Wstępne studium wykonalności dla zadania: Modernizacja i rozbudowa Katowickiego Węzła Kolejowego 2008-PL-92001-S
TEN-T
ZAKRES PROJEKTU
Opracowanie obejmuje:
- wykonanie analizy i prognozy społeczno-gospodarczych, analiz marketingowych, analiz potoków ruchu kolejowego, identyfikację „wąskich gardeł”, identyfikację projektów cząstkowych, analizę opcji modernizacyjnych;
- sporządzenie Opisu Przedmiotu Zamówienia na zasadnicze Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy Katowickiego Węzła Kolejowego;
- przygotowanie materiałów promocyjnych;
- realizację zadania dodatkowego pn. „Analiza i badania geologiczne w głównych kolejowych ciągach komunikacyjnych TEN-T i na terenach przyległych w obrębie miasta Katowice”.
Decyzje KE nr: K(2009)3841 z dnia 08.05.2009 r. i K(2010)8756 z dnia 30.11.2010 r.
CELE PROJEKTU
Przygotowanie Wstępnego Studium Wykonalności dla modernizacji i rozbudowy Katowickiego Węzła Kolejowego, które zidentyfikuje i przeanalizuje obecną sytuację transportową w obrębie aglomeracji śląskiej i wskaże kierunki zmian i przeobrażeń infrastruktury kolejowej w celu jej optymalnego wykorzystania poprzez koordynację z innymi projektami z racji krzyżowania i nakładania się następujących modernizowanych korytarzy TEN-T:
- C-E 65 na odcinku Herby Nowe – Pszczyna
- E 65 na odcinku Zawiercie – Czechowice Dziedzice
- C-E 30 na odcinku Gliwice Łabędy – Mysłowice
- E 30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Jaworzno Szczakowa oraz połączenia kolejowego Katowice – MPL Pyrzowice i innych projektów, które w najbliższych latach mają szansę realizacji.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
1 000 000,00 EUR
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2008 - 2011
KONTRAKTY PODPISANE W RAMACH PROJEKTU
- Wstępne Studium Wykonalności dla zadania: Modernizacja i rozbudowa Katowickiego Węzła Kolejowego (kontrakt zakończony w 2010 r.);
- Analiza i badanie geologiczne w głównych kolejowych ciągach komunikacyjnych TEN-T i na terenach przyległych w obrębie miasta Katowice (planowany termin zakończenia - wrzesień 2011 r.).
Niniejsze zamówienie obejmuje następujący zakres prac:
- rozpoznanie budowy geologicznej, warunków hydrogeologicznych i warunków geotechnicznych, na podstawie dostępnego zasobu map i dokumentacji geologicznych na terenach stanowiących kolejowe obszary zamknięte,
- georadarowe rozpoznanie budowy oraz stanu podtorza kolejowego i podłoża budowlanego linii kolejowej, za pomocą badań terenowych,
- wykonanie badań: geotechnicznych i geofizycznych oraz analiz z opracowaniem ich wyników w zakresie niezbędnym dla określenia parametrów geotechnicznych dla ustalania zakresu robót i technologii wykonania modernizacji, rozbudowy bądź budowy nowych elementów infrastruktury kolejowej na przedmiotowym obszarze,
- wykonanie raportu podsumowującego, zawierającego ekspertyzy górniczo-geologiczne na całości obszaru analizowanego w opracowaniu wraz z rozpoznaniem możliwości przebudowy i rozbudowy infrastruktury kolejowej zarówno pod istniejącym układem torowym jak i zabudowy nad układem torowym infrastrukturą inną niż kolejowa na wybranych lokalizacjach.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
Podstawowa przesłanką rozwoju i przekształceń układu sieci kolejowej w Katowickim Węźle Kolejowym jest konieczność zaspokojenia rosnących potrzeb transportowych zarówno w zakresie połączeń pasażerskich jak i towarowych.
PRZYSZŁE ZAMIERZENIA
Kolejnym etapem dla projektu globalnego Modernizacja i rozbudowa Katowickiego Węzła Kolejowego jest opracowanie „Studium wykonalności modernizacji i rozbudowy Katowickiego Węzła Kolejowego” - realizacja w ramach projektu TEN-T 2010-PL-92245-S „Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy Katowickiego Węzła Kolejowego” (Decyzja KE z 07.04.2011 r.).
Projekt zakończył się 30 września 2011 r.
"Wyłączną odpowiedzialność za publikacje ponosi jej autor. Unia Europejska nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie w jakikolwiek sposób informacji zawartych w niniejszej publikacji"