Pomoc techniczna na opracowanie projektu "Modernizacja kolejowego korytarza nr II (E 20 i CE 20) - pozostałe roboty" w Polsce
ISPA
ZAKRES PROJEKTU
Docelowo projekt dotyczy dokończenia modernizacji II korytarza transportowego (linia E20/C-E20) rozpoczętej w latach 1993 - 2001 w tym min.:
- Przebudowa nawierzchni i podtorza, zmiana geometrii toru, kompleksowa przebudowa stacji i posterunków ruchu dotychczas nieobjętych modernizacją, lub których stan techniczny uniemożliwia osiągnięcie założonych parametrów.
- Modernizacja systemu sterowania ruchem kolejowym wraz z zabudową Lokalnych Centrów Sterowania (LCS) z możliwością instalacji systemu ERTMS (europejski system zarządzania ruchem kolejowym).
- Likwidacja skrzyżowań w jednym poziomie poprzez ograniczenie ich liczby oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych.
- Modernizacja systemu zasilania i sieci trakcyjnych celem umożliwienia ruchu ciężkich lokomotyw o mocy rzędu 6 MW.
CELE PROJEKTU
Celem projektu jest wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz finansowo ekonomicznych możliwości dokończenia modernizacji II korytarza transportowego, rozpoczętej w latach 1993 – 2001, w tym modernizacji odcinka Łowicz - Skierniewice - Łuków jako towarowego obejścia Warszawy i Swarzędz- Starołęka- Górczyn jako towarowego obejścia Poznania.
Celem projektu jest przygotowanie dokumentacji dla przyszłej realizacji robót modernizacyjnych II Korytarza Transportowego.
KOSZT KWALIFIKOWANY PROJEKTU (zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej)
3 750 000,00 EUR (w tym 2 812 500, 00 EUR pochodzi z Funduszu Spójności)
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
- 2004 - data rozpoczęcia realizacji
- 2010 - data zakończenia (zgodnie z Decyzją Komisji Europejskiej)
- 2012 - data zakończenia realizacji kontraktu nr 2002/PL/16/P/PA/009-02)
KONTRAKTY
- W 2008 roku zakończono kontrakt na opracowanie studium wykonalności dla linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Rzepin i studium wykonalności dla linii C-E 20 na odcinku Łowicz – Łuków oraz przygotowanie aplikacji do funduszy UE w ramach projektu Pomoc techniczna na opracowanie projektu: "Modernizacja kolejowego korytarza nr II (E 20 i CE 20) – pozostałe roboty" w Polsce.
- W 2012 r. zakończono realizację kontraktu na opracowanie dokumentacji dotyczącej dokończenia realizacji zakresu projektu Nr ISPA/FS 2002/PL/16/P/PA/009 Pomoc techniczna na opracowanie projektu: "Modernizacja korytarza kolejowego nr II (E 20 i C-E 20) - pozostałe roboty".
OBSZARY CHRONIONE
- Obszar Chronionego Krajobrazu Pradoliny Warszawsko-Berlinskiej
- Rezerwat przyrody Rawka
- Rezerwat przyrody Wolica
- Goplańsko-Kujawski Obszar Chronionego Krajobrazu
- Powidzko-Bieniszewski Obszar Chronionego Krajobrazu
- Dolina Leniwej Obry
- Obszar Chronionego Krajobrazu Rynny Obrzycko - Obrzańskiej
- Obszar Chronionego Krajobrazu Puszcza nad Pliszką
- Łukowski Obszar Chronionego Krajobrazu
- Rezerwat przyrody Rogalec
- Nadwiślański Obszar chronionego Krajobrazu
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- Skrócenie czasu jazdy na odcinku Warszawa - Rzepin, Łowicz - Skierniewice - Łuków oraz Swarzędz - Starołęka - Górczyn
- Likwidacja ograniczeń prędkości
- Poprawa bezpieczeństwa w transporcie kolejowym i na przejazdach kolejowych
- Podniesienie komfortu jazdy
- Dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych
- Podniesienie komfortu jazdy
- Podniesienie bezpieczeństwa poprzez likwidację skrzyżowań w poziomie szyn i budowę skrzyżowań dwupoziomowych
- Ograniczenie uciążliwości kolei dla środowiska poprzez:
- zmniejszenie emisji hałasu
- budowę ekranów akustycznych
- przystosowanie obiektów inżynieryjnych do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt
- instalacja urządzeń odstraszających
Projekt ten przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych i gospodarczych pomiędzy obywatelami Unii Europejskiej