Powrót

Nr 2002/PL/16/P/PT/016 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinkach Węgliniec - Zgorzelec i Węgliniec - Bielawa Dolna"

ISPA

Oznaczenie: logo Unii Europejskiej - Fundusz Spójności, Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej

ZAKRES PROJEKTU

Zakres modernizacji

Projekt objął modernizację w zakresie podtorza, nawierzchni, odwodnienia, obiektów inżynieryjnych, sygnalizacji i łączności, elektroenergetyki oraz elektryfikacji odcinka Węgliniec - Bielawa Dolna i przygotowania odcinka Węgliniec - Zgorzelec do przyszłej elektryfikacji oraz zabudowy urządzeń ochrony przed hałasem i ochrony zwierząt na dwóch odcinkach linii dwutorowej o łącznej długości 39 km:

  • odcinek Węgliniec – Zgorzelec o długości 26,5 km
  • odcinek Węgliniec – Bielawa Dolna o długości 12,5 km

Dokonana została:

  • wymiana nawierzchni torowej o łącznej długości 76,42 km,
  • likwidacja 3, modernizacja 16 oraz budowa 2 nowych przejazdów kolejowych,
  • modernizacja 56 obiektów inżynieryjnych, w tym: 15 wiaduktów, 6 mostów kolejowych, 34 przepusty i 1 kładka dla pieszych,
  • budowa 10 peronów o łącznej długości 2,44 km,
  • budowa instalacji urządzeń odpłaszających zwierzęta UOZ,
  • budowa ekranów akustycznych 1,12 km,
  • budowa 4 przejść dla zwierząt (przepusty).

Zasadniczym celem modernizacji było skorygowanie i przebudowa odcinków linii Węgliniec – Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna tak, aby spełnione zostały parametry techniczne i eksploatacyjne do standardów unijnych i wymogów umów AGC i AGTC, umożliwiających ruch pociągów pasażerskich z szybkością 160 km/h, a towarowych z szybkością 120 km/h oraz z maksymalnym naciskiem na oś 221 kN.

Pozostałe cele to:

  1. Powstrzymanie postępującej degradacji linii.
  2. Poprawa bezpieczeństwa przewozów kolejowych.
  3. Zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania linii.
  4. Skrócenie czasu podróży oraz poprawa komfortu jazdy pasażerów.
  5. Poprawa ekologii poprzez zmniejszenie emitowanego do otoczenia hałasu, ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów w obrębie linii oraz śmiertelności zwierząt.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

Całkowity koszt projektu: 94,40 mln €.

Koszty kwalifikowane projektu wynoszą 80,40 mln € w tym :

  • Fundusz Spójności (75%) - 60, 3 mln €
  • Budżet Państwa (25%) - 20,1 mln €

Koszty niekwalifikowane:

Środki Własne PLK S.A., Dotacje z Budżetu Państwa - 14,1 mln €

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

Czas realizacji projektu - lata 2003 - 2012 

(środowiskowe analizy porealizacyjne wykonane zostaną w roku 2013)

KONTRAKTY ZAKOŃCZONE

  • 2002/PL/16/P/PT/016-01 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinkach Węgliniec – Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna", odcinek Węgliniec – Pieńsk.
  • 2002/PL/16/P/PT/016-02 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinkach Węgliniec – Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna" odcinek Pieńsk – Zgorzelec.
  • 2002/PL/16/P/PT/016-03 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinkach Węgliniec – Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna" – wykonanie projektu i budowy urządzeń sterowania ruchem i łączności.
  • 2002/PL/16/P/PT/016-04 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinkach Węgliniec – Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna", odcinek Węgliniec – Bielawa Dolna.
  • 2002/PL/16/P/PT/016-06 "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinkach Węgliniec – Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna". Stacja Zgorzelec, dokończenie robót.
  • 2002/PL/16/P/PT/016-08a "Wykonanie i zabudowa żelbetowych pochylni dla małych zwierząt montowanych wewnątrz rowu odwadniającego wykonanego z korytek krakowskich przy torach linii kolejowej E 30 na odcinkach: Legnica-Węgliniec, Węgliniec-Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna" (niekwalifikowany).
  • 2002/PL/16/P/PT/016-08 Zaprojektowanie i wykonanie zadania inwestycyjnego. Wypełnienie wymogów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia "Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinkach Węgliniec – Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna".
  • Ponadto zrealizowano 2 kontrakty na dokumentację przedprojektową oraz 3 kontrakty na nadzór i zarządzanie projektem:
  • 2002/PL/16/PT/016-01a Wykonanie pomiaru hałasu na stacji Pieńsk
  • A/IIZ3f/04/2007 Wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla kontraktu na realizację postanowień decyzji Środowiskowej
  • 2002/PL/16/PT/016-05 i Nr B/06/03a/152/00/5555/07 na pełnienie nadzoru nad realizacją robót
  • 2002/PL/16/P/PT/16-05a Kontynuacja nadzoru i zarządzania modernizacją linii kolejowej E 30 na tych odcinkach

OBSZARY CHRONIONE

  • Puszcza Zgorzelecko - Osiecznicka
  • Bory Dolnośląskie
  • Pieńska Dolina Nysy Łużyckiej

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

Korzyści dla społeczeństwa:

  • Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów przyległych do linii kolejowej (poprawa dostępności w komunikacji międzynarodowej oraz dużych aglomeracji miejskich, zmodernizowane stacje i przystanki osobowe stały się wizytówkami miast).
  • Poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków dzięki likwidacji części przejazdów kolejowych i modernizacji pozostałych oraz zastosowaniu nowoczesnych systemów kontroli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
  • Skrócenie czasu podróży oraz poprawa komfortu jazdy pasażerów (likwidacja drgań i wibracji w torze).

Korzyści dla środowiska:

  • Ograniczenie hałasu i drgań od linii kolejowej poprzez zastosowanie szyn bezstykowych szlifowanych i mat antydrganiowych, budowę ekranów akustycznych oraz wymianę stolarki okiennej.
  • Zmniejszenie ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów w obrębie linii dzięki zastosowaniu systemów drenaży, rowów odprowadzających i osadników.
  • Zmniejszenie śmiertelności zwierząt poprzez przystosowanie obiektów inżynieryjnych (mosty, przepusty) do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt oraz budowę instalację urządzeń odpłaszających.