Powrót

Przygotowanie przedsięwzięcia "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego" 2006-PL-92608-S

TEN-T

Oznaczenie: logo Unii Europejskiej - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T)

ZAKRES PROJEKTU

Wykonanie dokumentacji przedprojektowej obejmującej grupy projektów powiązanych ze sobą pod względem technicznym, funkcjonalnym i organizacyjnym, całościowo określającej potrzeby i kierunki modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Decyzje KE nr: K(2007) 1248 z dnia 14.03.2007 r. i C(2009)10717 z dnia 22.12.2009 r.

CELE PROJEKTU

Rozwój infrastruktury kolejowej i wzrost udziału transportu kolejowego w przewozach aglomeracyjnych, między aglomeracyjnych oraz międzynarodowych.

Główne produkty projektu:

  • określenie optymalnego wariantu rozwoju Warszawskiego Węzła Kolejowego
  • opracowanie dokumentacji przedprojektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej oraz opracowanie Opisu Przedmiotu Zamówienia na dokumentację projektową dla każdego z projektów realizowanych w ramach wybranego wariantu
  • opracowanie wniosków o dofinansowanie z funduszy europejskich na dokumentację projektową dla trzech projektów na podstawie danych zawartych w studium wykonalności

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

  • 9 800 000,00 EUR (netto) - zg. z Decyzją KE - ważność do 31.12.2011 r.
  • 6 550 000,00 EUR (netto) - zg. podpisanym 20.08.2009 r. kontraktem

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2008 - 2011

KONTRAKTY PODPISANE W RAMACH PROJEKTU

Studium wykonalności modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego (kontrakt zakończony).

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

Po zrealizowaniu inwestycji z wykorzystaniem dokumentacji przedprojektowej nastąpi:

  • zwiększenie dostępności komunikacyjnej aglomeracji warszawskiej oraz zapewnienie jej zrównoważonego rozwoju,
  • zmniejszenie ekspresji transportu poprzez przeniesienie potoków pasażerów z gałęzi transportu drogowego mniej korzystnego dla środowiska naturalnego na transport kolejowy,
  • poprawa warunków ekologicznych,
  • eliminację barier dla osób z ograniczoną zdolnością poruszania się,
  • wprowadzenie części usług na obszary podmiejskie oraz rozwój atrakcyjnych lokalizacji dla nowych inwestycji poprzez poprawę transportu zbiorowego,
  • zwiększenie konkurencyjności kolei w stosunku do transportu drogowego,
  • polepszenie oferty przewozowej.

PRZYSZŁE ZAMIERZENIA

Opracowanie dokumentacji projektowej dla projektów zdefiniowanych w ramach wybranego wariantu.

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do realizacji jednego z projektów ujętych w studium wykonalności polegającego na zwiększeniu przepustowości na odcinku Warszawa – Tłuszcz.

Rozwiązanie ujęte w Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego zostało wykorzystane w ramach Projektu POIiŚ 7.1-22.1, realizowanego w latach 2011 - 2014.

W ramach tego zadania zostały wykorzystane założenia studium dotyczące oddzielenia ruchu dalekobieżnego od podmiejskiego i aglomeracyjnego. Na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna przewiduje się dobudowę dodatkowych torów.

"Wyłączną odpowiedzialność za publikacje ponosi jej autor. Unia Europejska nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie w jakikolwiek sposób informacji zawartych w niniejszej publikacji"