Powrót

Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - etap I

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt obejmuje modernizację 132 przejazdów kolejowo-drogowych na terenie całego kraju, w tym: 

  • zabudowę samoczynnego systemu przejazdowego na 114 przejazdach,
  • zabudowę systemu telewizji użytkowej TVu na 28 przejazdach,
  • zabudowę tarcz ostrzegawczych na 78 przejazdach,
  • zabudowę urządzeń rogatkowych na 54 przejazdach,
  • przebudowę oświetlenia na 132 przejazdach.

Zadanie 1: Modernizacja/wymiana urządzeń przejazdowych w wybranych lokalizacjach na sieci zarządzanej przez PLK SA na terenie IZ Zielona Góra.

Zadanie 2: Wymiana urządzeń przejazdowych typu COB-63 na komputerowe urządzenia samoczynnych sygnalizacji przejazdowych na terenie IZ Ostrów Wlkp.

Zadanie 3: Wymiana urządzeń przejazdowych typu SPA-1 i SPA-2 na komputerowe urządzenia samoczynnych sygnalizacji przejazdowych na terenie IZ Ostrów Wlkp.

Zadanie 4: Wymiana wyeksploatowanych mechanicznych urządzeń przejazdowych na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii A na terenie IZ Ostrów Wlkp. na urządzenia nowej generacji.

Zadanie 5: Wymiana urządzeń przejazdowych typu SPA-1 i SPA-2 na terenie PLK SA  Zakładu Linii Kolejowych w Skarżysku-Kamiennej na liniach kolejowych nr 22, 25, 77.

Zadanie 6: Zabudowa, wymiana urządzeń przejazdowych na sieci PLK SA - IZ Tarnowskie Góry.

Zadanie 7: Zabudowa, wymiana urządzeń przejazdowych na sieci PLK SA - IZ Częstochowa.

Zadanie 8: Wymiana urządzeń przejazdowych typu COB-58, COB-63 oraz COB-63A na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie.

Zadanie 9: Modernizacja/wymiana urządzeń przejazdowych w wybranych lokalizacjach na sieci zarządzanej przez PLK SA na terenie IZ Zielona Góra TEN-T.

GRUPY DOCELOWE

Pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów, pasażerowie, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu, przedstawiciele podmiotów gospodarczych bezpośrednio sąsiadujących z inwestycją.

CEL

Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego, unowocześnienie systemu transportowego i wdrożenie cyfrowych rozwiązań poprawiających efektywność wykorzystania infrastruktury transportowej.

EFEKTY PROJEKTU

  • dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju,
  • zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • poprawa komfortu podróży i obsługi pasażerów,
  • racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury poprzez zastosowanie nowych podzespołów o wysokiej trwałości i niezawodności,
  • ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przejazdach z uwagi na zamontowany monitoring,
  • możliwość centralizacji urządzeń przejazdowych i uelastycznienie współpracy z różnymi systemami i urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.

WARTOŚĆ PROJEKTU *

202 500 089,69 PLN

WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *

164 634 219,26 PLN

CZAS REALIZACJI

2024 – 2026

* Źródło: Aneks nr 1 do Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.12-IW.02-0003/23