2015-PL-TM-0022-W Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec - Zgorzelec
ZAKRES PROJEKTU
Projekt polega na elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec – granica Państwa, to jest linii kolejowej nr 278 od km 0,386 do km 27,130 (Węgliniec – Zgorzelec) i odcinka linii kolejowej nr 274 od km 202,034 do km 202,455 (Zgorzelec – granica Państwa). Całkowita długość odcinka przewidzianego do elektryfikacji wynosi 27,165 km.
Linia kolejowa nr 278 Węgliniec – Zgorzelec oraz odcinek linii kolejowej nr 274 (Zgorzelec – granica Państwa), stanowi fragment sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T – pozostałe odcinki: odcinek UE – Kraków – Katowice – Wrocław – Drezno. Linia objęta jest również umowami AGC/AGTC. Wymogi dla linii wchodzących w skład sieci bazowej TEN-T jednoznacznie wskazują na obowiązek pełnej elektryfikacji i spełniania wymogów interoperacyjności, w tym specyfikacji TSI ENERGIA.
Celem projektu jest usunięcie wąskiego gardła związanego z brakiem możliwości prowadzenia pociągów trakcją elektryczną na odcinku Węgliniec – Zgorzelec – granica Państwa. Usunięcie wąskiego gardła przyczyni się do podniesienia jakości usług przewozowych i usprawnienia funkcjonowania transportu kolejowego w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Realizacja inwestycji umożliwi funkcjonowanie przewozów kolejowych z wykorzystaniem trakcji elektrycznej, co wpłynie na zmniejszenie kosztów eksploatacji, zmniejszenie emisji spalin i poprawę stanu środowiska naturalnego. Poprawa funkcjonowania linii kolejowej zwiększy dostępność transportu kolejowego, jego efektywność i konkurencyjność w stosunku do innych gałęzi transportu. Realizacja Projektu przyczyni się do stworzenia możliwości usprawnienia transgranicznego ruchu kolejowego. Odcinek objęty Projektem zapewnia ciągłość projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania między najbliższymi węzłami miejskimi - Wrocław (PL) – Drezno (DE) - po obu stronach granicy państw sąsiadujących (Polska – Niemcy), co stworzy możliwość znacznej poprawy połączeń transportowych oraz przepływów towarów pomiędzy państwami członkowskimi, przez które prowadzi ciąg transportowy wschód – zachód.
Projekt obejmuje opracowanie projektów wykonawczych i na ich podstawie realizację robót budowlanych dotyczących elektryfikacji linii kolejowych nr 278, 274 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec – granica Państwa. W ramach projektu zostaną zawarte trzy umowy przyłączeniowe związane z budową/rozbudową układu zasilania dla nowobudowanej sieci trakcyjnej.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- skrócenie przejazdu pociągów poprzez wyeliminowanie konieczności zmiany trakcji na stacji Węgliniec;
- podniesienie jakości usług przewozowych, poprzez umożliwienie realizacji przewozów z wykorzystaniem trakcji elektrycznej i zapewnienie możliwości eksploatowania przez przewoźników nowoczesnego taboru elektrycznego;
- podniesienie przepustowości;
- poprawę bezpieczeństwa;
- połączenie w przyszłości systemów trakcji elektrycznych stosowanych na terenie Polski i Niemiec, co umożliwi prowadzenie pociągów międzynarodowych trakcją elektryczną przy zastosowaniu lokomotyw dwusystemowych;
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
11 607 670,56 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
9 866 519,98 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
01.2017 - 12.2020
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
76 508 428,80 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
5 193 960,78 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.