Powrót

2019-PL-TMC-0322-W Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok (faza II)

Oznaczenie: Logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską

ZAKRES PROJEKTU

Poniżej opisany zakres prac realizowany będzie w formule „buduj” oraz „projektuj i buduj”:

I. Roboty budowlane w zakresie torów i związane z nimi systemy:

  • modernizacja jednego toru i podtorza wraz z odwodnieniem na odcinku o długości około 85,92 km: 71,24 km toru linii nr 6 (E75) oraz około 14,68 km torów pozostałych linii związanych z przebudową stacji Białystok:
    • linia nr 32 od km 72,800 do km 77,307,
    • linia nr 37 od km 0,427 do km 1,027,
    • linia nr 38 od km 0,000 do km 4,230,
    • linia nr 514 od km 0.000 do km 1.051,
    • linia nr 515 od km 0.000 do km 1.280,
    • linia nr 516 od km 0 000 do km 1,916,
  • modernizacja sieci trakcyjnych i urządzeń do zasilania nietrakcyjnego na odcinku jednego toru o długości około 85,92 km;
  • modernizacja głównych mediów transmisyjnych (światłowód) na odcinku toru o długości około 85,92 km, po jednej stronie linii;
  • modernizacja urządzeń dowodzenia i sygnalizacji oraz systemów stacyjnych i blokowych na odcinku jednego toru o długości około 85,92 km;
  • urządzenia systemu detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT) na 157,16 km odcinku toru;
  • wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

II. Prace na obiektach inżynierskich:

  • budowa 17 skrzyżowań dwupoziomowych i 14 przejść podziemnych dla pieszych (w tym opracowanie dokumentacji projektowej dla 12 skrzyżowań dwupoziomowych oraz 7 przejść podziemnych dla pieszych, niezbędnych do zwiększenia prędkości z 160 km/h do 200 km/h);
  • budowa 2 mostów drogowych;
  • modernizacja/przebudowa 6 stacji kolejowych (Czyżew, Szepietowo, Racibory, Łapy, Baciuty, Białystok);
  • modernizacja 23 peronów;
  • budowa 1 przystanku pasażerskiego w okolicy osiedla Białystok Zielone Wzgórza;
  • budowa 2 peronów;
  • modernizacja 2 istniejących wiaduktów kolejowych;
  • modernizacja 7 istniejących mostów kolejowych;
  • modernizacja 9 istniejących przystanków (Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze);
  • budowa 3 skrzyżowań dwupoziomowych;
  • uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych dla 12 skrzyżowań wielopoziomowych i 7 przejść podziemnych dla pieszych;
  • likwidacja istniejących 22 przejazdów kolejowych na linii Czyżew - Białystok;
  • opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie prac budowlanych nowo budowanej linii od km 0.000 do km 1.100 w Białymstoku;
  • opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane dodatkowych torów na stacjach Baciuty, Racibory i Łapy.
     

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA

  • Zakończenie niniejszego zadania oraz poprzedniej, pierwszej fazy prac (faza I realizowana w ramach Projektu 2015-PL-TM-0002-W) skutkować będzie poprawą charakterystyki technicznej całego odcinka linii kolejowej dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 200 km/h i towarowych do 120 km/h; 
  • Poprawa bezpieczeństwa m.in. poprzez budowę wiaduktów drogowych zastępujących likwidowane przejazdy w poziomie szyn oraz zwiększenie efektywności sterowania ruchem kolejowym; 
  • Wzrost jakości i konkurencyjności usług kolejowych; 
  • Zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko; 
  • Zwiększenie dostępności rynku pracy, ułatwienie wymiany handlowej, poszerzenie rynków zbytu. 

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

453 786 841,00 EUR

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

385 718 814,85 EUR

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

06.2020 - 12.2024

* Źródło: GRANT AGREEMENT

WARTOŚĆ PROJEKTU **

2 699 964 949,75 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

503 716 329,93 PLN

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA

FILMY