Nr 2001/PL/16/P/PT/013 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec - Legnica"
ISPA
ZAKRES PROJEKTU
Przedsięwzięcie obejmuje modernizację w zakresie podtorza, nawierzchni, odwodnienia, obiektów inżynieryjnych, sygnalizacji i łączności, elektroenergetyki oraz elektryfikacji całego odcinka Węgliniec - Legnica.
W szczególności:
- przekształcenie stacji Tomaszów Bolesławiecki i Jezierzany na przystanki osobowe, modernizację stacji Miłkowice, Chojnów, Okmiany, Bolesławiec, Zebrzydowa oraz modernizację przystanków osobowych Zagajnik i Osiecznica.
- wymianę nawierzchni torowej (UIC 60 na podkładach betonowych) wraz ze wzmocnieniem podtorza i budową odwodnienia oraz dostosowaniem geometrii torów do prędkości maksymalnych V = 160 km/h dla ruchu pasażerskiego i 120 km/h dla ruchu towarowego – łącznie 146,40 km torów.
- demontaż 213 oraz wbudowanie 163 nowych rozjazdów kolejowych.
- likwidację 14 oraz modernizację 29 istniejących przejazdów kolejowych.
- likwidację istniejących peronów i budowę 18 nowych peronów o łącznej długości krawędzi 4771,0 mb.
- likwidację 21 obiektów inżynieryjnych (1 wiadukt kolejowy, 19 przepustów i 1 przejście podziemne) oraz modernizację 93 obiektów (24 wiadukty kolejowe, 7 mostów kolejowych, 56 przepustów i 6 przejść podziemnych).
- budowę 5 nowych nastawni komputerowych oraz modernizację 4 istniejących podstacji trakcyjnych i 3 kabin sekcyjnych.
- budowę nowej sieci trakcyjnej.
- modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci i urządzeń teletechnicznych, elektroenergetyki do 1kV.
- działania łagodzące wpływ linii kolejowej na środowisko, w tym między innymi: budowa 6780,0 mb ekranów akustycznych, budowa 1 wiaduktu do pełnienia funkcji przejścia dla zwierząt, budowa instalacji urządzeń odstraszających UOZ.
CELE PROJEKTU
Głównym celem modernizacji jest skorygowanie i rozbudowa odcinka Węgliniec - Legnica tak, aby spełniał parametry techniczne i eksploatacyjne Umów AGC i AGTC, umożliwiających ruch pociągów pasażerskich z szybkością 160 km/h, a towarowych z szybkością 120 km/h oraz z maksymalnym naciskiem na oś 225 kN.
Inne cele to:
- Powstrzymanie postępującej degradacji linii.
- Poprawa bezpieczeństwa przewozów kolejowych.
- Zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania linii.
- Skrócenie czasu podróży oraz poprawa komfortu jazdy pasażerów.
- Poprawa ekologii poprzez zmniejszenie emitowanego do otoczenia hałasu, ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów w obrębie linii oraz śmiertelności zwierząt.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
Zgodnie z Decyzją Komisji Europejskiej (Memorandum Finansowe) nr PH/2001/5484 z dnia 17.12.2001 r. ze zmianą z dnia 19.12.2006 r. całkowity koszt Projektu wynosi 194 804 259 EUR, w tym koszt kwalifikowany 158 163 930 EUR.
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
Całkowity okres realizacji Inwestycji: 2001 - 2010 w tym:
- prace przygotowawcze: 2001 - 2003
- podpisywanie umów: 2003/2004
- realizacja Robót: 2003/2004 - 2010
KONTRAKTY ZAKOŃCZONE
Kontrakty na roboty i dokumentację:
- 2001/PL/16/P/PT/013-01A "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec - Legnica. Wykonanie projektu i budowy urządzeń srk i łączności".
- 2001/PL/16/P/PT/013-02 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec - Legnica, odcinek Legnica - Miłkowice".
- 2001/PL/16/P/PT/013-03 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec - Legnica, odcinek Miłkowice - Okmiany".
