Powrót

POIiŚ 7.1-1.2 Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia - obszar LCS Gdańsk, LCS Gdynia

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Zakres rzeczowy modernizacji urządzeń i budowli infrastruktury kolejowej na obszarze LCS Gdańsk, w ramach zadania inwestycyjnego „Modernizacja linii E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – obszar LCS Gdańsk i LCS Gdynia” obejmuje modernizację infrastruktury kolejowej stacji i szlaków w zakres której wchodzą następujące roboty:

  • modernizację układów torowych stacji i szlaków,
  • modernizację nawierzchni,
  • geometrię torów wraz z modernizacją podtorza i odwodnieniem,
  • wyposażenie w urządzenia srk (sterowania ruchem kolejowym) i diagnostyki – modernizacja i wymiana,
  • ułożenie kabla światłowodowego wyposażonego w cyfrowe urządzenia teletransmisyjne SDH,
  • wymianę sieci trakcyjnej,
  • budowę i przebudowę peronów,
  • modernizację i budowę obiektów inżynieryjnych (mosty/wiadukty, przepusty i in.),
  • modernizację i budowę obiektów kubaturowych wraz z peronami stacyjnymi i małą architekturą – modernizacja istniejących obiektów i dostosowanie peronów do norm i standardów UE,
  • teletechnika – wymiana i modernizacja sieci i urządzeń,
  • ochrona środowiska – poprawa klimatu akustycznego, minimalizacja negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko.

Projekt „Modernizacja linii E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – obszar LCS Gdańsk i LCS Gdynia” jest złożony i charakteryzuje się wysokim stopniem zaawansowania technologicznego, obejmującym szereg dziedzin tj. inżynierię, mechanikę, energetykę i elektronikę. 

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

Ministrowie Transportu krajów europejskich na III Paneuropejskiej Konferencji Transportowej w Helsinkach w 1997 r. uznali m. in. korytarz VI za podstawowe połączenie północy z południem Europy i, że modernizacja linii kolejowych będzie miała ogromny wpływ na ożywienie gospodarcze i rozwój ekonomiczny miast i regionów leżących w ich strefie oddziaływania. Dzięki modernizacji linii poprawią się połączenia kolejowe między regionami i dużymi aglomeracjami. Pozwoli to również skutecznie konkurować z innymi rodzajami transportu. 

Aktualnie linia E 65 jest linią magistralną, zelektryfikowaną, przystosowaną do prędkości 120 km/h w ruchu pasażerskim, 70 km/h w ruchu towarowym.

Aktualny stan techniczny infrastruktury linii oraz jej warunki geometryczne nie spełniają wymagań określonych umowami AGC i AGTC (prędkości pociągów w ruchu pasażerskim do 160 km/h, w ruchu towarowym do 120 km/h ,dopuszczalny nacisk osi w ruchu towarowym 225 kN).

Zmodernizowanie linii E 65 Warszawa – Gdynia, w tym obszarów LCS Gdańsk i LCS Gdynia, pozwoli uzyskać efekty eksploatacyjne, korzyści dla społeczeństwa i środowiska naturalnego, a mianowicie:

  • dostosowanie parametrów technicznych infrastruktury kolejowej do prędkości 160 km/h dla taboru klasycznego oraz do prędkości maksymalnej 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem (w ruchu pasażerskim), 120 km/h (w ruchu towarowym) oraz przystosowaniu nawierzchni do nacisku osiowego 225 kN,
  • spełnienie wymagań określonych w Decyzji Komisji Europejskiej z 30 maja 2002 r. dotyczącej technicznych specyfikacji dla interoperacyjności podsystemów: utrzymanie, sterowanie, infrastruktura, energia, ruch i tabor transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i kolei konwencjonalnej (dyrektywa 96/48/WE i dyrektywy 2001/16/WE zmienionych dyrektywą 2004/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29.04.2004 r.),
  • poprawa jakości przewozów i zwiększenie przepustowości linii poprzez wprowadzenie taboru z wychylnym pudłem i lokomotyw trakcji elektrycznej 6MW,
  • wzrost bezpieczeństwa ruchu poprzez zastosowanie nowoczesnych urządzeń automatyki i sterowania ruchem kolejowym, ograniczenie liczby przejazdów w poziomie szyn oraz budowę bezkolizyjnych przejazdów i przejść dla ludzi,
  • zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem na całej długości linii,
  • przystosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych,
  • redukcja kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury,
  • udoskonalenie połączeń poprzez transeuropejską sieć transportową TEN-T pomiędzy krajami Europy Północnej i Południowej,
  • skrócenie czasu podróży i zwiększenie jej komfortu, a tym samym zwiększenie konkurencyjności kolei,
  • zastosowanie środków zmniejszających niekorzystny wpływ na środowisko – nowe, przyjazne dla środowiska technologie, osłony akustyczne linii, bezkolizyjne przejścia dla zwierząt, urządzenia odstraszania dzikich zwierząt, ograniczenie uciążliwości hałasu, ograniczenie zanieczyszczeń powietrza.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

1 071 071 520,87 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ

584 456 457,28 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2011 - 2015