Powrót
2014-PL-TMC-0198-W Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie
ZAKRES PROJEKTU
- modernizacja torów i podtorza w tym: roboty nawierzchniowe, podtorowe i odwodnieniowe,
- roboty drogowe związane z przebudową przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych,
- modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk),
- modernizacja budynków Lokalnych Centrów Sterowania,
- modernizacja sieci trakcyjnej, układów zasilania, elektroenergetyki nietrakcyjnej,
- roboty telekomunikacyjne,
- przebudowa peronów wraz z małą architekturą i techniką informacyjną z dostosowaniem ich dla potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania,
- prace związane z ochroną środowiska.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- podniesienie parametrów technicznych linii poprzez zwiększenie prędkości pociągów
- pasażerskich do V=160 km/h i towarowych do V=120 km/h,
- skrócenie czasu podróży na odcinku Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie SDA,
- zwiększenie płynności przejazdów oraz poprawa przepustowości linii kolejowej (likwidacja „wąskich gardeł”) na odcinku Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie SDA,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na linii E 59, będącej częścią korytarza Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie,
- poprawa jakości połączenia kolejowego na odcinku linii E 59 między Poznaniem a Szczecinem Dąbie,
- ograniczenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,
- poprawa konkurencyjności transportu kolejowego wobec innych środków transportu.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- oszczędność czasu w przewozach pasażerskich i towarowych,
- wzrost mobilności społeczeństwa i towarów zarówno pomiędzy regonami Polski zachodniej jak i krajami Unii Europejskiej,
- dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej,
- nowa infrastruktura zwiększy dostępność rynku pracy, ułatwi wymianę handlową, poszerzy rynki zbytu oraz współpracę transgraniczną w zakresie transportu towarów,
- wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej poprzez umożliwienie realizowania oferty przewozowej zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym dla wyższej prędkości operacyjnej,
- znaczny rozwój regionów oraz ich integrację poprzez lepsze skomunikowanie regionów Europy południowowschodniej (Austria, Bułgaria, Czechy, Rumunia, Serbia oraz Węgry).
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
495 300 118,00 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
407 532 937,09 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
02.2015 - 12.2024
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
2 994 707 568,53 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
433 127 216,35 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.