Powrót

2014-PL-TMC-0180-W Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego - Czempiń

Oznaczenie: Logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską

ZAKRES PROJEKTU

  • przebudowa 5 stacji kolejowych,
  • przebudowa nawierzchni i podtorza wraz z odwodnieniem na odcinku linii kolejowej o długości około 71 km,
  • modernizacja 24 i likwidację 34 przejazdów kolejowych,
  • modernizacja 7 istniejących wiaduktów kolejowych,
  • przebudowa 1 istniejącego wiaduktu drogowego,
  • budowa 1 przejścia dla zwierząt, 4 wiaduktów kolejowych i 3 wiaduktów drogowych,
  • przebudowa 22 peronów wraz z małą architekturą, 
  • modernizacja sieci trakcyjnej, układów zasilania, elektroenergetyki nietrakcyjnej na odcinku około 181 km linii,
  • zabudowa Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Lesznie - nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym z możliwością późniejszej instalacji systemu ERTMS,
  • przebudowa urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych (sieci kablowych światłowodowych, miedzianych wraz z osprzętem do transmisji danych oraz łączności radiowej), 
  • budowa 9 obiektów inżynieryjnych z dostosowaniem do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt,
  • przystosowanie 26 obiektów inżynieryjnych do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt. 

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

  • zwiększenie komfortu podróży,
  • skrócenie czasu podróży,
  • poprawa bezpieczeństwa poprzez budowę nowych skrzyżowań dwupoziomowych a na jednopoziomowych przejazdach kolejowych jako wynik zmniejszenia ich ilości oraz wyposażenia pozostałych przejazdów w nowoczesną sygnalizację,
  • poprawa przepustowości linii kolejowej,
  • przystosowanie linii do kursowania taboru z prędkością maksymalną 160 km/h,
  • polepszenie parametrów technicznych linii, likwidacja „wąskich gardeł”, likwidacja przejazdów w poziomie szyn oraz budowę wiaduktów kolejowych i drogowych,
  • ograniczenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,
  • dostosowanie linii kolejowej do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego w ramach transeuropejskiej sieci transportowej AGC/TEN-T,
  • stymulacja rozwoju ekonomicznego na poziomie regionalnym, kraju i międzynarodowym.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • skrócenie czasu podróży oraz usprawnienie przejazdu, 
  • wzrost mobilności społeczeństwa i towarów zarówno pomiędzy regionami jak i krajami Unii Europejskiej,
  • polepszona infrastruktura zwiększy dostępność rynku pracy, ułatwi wymianę handlową, poszerzy rynki zbytu oraz współpracę transgraniczną w zakresie transportu towarów,
  • wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej poprzez umożliwienie realizowania oferty przewozowej zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym dla wyższej prędkości operacyjnej, skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

295 032 593,00 EUR

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

226 496 521,65 EUR

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

01.2015 - 06.2023

* Źródło: GRANT AGREEMENT

WARTOŚĆ PROJEKTU **

1 389 922 142,45 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

126 382 771,78 PLN

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA

FILMY