Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko wraz z elektryfikacją – Faza II
CELE PROJEKTU
- Skrócenie czasu jazdy,
- Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- Usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników,
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
- Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii,
- Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
PLANOWANE EFEKTY
- prędkość maksymalna dla: pociągów pasażerskich – 160 km/h na 88% długości odcinka Ełk - Giżycko, pociągów towarowych – 120 km/h,
- dopuszczalny nacisk osi: min. 221 kN na całym odcinku Ełk – Korsze,
- skrajnia budowli: GPL-1,
- długość peronów: na wszystkich stacjach, na których zatrzymują się pociągi dalekobieżne – 300 m (+ 100 m rezerwa terenu pod przyszłościowe wydłużenie),na wszystkich pozostałych stacjach i p.o. – 150 m (+ 50 m rezerwa terenu pod przyszłościowe wydłużenie),ostateczne długości peronów będą określone na etapie KPP i prac projektowych w ramach przedmiotowego zamówienia,
- długości pociągów: towarowych: 750 m, pasażerskich: do 300 m,
- skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich,
- zwiększenie przepustowości pociągów na dobę,
- poprawa bezpieczeństwa w miejscach skrzyżowań z ruchem samochodowym i pieszym oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów,
- poprawa dostępności do infrastruktury kolejowej osób o organicznej sprawności ruchowej.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
470 166 859,62 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
357 435 277,77 PLN
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0003/24-00 Projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko wraz z elektryfikacją” - Faza II1 (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
382 555 742,62 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
244 894 245,67 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2023 – 2025
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.