Powrót

Projekt CCI 2004/PL/16/C/PT/005 Modernizacja linii kolejowej E 59, odcinek Wrocław - Poznań (Etap I)

Fundusz Spójności

Oznaczenie: logo Unii Europejskiej - Fundusz Spójności, Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej

ZAKRES PROJEKTU

Etap I projektu obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla potrzeb modernizacji odcinka Wrocław – Poznań:

  • osiągnięcie parametrów eksploatacyjnych spełniających co najmniej wymagania   określone w umowach międzynarodowych AGC/AGTC;
  • poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych;
  • poprawa bezpieczeństwa, komfortu oraz standardu podróżowania;
  • zminimalizowanie wpływu linii kolejowej na środowisko naturalne;
  • zwiększenie przepustowości linii m.in. w wyniku skrócenia czasu przejazdu.

CELE PROJEKTU

  • dostosowanie parametrów linii do standardów eksploatacyjnych spełniających wymagania określone w umowach międzynarodowych AGC/AGTC wymaga modernizacji infrastruktury kolejowej w tym:
    • układów torowych i podtorza (wraz z odwodnieniem),
    • układów drogowych,
    • obiektów inżynieryjnych,
    • urządzeń zasilania energetycznego i sieci trakcyjnej,
    • urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
    • urządzeń telekomunikacyjnych,
    • urządzeń elektroenergetyki nietrakcyjnej,
    • budowli i urządzeń związanych z obsługą pasażerów,
  • projekt nr CCI 2004/PL/16/C/PT/005 obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla potrzeb modernizacji odcinka Wrocław – Poznań.

KOSZT PROJEKTU

  • 30 000 000 EUR
  • 25 500 000 EUR (wysokość dofinansowania z Funduszu Spójności)

CZAS REALIZACJI PROJEKTU (Czas finansowania ze środków UE)

2006 - 2010

KONTRAKTY REALIZOWANE OBECNIE W RAMACH PROJEKTU

  • Umowa nr FS CCI 2004/PL/16/C/PT/005/B/C z dnia 23.07.2008 r. na wykonanie dokumentacji projektowej, dokumentacji przetargowej oraz wniosku o dofinansowanie robót  budowlanych z Funduszu Spójności w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 Wrocław – Poznań na odcinku granica województwa dolnośląskiego - Poznań”.
  • Umowa nr 90/115/174/00/11017845/10/I/I z dnia 26.07.2010 r. na Opracowanie Raportu o oddziaływaniu środowiskowym (ROŚ) dla potrzeb ponownej oceny środowiskowej na etapie uzyskiwania pozwoleń na budowę w ramach projektu modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku granica województwa dolnośląskiego - Poznań od km 59,693 do km 163,400.
  • Umowa nr 90/116/041/00/11000010/10/I/I na przygotowanie wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami na podstawie przepisów rozdziału 2b ustawy o transporcie kolejowym o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla modernizacji linii E59, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Poznań w ramach zadania inwestycyjnego nr 2004/PL/16/C/PT/005 „Modernizacja linii kolejowej E59, odcinek Wrocław – Poznań (Etap I)”.

KONTRAKTY ZAKOŃCZONE

  • Umowa Nr FS CCI 2004/PL/16/C/PT/005/A z dnia 22 września 2006 roku na opracowanie dokumentacji projektowej i przetargowej w ramach projektu CCI 2004/PL/16/C/PT/005 „Modernizacja linii kolejowej E 59 Wrocław - Poznań na odcinku Wrocław - granica woj. dolnośląskiego";
  • Umowa nr 90/109/08/001104/10/I/I (FS CCI 2004/PL/16/C/PT/005-3) z dnia 03.02.2010 r. na opracowanie dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych na modernizację układu torowego i elementów infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A. (z wyjątkiem peronów, wiat peronowych i przejść tunelowych) na stacji Wrocław Główny. Umowa zakończona 14.07.2010 r.;
  • Umowa nr 90/115/043/00/11007756/10/I/I (FS CCI 2004/PL/16/C/PT/005-4) z dnia 25.03.2010 r. Przygotowanie dokumentacji przetargowej dla systemu ERTMS/ETCS poziom 2 , przewidzianego do realizacji w trybie „projekt i budowa” w ramach projektu FS 2004/PL/16/C/PT/005 „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań (Etap I)”.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania linii przez zastosowanie najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych;
  • umożliwienie jazdy pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h;
  • zwiększenie dopuszczalnego nacisku do 221 kN na oś;
  • poprawa bezpieczeństwa, komfortu oraz standardu podróżowania;
  • poprawa bezpieczeństwa dla okolicznych mieszkańców i użytkowników dróg w związku z wybudowaniem nowych wiaduktów i tuneli;
  • poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych;
  • ograniczenie hałasu (budowa ekranów akustycznych) i drgań;
  • poprawa warunków ekologicznych oraz zmniejszenie oddziaływania linii kolejowej jako bariery dla migracji małych zwierząt.