Powrót
Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk - Faza II (projekt fazowany)
ZAKRES DLA ODCINKA GDYNIA CHYLONIA – LĘBORK (ZE STACJĄ LĘBORK)
- modernizacja istniejących torów lk. 202 (odcinek od km 25,200 do km 81,150) - przebudowa podtorza i nawierzchni torowej (zdemontowanie dotychczasowej infrastruktury i położenie nowych podkładów, szyn, rozjazdów i podsypki)
oraz modernizacja odwodnienia; - budowa drugiego toru na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork
i budowa dwóch torów tzw. aglomeracyjnych na odcinku Rumia – Wejherowo, - przebudowa 5 przejazdów kolejowo-drogowych;
- budowa 2 nowych wiaduktów drogowych i 8 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść;
- modernizacja/przebudowa 1 wiaduktu drogowego, 5 wiaduktów kolejowych, 19 mostów, 4 przejść pod torami, budynków związanych z ruchem kolejowym i peronów,
- modernizacja lub wymiana istniejącej sygnalizacji, trakcji, urządzeń telekomunikacyjnych;
- budowa Lokalnego Centrum Sterowania Wejherowo;
- modernizacja stacji i przystanków osobowych Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszowo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo Nanice, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork;
- budowa nowych przystanków osobowych – Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór.
ZAKRES DLA ODCINKA LĘBORK – SŁUPSK (BEZ STACJI LĘBORK I SŁUPSK)
- modernizacja istniejących torów lk. 202 (od km 81,150 do km 128,600) - przebudowa podtorza i nawierzchni torowej (zdemontowanie dotychczasowej infrastruktury i położenie nowych podkładów, szyn, rozjazdów, podsypki i odwodnienia);
- budowa drugiego toru na odcinku Lębork – Słupsk;
- budowa 3 nowych mostów kolejowych, 1 nowego wiaduktu kolejowego, 3 przepustów, 6 nowych przejść podziemnych pod torami;
- przebudowa lub remont obiektów inżynieryjnych: 3 mostów, 12 wiaduktów kolejowych, 9 wiaduktów drogowych, 18 przepustów, budynków związanych z ruchem kolejowym z dostosowaniem do prędkości docelowej 200 km/h;
- modernizacja lub wymiana istniejącej sygnalizacji, trakcji, urządzeń telekomunikacyjnych, z dostosowaniem do prędkości 200 km/h;
- odcinek będzie sterowany z Lokalnego Centrum Sterowania zlokalizowanego w Słupsku;
- modernizacja stacji i przystanków osobowych (wysokość peronów – 76 cm) – Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie;
- budowa nowych przystanków osobowych – Runowo, Łebień, Siemianice;
ZAKRES DLA STACJI SŁUPSK
- modernizacja istniejących torów lk. 202 (od km 128,600 do km 135,100) - przebudowa podtorza i nawierzchni torowej (zdemontowanie dotychczasowej infrastruktury
i położenie nowych podkładów, szyn, rozjazdów, podsypki i odwodnienia); - przebudowa 3 peronów (zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, co podkreśli historyczny charakter stacji);
- budowa przystanku osobowego w Kobylnicy Słupskiej w ciągu linii kolejowej nr 202;
- przebudowa 1 mostu kolejowego na rzece Słupi, 3 wiaduktów kolejowych, oraz 5 przepustów;
- przebudowa przejścia podziemnego z windami umożliwiającymi dojście do na peronów i połączenie dworca PKP i dworca autobusowego;
- zabudowa nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej;
- budowa Lokalnego Centrum Sterowania Słupsk wraz z nowym systemem sterowania ruchem kolejowym – sterowanie całym odcinkiem Lębork-Słupsk wraz z stacją Słupsk.
EFEKTY WSPÓLNE PROJEKTU
- zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h dla pociągów pasażerskich (obecna prędkość dla przeważającej części szlaku wynosi 120 km/h) i do 120 km/h dla pociągów towarowych (obecnie 70 km/h);
- skrócenie czasu podróży między Gdynią a Słupskiem;
- budowa drugiego toru na odcinku Słupsk – Wejherowo oraz trzeciego i czwartego toru na odcinku Gdynia Chylonia – Wejherowo;
- lepszy komfort podróży (modernizacja lub budowa 61 peronów z małą architekturą);
- budowa nowych przystanków osobowych: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, Runowo, Łebień, Siemianice, Kobylnica Słupska;
- zwiększenie konkurencyjności i dostępności transportu kolejowego;
- zwiększenie przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń;
- wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego (modernizacja przejazdów i rozjazdów);
- budowa nowych Lokalnych Centrów Sterowania Wejherowo i Słupsk;
- poprawa dostępu do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się;
- wzrost poziomu bezpieczeństwa użytkowników kolei oraz dróg;
- mniejsze oddziaływanie kolei na środowisko.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- poprawa przepustowości linii,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii,
- zapewnienia interoperacyjności kolei,
- zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
3 985 948 149,47 PLN
WARTOŚĆ PROJEKTU *
5 420 172 681,23 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA *
994 324 318,50 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
2023 – 2029
* Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.