Powrót
2014-PL-TMC-0207-W Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych
ZAKRES PROJEKTU
- likwidacja przejazdów w poziomie szyn w km 127, 147 poprzez przebudowę 2 jednopoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych na skrzyżowania dwupoziomowe (wiadukty drogowe) w km:
- 127,190 km z drogą powiatową nr 395 Ruda Pilczycka – Czermno,
- 147,548 km z drogą gminną nr 004420 Zabrodzie - Jamskie.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- poprawa bezpieczeństwa na linii CMK nr 4 poprzez wyeliminowanie kolizyjnych skrzyżowań dróg kołowych z drogami kolejowymi,
- likwidacja wąskich gardeł, jakimi na odcinku są przejazdy w poziomie szyn, uniemożliwiające wprowadzenie prędkości maksymalnej,
- dostosowanie linii wchodzącej w skład transeuropejskiej sieci bazowej TEN-T do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego
- zmniejszenie kosztów eksploatacji,
- zwiększenie komfortu podróżowania koleją,
- poprawa jakości usług kolejowych.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- ożywienie przewozów kolejowych i wprowadzenie rzeczywistej konkurencji – stworzenie warunków do szybkich przewozów pasażerów poprzez zwiększenie średniej prędkości pociągów i wyeliminowanie miejsc ograniczających prędkość przejazdu,
- zwiększenie bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury i taboru, intermodalność dla pasażerów oraz podniesienie komfortu usług publicznych,
- wzrost mobilności społeczeństwa i towarów zarówno pomiędzy regionami jak i krajami Unii Europejskiej,
- polepszona infrastruktura zwiększy dostępność rynku pracy, ułatwi wymianę handlową, poszerzy rynki zbytu oraz współpracę transgraniczną w zakresie transportu towarów,
- wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej poprzez umożliwienie realizowania oferty przewozowej zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym dla wyższej prędkości operacyjnej, skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii,
- zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
4 136 330,20 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
3 515 880,67 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
01.2014 - 06.2016
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
16 723 143,60 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
1 829 578,57 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.