Powrót

Prace na linii kolejowej E75 (Rail Baltica) na odcinku Osowiec – Ełk

Oznaczenie: Logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską

ZAKRES PROJEKTU

  • przebudowa ok. 37,7 km linii kolejowej nr 38 na odcinku Osowiec – Ełk,
  • prace budowlane na 3 stacjach i 4 przystankach kolejowych,
  • dostosowanie infrastruktury technicznej linii do prędkości 200 km/h dla ruchu pasażerskiego oraz 120 km/h dla ruchu towarowego,
  • podniesienie dopuszczalnych nacisków osi 221 kN,
  • umożliwienie uruchomienia pociągów o długości 740 m, 
  • zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem (m.in. zabudowa komputerowych urządzeń SRK),
  • budowa skrzyżowań dwupoziomowych, modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych,
  • dostosowanie peronów do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • modernizacja sieci trakcyjnej i budowa nowej dla torów projektowanych.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z INWESTYCJI

  • poprawa jakości połączenia kolejowego w celu spełnienia wymagań sieci bazowej TEN-T, a co za tym idzie poprawy jej atrakcyjności i konkurencyjności w stosunku do innych środków transportu,
  • poprawie przepustowości modernizowanego odcinka poprzez:
    • zwiększenie prędkości pociągów towarowych ogółem do V=120 km/h oraz pociągów pasażerskich do V=200 km/h (osiągniecie prędkości będzie możliwe po uruchomieniu ETCS poziom 2 realizowanego w odrębnym projekcie)
    • zwiększeniu maksymalnego dopuszczalnego nacisku na oś do 221 kN;
    • dostosowaniu infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i wykonawców oraz do prognozowanych kierunków rozwoju;
    • poprawie dostępności transportu kolejowego, komfortu i obsługi pasażerów oraz bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów;
    • zapewnieniu interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminacyjnego dostępu do polskiej infrastruktury operatorom z innych krajów.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • skrócenie czasu podróży na linii Osowiec – Ełk (zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich z 120 km/h do 200 km/h, towarowych z 100 km/h do 120 km/h),
  • zwiększenie dostępności do kolei,
  • likwidacja „wąskich gardeł” infrastruktury, 
  • poprawa przepustowości – ograniczenie zakłóceń w ruchu pociągów,
  • poprawa bezpieczeństwa m.in. poprzez zwiększenie efektywności sterowania ruchem kolejowym oraz budowę wiaduktów drogowych zastępujących likwidowane przejazdy w poziomie szyn,
  • większe możliwości przewozu towarów.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

335 294 117,65 EUR

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

285 000 000,00 EUR

CZAS REALIZACJI PROJEKTU *

01.2024 – 12.2027

* Źródło: GRANT AGREEMENT Project 101122864 — 22-PL-TG-Osowiec – Ełk z dn. 16/10/2023 

WARTOŚĆ PROJEKTU **

1 571 052 936,23 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

269 652 922,52 PLN

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 14.11.2023 r.