Powrót

2016-PL-TMC-0136-W Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T

Oznaczenie: Logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską

Projekt “Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T” zakłada zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na długości 989,553 km na następujących odcinkach korytarzy sieci bazowej TEN-T:

  • E 20 Kunowice – Warszawa Gołąbki, Sulejówek Miłosna - Terespol (linie nr 2, 3 z wyłączeniem węzła warszawskiego) na długości 658,419 km;
  • E 59 Poznań – Wrocław (linie nr 271, 273) na długości 167,875 km;
  • E 30 Podłęże – Rzeszów (linia nr 91) na długości 134,860 km;
  • E 30 Węgliniec – Zgorzelec (linia nr 274, 278) na długości 28,399 km.
     

CELE

  • Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii w zakresie sterowania ruchem kolejowym,
  • Poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów,
  • Poprawa atrakcyjności polskiej sieci kolejowej, 
  • Uzyskanie standardów europejskich na liniach objętych transeuropejskimi korytarzami transportowymi przebiegających przez terytorium Polski,
  • Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
  • Usprawnienie transportu tranzytowego pomiędzy krajami Unii i krajami sąsiednimi (lokalizacja składów/pojazdów trakcyjnych),
  • Spełnienie wymagań norm europejskich na liniach uznanych za korytarze transeuropejskie.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI

  • likwidacja barier technicznych i proceduralnych wejścia na rynki kolejowe poszczególnych krajów UE, a co za tym idzie zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego,
  • unifikacja i zmniejszenie kosztów produkcji urządzeń SRK na potrzeby kolei europejskich,
  • bezpieczna kontrola jazdy pociągów,
  • ograniczenie liczby wypadków na kolei,
  • ograniczenie liczby i czasu opóźnień spowodowanych problemami technicznymi występującymi często na granicach Państw przy zmianie lokomotyw, maszynistów i systemów sterowania,
  • uzyskanie w aspekcie praktycznym interoperacyjności w zakresie systemów sterowania ruchem kolejowym na sieci bazowej TEN-T.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

219 827 202,00 EUR

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

186 853 121,70 EUR

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

05.2017 - 12.2023

* Źródło: GRANT AGREEMENT

WARTOŚĆ PROJEKTU **

1 077 250 436,28 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

170 019 332,93 PLN

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 14.11.2023 r.


FILMY