2017-PL-TM-0054-W Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice
ZAKRES PROJEKTU
Projekt „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, odcinek Wronki - Słonice” jest realizowany na odcinku, będącym częścią korytarza sieci bazowej Bałtyk–Adriatyk (Wrocław-Poznań-Szczecin/Świnoujście), stanowiącego część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Odcinek Poznań - Szczecin Dąbie jest również fragmentem międzynarodowej linii kolejowej (AGC) E59: Malmö – Ystad – Świnoujście - Szczecin – Poznań – Wrocław – Opole – Chałupki – Wiedeń/Budapeszt, która na terenie Polski przebiega na odcinku Chałupki – Wrocław - Poznań - Szczecin.
Jest to linia magistralna, zelektryfikowana, pasażersko–towarowa, dwutorowa. Przewozy pasażerskie są świadczone we wszystkich kategoriach ruchu (kwalifikowane, międzywojewódzkie i regionalne). Przewozy towarowe mają duże natężenie i są prowadzone zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej.
Projekt obejmuje w szczególności:
Przebudowę układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych na linii kolejowej E 59 na odcinku Wronki – Słonice.
W ramach Projektu będą realizowane następujące prace:
- przebudowa układów torowych na długości ok. 75 km,
- budowa obiektów obsługi podróżnych (perony wraz z dojściami),
- budowa, przebudowa obiektów inżynieryjnych (wiadukty, mosty, przepusty, przejście pod torami dla pieszych, przejścia dla zwierząt),
- przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn,
- budowa linii potrzeb nietrakcyjnych SN 15 kV (LPN),
- budowa sieci trakcyjnej,
- budowa urządzeń SRK,
- budowa urządzeń elektroenergetyki do 1 kV wraz z układem zasilania wszystkich urządzeń i obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pociągów,
- budowa urządzeń telekomunikacyjnych i teletechnicznych,
- odwodnienie podtorza, przejazdów kolejowych, peronów.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Głównym celem modernizacji jest poprawa jakości połączenia kolejowego na odcinku linii E59 pomiędzy miejscowościami Wronki - Słonice, tym samym podniesienia jego atrakcyjności i konkurencyjności, w porównaniu do innych środków transportu oraz osiągnięcie standardów sieci bazowej TEN-T.
Efektem modernizacji będzie:
- podniesienie parametrów technicznych linii poprzez zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do prędkości V=160 km/h i towarowych do V=100-120 km/h oraz utrzymanie nośności torów równiej 221kN,
- eliminacja zakłóceń w ruchu pociągów tj. likwidacja tzw. „wąskich gardeł” (miejscowych ograniczeń prędkości),
- poprawa bezpieczeństwa m.in. poprzez modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych
w poziomie szyn oraz zwiększenie efektywności sterowania ruchem kolejowym, - zwiększenie dostępności infrastruktury kolejowej dla osób ograniczoną możliwością poruszania się,
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii,
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA
- skrócenie czasu podróży na odcinku Poznań – Szczecin dla pociągów pasażerskich o 40-49 minut (w zależności od kategorii pociągu),
- skrócenie czasu przejazdu dla pociągów towarowych na odcinku Poznań - Szczecin o 55 minut.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
302 735 223,00 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
60 547 044,60 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
01.2019 - 12.2024
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
1 723 121 744,01 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
363 691 058,88 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.