Powrót

Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy

Oznaczenie: Logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., barwy Rzeczpospolitej Polskiej, godło Polski

ZAKRES PROJEKTU

  1. wymiana nawierzchni torowej i modernizacja podtorza na szlaku Śniadowo - Łomża;
  2. wymiana 3000 podkładów z podbiciem toru nr 1 na części szlaku Śniadowo - Łapy;
  3. przebudowa układu torowego stacji Łomża poprzez wygospodarowanie dwóch torów głównych dodatkowych, nr 2 dla manewrów i nr 4 do obsługi składów dalekobieżnych;
  4. budowa łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi nr 49 i 36;
  5. przebudowa toru nr 3 na stacji Czerwony Bór w celu budowy mijanki z kompleksową wymianą nawierzchni, korektą lokalizacji i wymianą rozjazdów w celu zwiększenia długości użytecznej oraz pozostawieniem rezerwy pod budowę peronu między torami nr 1 i 3;
  6. kompleksowa wymiana nawierzchni toru nr 2 i 3 na stacji Czarnowo-Undy z wymianą i przeniesieniem rozjazdów w celu zwiększenia długości użytecznej oraz pozostawieniem rezerwy pod budowę peronu między torami nr 1 i 3;
  7. kompleksowa wymiana nawierzchni na torze nr 2 i 3 na stacji Sokoły, kompleksowa rozbiórka toru nr 5, przebudowa toru nr 7, zabudowa 5 oraz likwidacja 3 rozjazdów;
  8. budowa peronów na: st. Łomża, PO Konarzyce, PO Koziki, PO Śniadowo Łącznica, PO Czachy-Kołaki, PO Kulesze Kościelne, st. Sokoły;
  9. prace na obiektach inżynieryjnych;
  10. prace w obrębie przejazdów kolejowo-drogowych; 
  11. budowa nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (stacyjnych: Śniadowo, Łomża, Czarnowo-Undy, Łapy oraz półsamoczynnych dwukierunkowych blokad liniowych);
  12. budowa kanalizacji teletechnicznej w peronach;
  13. zapewnienie mocy na przyłączu energetycznym pod przyszłą budowę CSDIP i SMW;
  14. zabudowa kabli OTK oraz miedzianych na odcinku Łomża - Śniadowo i Śniadowo - Łapy;
  15. prace w zakresie elektroenergetyki nietrakcyjnej (urządzeń oświetlenia zewnętrznego, urządzeń eor, nowych przyłączy). 

CEL PROJEKTU

Uzyskanie połączenia miasta Łomża z Białymstokiem.

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU

  • rewitalizacja linii jednotorowych nr 36 i 49 na odcinku Łomża – Łapy (bez elektryfikacji),
  • odbudowa łącznicy omijającej stację Śniadowo,
  • Vmax 80÷120 km/h,
  • czas przejazdu Łomża – Białystok – ok. 1 h 35 min,
  • odbudowa stacji Czerwony Bór i Sokoły,
  • budowa/odbudowa 7 punktów obsługi pasażerskiej – Łomża, Konarzyce, Koziki, Śniadowo Łącznica, Czachy-Kołaki, Kulesze Kościelne, Sokoły,
  • 61-tys. Łomża może uzyskać dostęp do pasażerskich połączeń kolejowych,
  • 5 gmin i ok. 83 tys. mieszkańców mogą uzyskać dostęp do pasażerskich połączeń kolejowych.

GRUPY DOCELOWE

  • ogół społeczeństwa, mieszkańcy najbliższego otoczenia inwestycji oraz całego regionu,
  • osoby o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • przewoźnicy oraz inni kontrahenci,
  • media lokalne, regionalne, branżowe i ogólnopolskie,
  • administracja rządowa i samorządowa,
  • organizacje pozarządowe.

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2025 – 2029

WARTOŚĆ PROJEKTU

430 000 000,00 PLN

WARTOŚĆ FINANSOWANIA LUB DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA

365 500 000,00 PLN