2015-PL-TM-0001-W Modernizacja linii kolejowej E 30, odcinek Zabrze - Katowice - Kraków, etap IIb
ZAKRES PROJEKTU
Realizacja projektu ma na celu poprawę stanu technicznego infrastruktury m.in. poprzez przebudowę układów torowych, wymianę urządzeń srk oraz dostosowaniu linii do dopuszczalnego nacisku osi 221 kN, co skutkować będzie również poprawą przepustowości w całym ciągu E 30.
W efekcie realizacji działań usunięte zostanie „wąskie gardło" linii E 30 na odcinku Kraków - Jaworzno Szczakowa. Zwiększy to znacząco bezpieczeństwo prowadzenia ruchu w ciągu granica UA – Kraków – Katowice – Wrocław – Drezno, poprawi punktualność i płynność prowadzenia ruchu.
Modernizacja planowana jest w km 15,810-67,200 linii nr 133, km 0,000-1,150 linii nr 134.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich z taborem klasycznym ze 120 km/h do 160 km/h i pociągów towarowych z 70 km/h do 120 km/h,
- skrócenie czasu przejazdu najszybszego pociągu na modernizowanym odcinku do 40 min.
- zwiększenie nacisku na oś z 196 KN do 221 kN,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu samochodowego i pieszego poprzez budowę wiaduktów drogowych oraz kładek i przejść pod torami,
- uatrakcyjnienie oferty przewozowej zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
418 172 700,00 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
324 334 746,12 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
12.2015 - 12.2024
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
1 941 779 934,48 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
192 181 739,60 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.