- 2001/PL/16/P/PT/013-04 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec - Legnica, odcinek Okmiany – Bolesławiec".
- 2001/PL/16/P/PT/013-05 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec - Legnica, odcinek Bolesławiec - Zebrzydowa".
- 2001/PL/16/P/PT/013-06 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec - Legnica, odcinek Zebrzydowa - Węgliniec".
- 2001/PL/16/P/PT/013-10 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec – Legnica – most w km 37.221 linii 282 w Bolesławcu".
- 2001/PL/16/P/PT/013-12 Zaprojektowanie i wykonanie zadania inwestycyjnego. Wypełnienie wymogów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec – Legnica".
- 2001/PL/16/P/PT/013-13 "Przebudowa linii kolejowej E 30 Węgliniec - Legnica, szlak Chojnów - Okmiany. Budowa drogi równoległej od km 14, 057 do km 14, 448, Etap II".
- A/IIZ3e/01/07 Określenie niezbędnego zakresu remontowego oraz opracowanie programu funkcjonalno - użytkowego wraz z rozbiciem ceny ofertowej dla przetargu projektuj i buduj na "Modernizację linii kolejowej E - 30 na odcinku Węgliniec - Legnica - most w km 37,221 linii 282".
- 2001/PL/16/P/PT/013-11 Wyłonienie wykonawcy i opracowanie programu funkcjonalnoużytkowego wraz z rozbiciem ceny ofertowej dla przetargu Projektuj i Buduj na realizację wymogów decyzji środowiskowej.
- Wykonanie projektu i modernizacja Mostu w km 37,221 linii 282 w Bolesławcu.
- 2001/PL/16/P/PT/013-12a Wykonanie i montaż żelbetowych pochylni dla małych zwierząt.
Kontrakty na Nadzór nad Robotami:
- 60/005/008/001313/09/S/I Nadzór i zarządzanie dla zadania "Przebudowę linii kolejowej E 30 Węgliniec - Legnica, szlak Chojnów - Okmiany. Budowa drogi równoległej od km 14, 057 do km 14, 448, Etap II".
- 2001/PL/16/P/PT/013-07 Nadzór nad projektem.
- 2001/PL/16/P/PT/013-08 Kontynuacja nadzoru nad projektem.
- B/06/06a/163/00/555/06 Zakończenie i przekazanie nadzoru nad projektem.
- 60/005/072/001313/09/I/I Kontynuacja nadzoru i zarządzania Projektem. Kontrakt podpisany w dniu 29.12.2009 r. z Wykonawcą Konsorcjum firm EGIS POLAND Sp. z o.o. (Lider) - EGIS RAIL SA - HARCLOW GROUP LIMITED.
OBSZARY CHRONIONE
- Puszcza Zgorzelecko - Osiecznicka (kod obszaru PLH 020020).
- Bory Dolnośląskie (kod obszaru PLB020005).
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
Korzyści dla społeczeństwa:
- Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów przyległych do linii kolejowej (poprawa dostępności w komunikacji międzynarodowej oraz dużych aglomeracji miejskich, zmodernizowane stacje i przystanki osobowe stały się wizytówkami miast).
- Poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków dzięki likwidacji części przejazdów kolejowych i modernizacji pozostałych oraz zastosowaniu nowoczesnych systemów kontroli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Skrócenie czasu podróży oraz poprawa komfortu jazdy pasażerów (likwidacja drgań i wibracji w torze).
Korzyści dla środowiska:
- Ograniczenie hałasu i drgań od linii kolejowej poprzez zastosowanie szyn bezstykowych szlifowanych i mat antydrganiowych, budowę ekranów akustycznych oraz wymianę stolarki okiennej.
- Zmniejszenie ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów w obrębie linii dzięki zastosowaniu systemów drenaży, rowów odprowadzających i osadników.
- Zmniejszenie śmiertelności zwierząt poprzez przystosowanie obiektów inżynieryjnych (mosty, przepusty) do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt oraz budowę instalację urządzeń odstraszających.