2016-PL-TMC-0135-W Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk, faza I
Działanie „Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk” jest częścią Projektu Międzynarodowego mającego na celu modernizację linii kolejowej Warszawa Rembertów – Sadowne – Czyżew – Białystok – Ełk – Trakiszki (granica PL/LT), będącej polskim odcinkiem osi Rail Baltica (Warszawa – Kowno – Ryga – Tallinn – Helsinki) w korytarzu sieci bazowej Morze Północne – Morze Bałtyckie.
Odcinek Warszawa – Białystok tego bardzo ważnego Projektu Międzynarodowego otrzymuje wsparcie UE za pośrednictwem działań CEF 2014-PL-TMC-0182-W i 2015-PL-TM-0002-W.
Niniejsze Działanie dotyczy projektowania, zasilenia elektroenergetycznego i niezbędnego pozyskania gruntów pod budowę odcinka Białystok – Ełk oraz prac modernizacyjnych na odcinku stacji Ełk (o długości około 11 km). Obecnie jednotorowy odcinek Białystok – Ełk, ze względu na zły stan nawierzchni torowej i parametry, które nie spełniają wymogów TEN-T jest istotną barierą fizyczną i funkcjonalną ograniczającą ciągłość dalekobieżnego i transgranicznego transportu kolejowego na połączeniu Helsinki – Tallinn – Ryga – Kowno – Warszawa.
Celem niniejszego Działania jest przygotowanie całego odcinka Białystok – Ełk do modernizacji i wykonanie niezbędnych prac modernizacyjnych na odcinku stacji kolejowej Ełk mających na celu spełnienie standardów sieci bazowej TEN-T, a tym samym przyczynienie się do wyeliminowania istniejących wąskich gardeł technicznych przy jednoczesnej poprawie przepustowości linii, zmniejszeniu czasu podróży, zapewnieniu interoperacyjności i poprawie bezpieczeństwa ruchu.
Działanie obejmuje wykonanie prac na odcinku stacji kolejowej Ełk na następujących liniach kolejowych (zgodnie z istniejącymi odcinkami):
- linia nr 38, od km 98,800 do km 104,000;
- linia nr 41, od km -0,486 do km 1,800;
- linia nr 219, od km 154,850 do km 156,950;
- linia nr 223, od km 120,370 do km 121,827.
ZAKRES PROJEKTU
Modernizacja i budowa linii kolejowej nr 38 na odcinku stacji kolejowej Ełk jako linii dwutorowej ze zwiększeniem maksymalnej prędkości konstrukcyjnej 200 km/h, z
dostosowaniem do planowanej prędkości tam, gdzie to konieczne, kompleksowe wzmocnienie i odnowienie podtorza oraz nawierzchni torowej.
- rehabilitacja linii nr 223, 41 i 219 (odcinki jednotorowe linii);
- linia nr 223, na odcinku od km 120,370 do 121,827;
- linia nr 41, na odcinku od km -0,486 do km 1,800;
- linia nr 219, na odcinku od km 154,850 do km 156,950.
- rehabilitacja stacji Ełk, stacji towarowej Ełk Towarowy, przystanku osobowego Ełk Szyba Wschód i rozjazdów celem dostosowania do planowanej prędkości; budowa peronów, obiektów inżynieryjnych i budynków, tj.:
- budowę nowego budynku LCS Ełk (Lokalnego Centrum Sterowania);
- rozbiórkę budynku PKP CARGO, który koliduje z planowaną modernizacją układu torowego, oraz budowę nowego budynku w innej lokalizacji;
- rehabilitacja/budowa sieci trakcyjnej (jeśli jest to konieczne);
- zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym – LCS (Lokalne Centrum Sterowania) na stacji Ełk;
Planowana zawartość techniczna wyżej wymienionych prac:
- modernizacja dwóch stacji kolejowych i jednego przystanku osobowego;
- modyfikacja układów torowych na stacjach w celu poprawy ich przepustowości;
- modyfikacja peronów: standaryzacja wysokości peronów pasażerskich, dostosowanie długości i szerokości peronów w celu spełnienia wymagań interoperacyjności i dostosowanie peronów, aby mogły być dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Instalacja konstrukcji pomocniczych i urządzeń informacji pasażerskiej. Instalacja nowoczesnych urządzeń kontroli i sterowania oraz sygnalizacji oraz modyfikacja sieci trakcyjnej;
- modernizacja torów i podtorza wraz z odwadnianiem wzdłuż odcinka stacji Ełk o długości ok. 11 km;
- eliminacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych;
- budowa dwóch wiaduktów kolejowych;
- modernizacja jednego mostu kolejowego;
- budowa dwóch podziemnych przejść dla pieszych;
- modernizacja i budowa sieci trakcyjnej, układów zasilania i elektroenergetyki nietrakcyjnej;
- modyfikacja urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej;
- budowa Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) na stacji Ełk, modyfikacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym, jak również blokad liniowych i systemów stacji wraz z ich dostosowaniem do wytycznych UE dotyczących interoperacyjności;
- modyfikacja istniejących i budowa nowych systemów telekomunikacyjnych oraz systemów komunikacji przewodowej i radiowej.
Ilości wymienione powyżej mogą ulec zmianie w oparciu o ostateczną dokumentację projektową.
W związku z realizacją Działania parametry techniczne stacji kolejowej Ełk ulegną poprawie i będą przedstawiać się następująco:
- linia dwutorowa;
- zelektryfikowana linia z dopuszczalnym maksymalnym naciskiem osi 221 kN;
- długość pociągów do 740 m;
- maksymalna prędkość pociągów pasażerskich do 200 km/h;
- maksymalna prędkość pociągów towarowych do 120 km/h.
Dzięki realizacji Działania poprawi się jakość usług kolejowych, przy jednoczesnym zwiększeniu konkurencyjności, efektywności i udziału transportu kolejowego w ogólnej wielkości przewozów pasażerskich i towarowych.
System transportu stanie się bardziej zrównoważony, jego negatywny wpływ na środowisko zostanie zmniejszony, a mobilność ludności, a także towarów transportowanych między regionami północno-wschodniej Polski i między krajami UE wzrośnie.
Zmodernizowana infrastruktura kolejowa będzie miała pozytywny wpływ na dostępność do rynku pracy, wspieranie handlu, poszerzanie rynków zbytu i wzmacnianie współpracy międzyregionalnej i transgranicznej.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
166 483 446,00 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
141 510 929,10 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
06.2017 - 12.2024
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
794 257 826,23 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
128 759 199,09 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 14.11.2023 r.