Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec – Faza II
Projekt obejmuje pozostałą część prac, nieujętych w Fazie I Projektu, związanych z budową linii kolejowej w tunelu liniowym od stacji Łódź Fabryczna do linii kolejowej nr 15, umożliwiających połączenie stacji Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.
Zakres rzeczowy Projektu obejmuje w szczególności zakończenie prac związanych z:
- Budowa tunelu liniowego od stacji Łódź Fabryczna do linii kolejowej nr 15, składającego się z 5 tuneli zlokalizowanych na odcinkach:
- Łódź Fabryczna – ul. Odolanowska – tunel dwutorowy,
- ul. Odolanowska – Al. Włókniarzy – Al. Unii (tunel jednotorowy),
- u. Odolanowska – Al. Włókniarzy – Długosza (tunel jednotorowy),
- Al. Włókniarzy – Inowrocławska (tunel jednotorowy),
- Al. Włókniarzy – Skarpowa (tunel jednotorowy);
- Zabudowa systemy ETCS na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec;
- Budowa 2 mostów kolejowych;
- Budowa 3 przystanków osobowych;
- Budowa 8 peronów wraz z budową dojść i infrastruktury towarzyszącej, z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się;
- Budowa 1 podstacji trakcyjnej;
- Budowa linii kolejowych wraz z branżami towarzyszącymi:
- nr 17, w obrębie stacji Łódź Fabryczna;
- nr 458, w obrębie stacji Łódź Fabryczna;
- nr 550, na odcinku i Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska;
- nr 551, na odcinku Łódź Fabryczna -Łódź Kaliska;
- nr 552 na odcinku przystanek odgałęźny Łódź Włókniarzy - Łódź Żabieniec;
- nr 553 na odcinku przystanek odgałęźny Łódź Włókniarzy - Łódź Żabieniec.
Głównym celem Projektu jest budowa tunelu średnicowego łączącego stacje Łódź Fabryczna z linią kolejową nr 15 w kierunkach stacji Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Pozwoli to na integrację stacji i przystanków na terenie aglomeracji łódzkiej, co w efekcie przełoży się na skrócenie czasu przejazdu pociągów w ramach Łódzkiego Węzła Kolejowego. Ponadto Projekt ma na celu podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do innych środków transportu.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
1 575 389 160,69 PLN brutto
1 280 842 617,28 PLN netto
1 275 193 026,52 PLN wydatki kwalifikowane projektu
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
1 083 914 072,54 PLN
* Źródło: Umowa o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0006/24 dla projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna- Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec – Faza II”
WARTOŚĆ PROJEKTU **
1 285 630 969,26 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
191 278 954,00 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2024 – 2026
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.