Powrót

Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską, flaga Unii Europejskiej, logo PKP Polskich Linie Kolejowych S.A.

ZAKRES PROJEKTU

Projekt podzielony został na trzy części (LOT-y):

  • LOT A, obejmujący następujące odcinki linii kolejowych:
    • Sandomierz (bez stacji) - Sobów (ze stacją), od km 242,327 do km 249,750 linii nr 25;
    • Sobów (ze stacją) - Zbydniów (ze stacją), od km -1,021 do km 17,035 linii nr 74;
    • Sandomierz (bez stacji) - Grębów (ze stacją), od km 1,420 do km 10,782 linii nr 78.
  • LOT B, obejmujący następujące odcinki linii kolejowych:
    • Sobów (bez stacji) - Padew Narodowa (ze stacją), od km 249,750 do km 275,300 linii nr 25.
  • LOT C, obejmujący następujące odcinki linii kolejowych:
    • Zbydniów (bez stacji) - Stalowa Wola Rozwadów Towarowy (ze stacją), od km 17,035 do km 23,124 linii nr 74.
       

Zakres rzeczowy obejmuje:

  • wymianę i wzmocnienie nawierzchni kolejowej, przebudowę nasypów wraz z torowiskiem oraz budowę odwodnienia,
  • modernizację sieci trakcyjnej,
  • przebudowę 8 mostów kolejowych,
  • modernizację 3 stacji kolejowej (Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów),
  • modernizację 3 przystanków osobowych (Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia),
  • budowę 7 przystanków osobowych (Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa),
  • budowę 9 peronów (Tarnobrzeg Sobów – 1, Tarnobrzeg Ocice - 1, Tarnobrzeg Olszynka – 1, Kępie Zaleszańskie - 2, Zbydniów – 2, Skopanie – 1, Padew Narodowa – 1),
  • modernizację 8 peronów (Tarnobrzeg – 1, Chmielów – 1; Dąbrowica Małopolska – 1), Wielowieś – 2, Grębów – 1, Turbia - 2),

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

  • osiągniecie prędkości na  odcinku Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów Towarowy dla pociągów pasażerskich – 200 km/h, z wyłączeniem srk i przejazdów kolejowych dostosowanych do prędkości 160 km/h;
  • poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń, 

  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego, 

  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych, 

  • racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii, 

  • zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów, 

  • poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Podkarpacia.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • skrócenie czasu podróży oraz usprawnienie przejazdu, 
  • zwiększenie konkurencyjności regionu poprzez wsparcie rozwoju sektorów nowoczesnej gospodarki przez stymulowanie innowacyjności, 

  • poprawa warunków inwestowania w województwie z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, 

  • zwiększenie atrakcyjności Podkarpacia jako miejsca do zamieszkania, pracy i wypoczynku, 

  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, 

  • zagwarantowanie osobom o ograniczonej możliwości poruszania niedyskryminowanego dostępu oraz możliwości korzystania z infrastruktury na równych prawach z pozostałymi pasażerami.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

1 155 769 520,47 PLN 

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

939 650 016,64 PLN 

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2024 – 2028

* Źródło: Umowa nr FEPW.04.02-IP.02-0004/24-00 o dofinansowanie Projektu