Powrót
Prace na linii kolejowej E75 (Rail Baltica) na odcinku Osowiec – Ełk
ZAKRES PROJEKTU
- przebudowa ok. 37,7 km linii kolejowej nr 38 na odcinku Osowiec – Ełk,
- prace budowlane na 3 stacjach i 4 przystankach kolejowych,
- dostosowanie infrastruktury technicznej linii do prędkości 200 km/h dla ruchu pasażerskiego oraz 120 km/h dla ruchu towarowego,
- podniesienie dopuszczalnych nacisków osi 221 kN,
- umożliwienie uruchomienia pociągów o długości 740 m,
- zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem (m.in. zabudowa komputerowych urządzeń SRK),
- budowa skrzyżowań dwupoziomowych, modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych,
- dostosowanie peronów do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- modernizacja sieci trakcyjnej i budowa nowej dla torów projektowanych.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI
- poprawa jakości połączenia kolejowego w celu spełnienia wymagań sieci bazowej TEN-T, a co za tym idzie poprawy jej atrakcyjności i konkurencyjności w stosunku do innych środków transportu,
- poprawie przepustowości modernizowanego odcinka poprzez:
- zwiększenie prędkości pociągów towarowych ogółem do V=120 km/h oraz pociągów pasażerskich do V=200 km/h (osiągniecie prędkości będzie możliwe po uruchomieniu ETCS poziom 2 realizowanego w odrębnym projekcie)
- zwiększeniu maksymalnego dopuszczalnego nacisku na oś do 221 kN;
- dostosowaniu infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i wykonawców oraz do prognozowanych kierunków rozwoju;
- poprawie dostępności transportu kolejowego, komfortu i obsługi pasażerów oraz bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów;
- zapewnieniu interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminacyjnego dostępu do polskiej infrastruktury operatorom z innych krajów.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
- skrócenie czasu podróży na linii Osowiec – Ełk (zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich z 120 km/h do 200 km/h, towarowych z 100 km/h do 120 km/h),
- zwiększenie dostępności do kolei,
- likwidacja „wąskich gardeł” infrastruktury,
- poprawa przepustowości – ograniczenie zakłóceń w ruchu pociągów,
- poprawa bezpieczeństwa m.in. poprzez zwiększenie efektywności sterowania ruchem kolejowym oraz budowę wiaduktów drogowych zastępujących likwidowane przejazdy w poziomie szyn,
- większe możliwości przewozu towarów.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
335 294 117,65 EUR
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
285 000 000,00 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU *
01.2024 – 12.2027
* Źródło: GRANT AGREEMENT Project 101122864 — 22-PL-TG-Osowiec – Ełk z dn. 16/10/2023
WARTOŚĆ PROJEKTU **
1 571 052 936,23 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
269 652 922,52 PLN
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 14.11.2023 r.