Powrót
2014-PL-TMC-0180-W Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego - Czempiń
ZAKRES PROJEKTU
- przebudowa 5 stacji kolejowych,
- przebudowa nawierzchni i podtorza wraz z odwodnieniem na odcinku linii kolejowej o długości około 71 km,
- modernizacja 24 i likwidację 34 przejazdów kolejowych,
- modernizacja 7 istniejących wiaduktów kolejowych,
- przebudowa 1 istniejącego wiaduktu drogowego,
- budowa 1 przejścia dla zwierząt, 4 wiaduktów kolejowych i 3 wiaduktów drogowych,
- przebudowa 22 peronów wraz z małą architekturą,
- modernizacja sieci trakcyjnej, układów zasilania, elektroenergetyki nietrakcyjnej na odcinku około 181 km linii,
- zabudowa Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Lesznie - nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym z możliwością późniejszej instalacji systemu ERTMS,
- przebudowa urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych (sieci kablowych światłowodowych, miedzianych wraz z osprzętem do transmisji danych oraz łączności radiowej),
- budowa 9 obiektów inżynieryjnych z dostosowaniem do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt,
- przystosowanie 26 obiektów inżynieryjnych do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- zwiększenie komfortu podróży,
- skrócenie czasu podróży,
- poprawa bezpieczeństwa poprzez budowę nowych skrzyżowań dwupoziomowych a na jednopoziomowych przejazdach kolejowych jako wynik zmniejszenia ich ilości oraz wyposażenia pozostałych przejazdów w nowoczesną sygnalizację,
- poprawa przepustowości linii kolejowej,
- przystosowanie linii do kursowania taboru z prędkością maksymalną 160 km/h,
- polepszenie parametrów technicznych linii, likwidacja „wąskich gardeł”, likwidacja przejazdów w poziomie szyn oraz budowę wiaduktów kolejowych i drogowych,
- ograniczenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,
- dostosowanie linii kolejowej do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego w ramach transeuropejskiej sieci transportowej AGC/TEN-T,
- stymulacja rozwoju ekonomicznego na poziomie regionalnym, kraju i międzynarodowym.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- skrócenie czasu podróży oraz usprawnienie przejazdu,
- wzrost mobilności społeczeństwa i towarów zarówno pomiędzy regionami jak i krajami Unii Europejskiej,
- polepszona infrastruktura zwiększy dostępność rynku pracy, ułatwi wymianę handlową, poszerzy rynki zbytu oraz współpracę transgraniczną w zakresie transportu towarów,
- wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej poprzez umożliwienie realizowania oferty przewozowej zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym dla wyższej prędkości operacyjnej, skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
295 032 593,00 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
226 496 521,65 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
01.2015 - 06.2023
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
1 389 922 142,45 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
126 382 771,78 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.