Powrót

Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec – Faza II

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko; barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską; logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt obejmuje pozostałą część prac, nieujętych w Fazie I Projektu, związanych z budową linii kolejowej w tunelu liniowym od stacji Łódź Fabryczna do linii kolejowej nr 15, umożliwiających połączenie stacji Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. 

Zakres rzeczowy Projektu obejmuje w szczególności zakończenie prac związanych z:

  1. Budowa tunelu liniowego od stacji Łódź Fabryczna do linii kolejowej nr 15, składającego się z 5 tuneli zlokalizowanych na odcinkach:
    1. Łódź Fabryczna – ul. Odolanowska – tunel dwutorowy,
    2. ul. Odolanowska – Al. Włókniarzy – Al. Unii (tunel jednotorowy),
    3. u. Odolanowska – Al. Włókniarzy – Długosza (tunel jednotorowy),
    4. Al. Włókniarzy – Inowrocławska (tunel jednotorowy),
    5. Al. Włókniarzy – Skarpowa (tunel jednotorowy);
  2. Zabudowa systemy ETCS na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec;
  3. Budowa 2 mostów kolejowych;
  4. Budowa 3 przystanków osobowych;
  5. Budowa 8 peronów wraz z budową dojść i infrastruktury towarzyszącej, z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się;
  6. Budowa 1 podstacji trakcyjnej;
  7. Budowa linii kolejowych wraz z branżami towarzyszącymi:
    • nr 17, w obrębie stacji Łódź Fabryczna;
    • nr 458, w obrębie stacji Łódź Fabryczna;
    • nr 550, na odcinku i Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska;
    • nr 551, na odcinku Łódź Fabryczna -Łódź Kaliska;
    • nr 552 na odcinku przystanek  odgałęźny Łódź Włókniarzy - Łódź Żabieniec;
    • nr 553 na odcinku przystanek  odgałęźny Łódź Włókniarzy - Łódź Żabieniec.


Głównym celem Projektu jest budowa tunelu średnicowego łączącego stacje Łódź Fabryczna z linią kolejową nr 15 w kierunkach stacji Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Pozwoli to na integrację stacji i przystanków na terenie aglomeracji łódzkiej, co w efekcie przełoży się na skrócenie czasu przejazdu pociągów w ramach Łódzkiego Węzła Kolejowego. Ponadto Projekt ma na celu podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do innych środków transportu.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

1 575 389 160,69 PLN brutto

1 280 842 617,28 PLN netto

1 275 193 026,52 PLN wydatki kwalifikowane projektu

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

1 083 914 072,54 PLN

* Źródło: Umowa o dofinansowanie  nr FENX.05.04-IP.02-0006/24  dla projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna- Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec – Faza II”

WARTOŚĆ PROJEKTU **

1 285 630 969,26 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

191 278 954,00 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2024 – 2026

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.