Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - etap I
Projekt obejmuje modernizację 132 przejazdów kolejowo-drogowych na terenie całego kraju, w tym:
- zabudowę samoczynnego systemu przejazdowego na 114 przejazdach,
- zabudowę systemu telewizji użytkowej TVu na 28 przejazdach,
- zabudowę tarcz ostrzegawczych na 78 przejazdach,
- zabudowę urządzeń rogatkowych na 54 przejazdach,
- przebudowę oświetlenia na 132 przejazdach.
Zadanie 1: Modernizacja/wymiana urządzeń przejazdowych w wybranych lokalizacjach na sieci zarządzanej przez PLK SA na terenie IZ Zielona Góra.
Zadanie 2: Wymiana urządzeń przejazdowych typu COB-63 na komputerowe urządzenia samoczynnych sygnalizacji przejazdowych na terenie IZ Ostrów Wlkp.
Zadanie 3: Wymiana urządzeń przejazdowych typu SPA-1 i SPA-2 na komputerowe urządzenia samoczynnych sygnalizacji przejazdowych na terenie IZ Ostrów Wlkp.
Zadanie 4: Wymiana wyeksploatowanych mechanicznych urządzeń przejazdowych na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii A na terenie IZ Ostrów Wlkp. na urządzenia nowej generacji.
Zadanie 5: Wymiana urządzeń przejazdowych typu SPA-1 i SPA-2 na terenie PLK SA Zakładu Linii Kolejowych w Skarżysku-Kamiennej na liniach kolejowych nr 22, 25, 77.
Zadanie 6: Zabudowa, wymiana urządzeń przejazdowych na sieci PLK SA - IZ Tarnowskie Góry.
Zadanie 7: Zabudowa, wymiana urządzeń przejazdowych na sieci PLK SA - IZ Częstochowa.
Zadanie 8: Wymiana urządzeń przejazdowych typu COB-58, COB-63 oraz COB-63A na terenie Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie.
Zadanie 9: Modernizacja/wymiana urządzeń przejazdowych w wybranych lokalizacjach na sieci zarządzanej przez PLK SA na terenie IZ Zielona Góra TEN-T.
GRUPY DOCELOWE
Pracownicy kolei zaangażowani w prowadzenie ruchu pociągów, pasażerowie, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu, przedstawiciele podmiotów gospodarczych bezpośrednio sąsiadujących z inwestycją.
CEL
Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego, unowocześnienie systemu transportowego i wdrożenie cyfrowych rozwiązań poprawiających efektywność wykorzystania infrastruktury transportowej.
EFEKTY PROJEKTU
- dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju,
- zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- poprawa komfortu podróży i obsługi pasażerów,
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury poprzez zastosowanie nowych podzespołów o wysokiej trwałości i niezawodności,
- ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przejazdach z uwagi na zamontowany monitoring,
- możliwość centralizacji urządzeń przejazdowych i uelastycznienie współpracy z różnymi systemami i urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.
WARTOŚĆ PROJEKTU *
202 500 089,69 PLN
WYSOKOŚĆ WKŁADU UE *
164 634 219,26 PLN
CZAS REALIZACJI
2024 – 2026
* Źródło: Aneks nr 1 do Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.12-IW.02-0003/23