2019-PL-TMC-0322-W Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok (faza II)
ZAKRES PROJEKTU
Poniżej opisany zakres prac realizowany będzie w formule „buduj” oraz „projektuj i buduj”:
I. Roboty budowlane w zakresie torów i związane z nimi systemy:
- modernizacja jednego toru i podtorza wraz z odwodnieniem na odcinku o długości około 85,92 km: 71,24 km toru linii nr 6 (E75) oraz około 14,68 km torów pozostałych linii związanych z przebudową stacji Białystok:
- linia nr 32 od km 72,800 do km 77,307,
- linia nr 37 od km 0,427 do km 1,027,
- linia nr 38 od km 0,000 do km 4,230,
- linia nr 514 od km 0.000 do km 1.051,
- linia nr 515 od km 0.000 do km 1.280,
- linia nr 516 od km 0 000 do km 1,916,
- modernizacja sieci trakcyjnych i urządzeń do zasilania nietrakcyjnego na odcinku jednego toru o długości około 85,92 km;
- modernizacja głównych mediów transmisyjnych (światłowód) na odcinku toru o długości około 85,92 km, po jednej stronie linii;
- modernizacja urządzeń dowodzenia i sygnalizacji oraz systemów stacyjnych i blokowych na odcinku jednego toru o długości około 85,92 km;
- urządzenia systemu detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT) na 157,16 km odcinku toru;
- wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.
II. Prace na obiektach inżynierskich:
- budowa 17 skrzyżowań dwupoziomowych i 14 przejść podziemnych dla pieszych (w tym opracowanie dokumentacji projektowej dla 12 skrzyżowań dwupoziomowych oraz 7 przejść podziemnych dla pieszych, niezbędnych do zwiększenia prędkości z 160 km/h do 200 km/h);
- budowa 2 mostów drogowych;
- modernizacja/przebudowa 6 stacji kolejowych (Czyżew, Szepietowo, Racibory, Łapy, Baciuty, Białystok);
- modernizacja 23 peronów;
- budowa 1 przystanku pasażerskiego w okolicy osiedla Białystok Zielone Wzgórza;
- budowa 2 peronów;
- modernizacja 2 istniejących wiaduktów kolejowych;
- modernizacja 7 istniejących mostów kolejowych;
- modernizacja 9 istniejących przystanków (Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze);
- budowa 3 skrzyżowań dwupoziomowych;
- uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych dla 12 skrzyżowań wielopoziomowych i 7 przejść podziemnych dla pieszych;
- likwidacja istniejących 22 przejazdów kolejowych na linii Czyżew - Białystok;
- opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie prac budowlanych nowo budowanej linii od km 0.000 do km 1.100 w Białymstoku;
- opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane dodatkowych torów na stacjach Baciuty, Racibory i Łapy.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA
- Zakończenie niniejszego zadania oraz poprzedniej, pierwszej fazy prac (faza I realizowana w ramach Projektu 2015-PL-TM-0002-W) skutkować będzie poprawą charakterystyki technicznej całego odcinka linii kolejowej dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 200 km/h i towarowych do 120 km/h;
- Poprawa bezpieczeństwa m.in. poprzez budowę wiaduktów drogowych zastępujących likwidowane przejazdy w poziomie szyn oraz zwiększenie efektywności sterowania ruchem kolejowym;
- Wzrost jakości i konkurencyjności usług kolejowych;
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko;
- Zwiększenie dostępności rynku pracy, ułatwienie wymiany handlowej, poszerzenie rynków zbytu.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
453 786 841,00 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
385 718 814,85 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
06.2020 - 12.2024
* Źródło: GRANT AGREEMENT
WARTOŚĆ PROJEKTU **
2 699 964 949,75 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
503 716 329,93 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.