Powrót

Prace na linii kolejowej E75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Knyszyn

Oznaczenie: Logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską

ZAKRES PROJEKTU

  • modernizacja 22,8 km linii,
  • przebudowa 2 stacji kolejowych Białystok Starosielce i Dobrzyniewo Duże,
  • modernizacja 3 przystanków osobowych p.o. Białystok Bacieczki, p.o. Fasty, p.o. Borsukówka
  • obiekty inżynieryjne:
    • budowa 3 wiaduktów kolejowych,
    • budowa 5 wiaduktów drogowych,
    • budowa 2 mostów drogowych,
    • modernizacja 3 mostów kolejowych,
    • budowa 5 oraz modernizacja 1 przejścia pod torami.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI

  • skrócenie czasu jazdy pociągów w ruchu międzynarodowym, międzyregionalnym i międzyaglomeracyjnym,
  • poprawa przepustowości linii – ograniczenie zakłóceń w ruchu pociągów,
  • likwidacja „wąskich gardeł” infrastruktury, tj. ograniczeń długości pociągów, dopuszczalnego nacisku na oś,
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego m.in. poprzez zwiększenie efektywności sterowania ruchem kolejowym oraz budowę wiaduktów drogowych zastępujących likwidowane przejazdy w poziomie szyn,
  • racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii,
  • zapewnienie interoperacyjności kolei,
  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

262 495 165,89 EUR 

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

223 120 891,00 EUR

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

2025 – 2028

* Źródło: GRANT AGREEMENT

WARTOŚĆ PROJEKTU **

1 563 483 932,27 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

609 568 194,75 PLN 

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.