Powrót

Pomoc techniczna na opracowanie projektu "Modernizacja kolejowego korytarza nr II (E 20 i CE 20) - pozostałe roboty" w Polsce

ISPA

Oznaczenie: logo Unii Europejskiej - Fundusz Spójności, Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej

ZAKRES PROJEKTU

Docelowo projekt dotyczy dokończenia modernizacji II korytarza transportowego (linia E20/C-E20) rozpoczętej w latach 1993 - 2001 w tym min.:

  • Przebudowa nawierzchni i podtorza, zmiana geometrii toru, kompleksowa przebudowa stacji i posterunków ruchu dotychczas nieobjętych modernizacją, lub których stan techniczny uniemożliwia osiągnięcie założonych parametrów.
  • Modernizacja systemu sterowania ruchem kolejowym wraz z zabudową Lokalnych Centrów Sterowania (LCS) z możliwością instalacji systemu ERTMS (europejski system zarządzania ruchem kolejowym).
  • Likwidacja skrzyżowań w jednym poziomie poprzez ograniczenie ich liczby oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych.
  • Modernizacja systemu zasilania i sieci trakcyjnych celem umożliwienia ruchu ciężkich lokomotyw o mocy rzędu 6 MW.

CELE PROJEKTU

Celem projektu jest wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz finansowo ekonomicznych możliwości dokończenia modernizacji II korytarza transportowego, rozpoczętej w latach 1993 – 2001, w tym modernizacji odcinka Łowicz - Skierniewice - Łuków jako towarowego obejścia Warszawy i Swarzędz- Starołęka- Górczyn jako towarowego obejścia Poznania.

Celem projektu jest przygotowanie dokumentacji dla przyszłej realizacji robót modernizacyjnych II Korytarza Transportowego.

KOSZT KWALIFIKOWANY PROJEKTU (zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej)

3 750 000,00 EUR (w tym 2 812 500, 00 EUR pochodzi z Funduszu Spójności)

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

  • 2004 - data rozpoczęcia realizacji
  • 2010 - data zakończenia (zgodnie z Decyzją Komisji Europejskiej)
  • 2012 - data zakończenia realizacji kontraktu nr 2002/PL/16/P/PA/009-02)

KONTRAKTY

  1. W 2008 roku zakończono kontrakt na opracowanie studium wykonalności dla linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Rzepin i studium wykonalności dla linii C-E 20 na odcinku Łowicz – Łuków oraz przygotowanie aplikacji do funduszy UE w ramach projektu Pomoc techniczna na opracowanie projektu: "Modernizacja kolejowego korytarza nr II (E 20 i CE 20) – pozostałe roboty" w Polsce.
  2. W 2012 r. zakończono realizację kontraktu na opracowanie dokumentacji dotyczącej dokończenia realizacji zakresu projektu Nr ISPA/FS 2002/PL/16/P/PA/009 Pomoc techniczna na opracowanie projektu: "Modernizacja korytarza kolejowego nr II (E 20 i C-E 20) - pozostałe roboty".

OBSZARY CHRONIONE

  1. Obszar Chronionego Krajobrazu Pradoliny Warszawsko-Berlinskiej
  2. Rezerwat przyrody Rawka
  3. Rezerwat przyrody Wolica
  4. Goplańsko-Kujawski Obszar Chronionego Krajobrazu
  5. Powidzko-Bieniszewski Obszar Chronionego Krajobrazu
  6. Dolina Leniwej Obry
  7. Obszar Chronionego Krajobrazu Rynny Obrzycko - Obrzańskiej
  8. Obszar Chronionego Krajobrazu Puszcza nad Pliszką
  9. Łukowski Obszar Chronionego Krajobrazu
  10. Rezerwat przyrody Rogalec
  11. Nadwiślański Obszar chronionego Krajobrazu

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  1. Skrócenie czasu jazdy na odcinku Warszawa - Rzepin, Łowicz - Skierniewice - Łuków oraz Swarzędz - Starołęka - Górczyn
  2. Likwidacja ograniczeń prędkości
  3. Poprawa bezpieczeństwa w transporcie kolejowym i na przejazdach kolejowych
  4. Podniesienie komfortu jazdy
  5. Dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych
  6. Podniesienie komfortu jazdy
  7. Podniesienie bezpieczeństwa poprzez likwidację skrzyżowań w poziomie szyn i budowę skrzyżowań dwupoziomowych
  8. Ograniczenie uciążliwości kolei dla środowiska poprzez:
  • zmniejszenie emisji hałasu
  • budowę ekranów akustycznych
  • przystosowanie obiektów inżynieryjnych do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt
  • instalacja urządzeń odstraszających

Projekt ten przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych i gospodarczych pomiędzy obywatelami Unii Europejskiej