2016-PL-TMC-0013-W Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie
ZAKRES PROJEKTU
Modernizowany odcinek o długości 44,536 km pełni bardzo istotną rolę dla regionalnego systemu transportowego zarówno w odniesieniu do transportu pasażerów, jak i towarów. W zakresie transportu pasażerskiego linia zapewnia połączenia ośrodków subregionalnych ze stolicą województwa – Opolem. Poprzez linię 132 realizowane są również połączenia z Wrocławiem, jednym z najważniejszych ośrodków gospodarczo-edukacyjnych południowo-zachodniej Polski. Zakres Projektu obejmuje prace na odcinku 44,536 km na liniach: nr 136 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Przywory Opolskie – Opole Groszowice od km (-)0,206 do km 37,511 (łącznie 37,717 km) oraz nr 132 na odcinku Opole Groszowice – Opole Główne – Opole Zachodnie od km 94,281 do km 101,100 (łącznie 6,819 km).
Poprawa warunków dla transportu na linii kolejowej E 30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie przełoży się na usprawnienie ruchu pociągów w całym kolejowym odcinku korytarza o przebiegu Szczecin/Świnoujście – Poznań – Wrocław – Ostrawa, a tym samym pozwoli na osiągnięcie korzyści efektu sieciowego poprzez poprawę dostępności zintegrowanej infrastruktury kolejowej i komfortu podróży w całym korytarzu Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie.
W ramach Projektu będą realizowane następujące prace:
- całkowita wymiana nawierzchni torowej dla uzyskania na całej długości linii kolejowej nacisku na oś do 221kN wraz z korektą układu geometrycznego torów;
- przebudowa 27 przejazdów kolejowych;
- przebudowa 66 obiektów inżynieryjnych;
- odnowienie 36 budynków, w tym 18 posterunków ruchu oraz likwidacja 17 budynków;
- przebudowa nawierzchni peronów oraz wymiana małej architektury (ławki, oświetlenie) wraz z dostosowaniem ich do potrzeb osób o ograniczonych mobilności;
- modernizacja sieci trakcyjnej;
- modernizacja rozjazdów;
- modernizacja urządzeń teletechnicznych;
- uzyskanie długości użytecznej torów równej 750 m.
CELE
- Skrócenie czasu jazdy;
- Osiągnięcie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich V=160 km/h i maksymalna prędkość pociągów towarowych V=120 km/h;
- Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii;
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
- Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- Skrócenia czasu podróży na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie o 9 minut;
- Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń;
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
- Usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników;
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
142 384 631,00 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
90 015 563,72 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
03.2017 - 04.2024
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
899 219 205,85 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
290 851 589,22 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.