Powrót

Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk - Faza II (projekt fazowany)

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

ZAKRES DLA ODCINKA GDYNIA CHYLONIA – LĘBORK (ZE STACJĄ LĘBORK)

  • modernizacja istniejących torów lk. 202 (odcinek od km 25,200 do km 81,150) - przebudowa podtorza i nawierzchni torowej (zdemontowanie dotychczasowej infrastruktury i położenie nowych podkładów, szyn, rozjazdów i podsypki)
    oraz modernizacja odwodnienia;
  • budowa drugiego toru na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork
    i budowa dwóch torów tzw. aglomeracyjnych na odcinku Rumia – Wejherowo,
  • przebudowa 5 przejazdów kolejowo-drogowych;
  • budowa 2 nowych wiaduktów drogowych i 8 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść;
  • modernizacja/przebudowa 1 wiaduktu drogowego, 5 wiaduktów kolejowych, 19 mostów, 4 przejść pod torami, budynków związanych z ruchem kolejowym i peronów,
  • modernizacja lub wymiana istniejącej sygnalizacji, trakcji, urządzeń telekomunikacyjnych;
  • budowa Lokalnego Centrum Sterowania Wejherowo;
  • modernizacja stacji i przystanków osobowych Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszowo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo Nanice, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork;
  • budowa nowych przystanków osobowych – Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór.

ZAKRES DLA ODCINKA LĘBORK – SŁUPSK (BEZ STACJI LĘBORK I SŁUPSK)

  • modernizacja istniejących torów lk. 202 (od km 81,150 do km 128,600) - przebudowa podtorza i nawierzchni torowej (zdemontowanie dotychczasowej infrastruktury i położenie nowych podkładów, szyn, rozjazdów, podsypki i odwodnienia);
  • budowa drugiego toru na odcinku Lębork – Słupsk;
  • budowa 3 nowych mostów kolejowych, 1 nowego wiaduktu kolejowego, 3 przepustów, 6 nowych przejść podziemnych pod torami;
  • przebudowa lub remont obiektów inżynieryjnych: 3 mostów, 12 wiaduktów kolejowych, 9 wiaduktów drogowych, 18 przepustów, budynków związanych z ruchem kolejowym z dostosowaniem do prędkości docelowej 200 km/h;
  • modernizacja lub wymiana istniejącej sygnalizacji, trakcji, urządzeń telekomunikacyjnych, z dostosowaniem do prędkości 200 km/h;
  • odcinek będzie sterowany z Lokalnego Centrum Sterowania zlokalizowanego w Słupsku;
  • modernizacja stacji i przystanków osobowych (wysokość peronów – 76 cm) – Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie;
  • budowa nowych przystanków osobowych – Runowo, Łebień, Siemianice;

ZAKRES DLA STACJI SŁUPSK

  • modernizacja istniejących torów lk. 202 (od km 128,600 do km 135,100) - przebudowa podtorza i nawierzchni torowej (zdemontowanie dotychczasowej infrastruktury
    i położenie nowych podkładów, szyn, rozjazdów, podsypki i odwodnienia);
  • przebudowa 3 peronów (zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, co podkreśli historyczny charakter stacji);
  • budowa przystanku osobowego w Kobylnicy Słupskiej w ciągu linii kolejowej nr 202;
  • przebudowa 1 mostu kolejowego na rzece Słupi, 3 wiaduktów kolejowych, oraz 5 przepustów;
  • przebudowa przejścia podziemnego z windami umożliwiającymi dojście do na peronów i połączenie dworca PKP i dworca autobusowego;
  • zabudowa nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej;
  • budowa Lokalnego Centrum Sterowania Słupsk wraz z nowym systemem sterowania ruchem kolejowym – sterowanie całym odcinkiem Lębork-Słupsk wraz z stacją Słupsk.

EFEKTY WSPÓLNE PROJEKTU

  • zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h dla pociągów pasażerskich (obecna prędkość dla przeważającej części szlaku wynosi 120 km/h) i do 120 km/h dla pociągów towarowych (obecnie 70 km/h);
  • skrócenie czasu podróży między Gdynią a Słupskiem;
  • budowa drugiego toru na odcinku Słupsk – Wejherowo oraz trzeciego i czwartego toru na odcinku Gdynia Chylonia – Wejherowo;
  • lepszy komfort podróży (modernizacja lub budowa 61 peronów z małą architekturą);
  • budowa nowych przystanków osobowych: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Runowo, Łebień, Siemianice, Kobylnica Słupska;
  • zwiększenie konkurencyjności i dostępności transportu kolejowego;
  • zwiększenie przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń;
  • wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego (modernizacja przejazdów i rozjazdów);
  • budowa nowych Lokalnych Centrów Sterowania Wejherowo i Słupsk;
  • poprawa dostępu do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się;
  • wzrost poziomu bezpieczeństwa użytkowników kolei oraz dróg;
  • mniejsze oddziaływanie kolei na środowisko.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI

  • poprawa przepustowości linii,
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii,
  • zapewnienia interoperacyjności kolei,
  • zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

3 985 948 149,47 PLN

WARTOŚĆ PROJEKTU *

5 420 172 681,23 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *

994 324 318,50 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2023 – 2029

* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.