Powrót

Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz, na odc. Chabówka - Rabka Zaryte - Mszana Dolna oraz Limanowa - Klęczany - Nowy Sącz

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt obejmuje modernizację 43,9 km linii kolejowej nr 104, w tym budowę i przebudowę:

  • wiadukty – 17 nowych i 6 przebudowanych, 
  • mosty – 14 nowych i 18 przebudowanych,
  • przejścia pod torami – 9 nowych,
  • stacje kolejowe – 4 przebudowane (Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Limanowa, Marcinkowice) oraz 1 budowana w nowej lokalizacji (Męcina),
  • przystanki kolejowe – 6 przebudowanych i 1 budowany w nowej lokalizacji 
  • budowa nowego LCS Nowy Sącz, 
  • przejazdy kolejowo-drogowe – 13 przebudowanych i 2 nowe,
  • likwidacja przejazdów kolejowo – drogowych w poziomie szyn – 71,
  • modernizację sieci trakcyjnej oraz srk.

GRUPY DOCELOWE

Mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu, przedstawiciele podmiotów gospodarczych bezpośrednio sąsiadujących z inwestycją, pracownicy kolei, przewoźnicy, turyści.

CEL

Przeniesienie części ładunków towarowych (w tym niebezpiecznych) w kierunku północ-południe z dróg na tory skutkujące poprawą oddziaływania transportu na środowisko naturalne, podniesienie atrakcyjności przemysłowo-gospodarczej Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala, poprawa dostępności komunikacyjnej regionów południowej Małopolski (atrakcyjnych turystycznie - Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami Polski. Powyższe cele realizowane będą poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu, poprawę jakości powietrza i dostępu do kolejowej komunikacji zbiorowej gmin leżących na trasie linii. 

EFEKTY PROJEKTU

  • skrócenie czasów przejazdu,
  • poprawa dostępu do komunikacji zbiorowej mieszkańców gmin leżących na trasie linii kolejowej,
  • usprawnienie krajowego i międzynarodowego tranzytu kolejowego,
  • wzrost konkurencyjności transportu kolejowego,
  • poprawa jakości powietrza, dzięki zmniejszeniu ruchu drogowego.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

3 904 100 000,00 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

3 904 100 000,00 PLN

CZAS REALIZACJI

2023 – 2026

* Źródło: Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr ANEKS nr 01 KPOD.09.07-IW.02-0001/23-01 do Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego KPOD.09.07-IW.02-0001/23