na równych prawach z pozostałymi pasażerami.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
1 155 769 520,47 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
939 650 016,64 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2024 – 2028
* Źródło: Umowa nr FEPW.04.02-IP.02-0004/24-00 o dofinansowanie Projektu