Powrót

2014-PL-TMC-0198-W Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie

Oznaczenie: Logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską

ZAKRES PROJEKTU

  • modernizacja torów i podtorza w tym: roboty nawierzchniowe, podtorowe i odwodnieniowe,
  • roboty drogowe związane z przebudową przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych,
  • modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk),
  • modernizacja budynków Lokalnych Centrów Sterowania,
  • modernizacja sieci trakcyjnej, układów zasilania, elektroenergetyki nietrakcyjnej,
  • roboty telekomunikacyjne,
  • przebudowa peronów wraz z małą architekturą i techniką informacyjną z dostosowaniem ich dla potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania,
  • prace związane z ochroną środowiska.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

  • podniesienie parametrów technicznych linii poprzez zwiększenie prędkości pociągów
  • pasażerskich do V=160 km/h i towarowych do V=120 km/h,
  • skrócenie czasu podróży na odcinku Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie SDA,
  • zwiększenie płynności przejazdów oraz poprawa przepustowości linii kolejowej (likwidacja „wąskich gardeł”) na odcinku Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie SDA,
  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na linii E 59, będącej częścią korytarza Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie,
  • poprawa jakości połączenia kolejowego na odcinku linii E 59 między Poznaniem a Szczecinem Dąbie,
  • ograniczenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,
  • poprawa konkurencyjności transportu kolejowego wobec innych środków transportu.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • oszczędność czasu w przewozach pasażerskich i towarowych,
  • wzrost mobilności społeczeństwa i towarów zarówno pomiędzy regonami Polski zachodniej jak i krajami Unii Europejskiej,
  • dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej,
  • nowa infrastruktura zwiększy dostępność rynku pracy, ułatwi wymianę handlową, poszerzy rynki zbytu oraz współpracę transgraniczną w zakresie transportu towarów,
  • wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej poprzez umożliwienie realizowania oferty przewozowej zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym dla wyższej prędkości operacyjnej,
  • znaczny rozwój regionów oraz ich integrację poprzez lepsze skomunikowanie regionów Europy południowowschodniej (Austria, Bułgaria, Czechy, Rumunia, Serbia oraz Węgry).

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

495 300 118,00 EUR

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

407 532 937,09 EUR

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

02.2015 - 12.2024

* Źródło: GRANT AGREEMENT

WARTOŚĆ PROJEKTU **

2 994 707 568,53 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

433 127 216,35 PLN

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA