Powrót

POIiŚ 7.1-14 Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica - Wrocław - Opole

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Planowane przedsięwzięcie zakłada zaprojektowanie, zabudowę i uruchomienie urządzeń systemu ERTMS na Odcinku Wdrożeniowym zlokalizowanym na linii kolejowej E 30 pomiędzy stacjami Legnica – Wrocław – Opole stanowiącymi część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Projekt jest inwestycją punktową. Odcinek Wdrożeniowy Legnica – Wrocław - Opole liczy 142,644 km linii kolejowej. Składa się on z następujących linii i odcinków:

  • linia 132 – od km 99,322 do km 181,041
  • linia 273 – od km 0 do km 4,900
  • linia 275 – od km 5,229 do km 61,254

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

Głównym celem inwestycji jest wypełnienie założeń wynikających z „Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013”, „Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015” i „Strategii Rozwoju Transportu 2007-2013” oraz „Narodowego Planu Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym w Polsce” przyjętego w marcu 2007 roku przez Rząd RP. Dokumenty te w zakresie infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego definiują cele i priorytety do wykonania w ramach budów, przebudów, modernizacji, unowocześniania oraz restrukturyzacji.

Zabudowa systemu ERTMS na Odcinku Wdrożeniowym wpisuje się w cele osi priorytetowej Transport Przyjazny Środowisku. System ERTMS służyć będzie zwiększaniu udziału przewozów, prowadząc tym samym do lepszego zrównoważenia systemu transportowego i zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko. 

Doposażenie linii kolejowej w ERTMS pozwala ponadto:

  1. zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pociągów;
  2. kontrolować prowadzenie pojazdu trakcyjnego przez maszynistę;
  3. zmniejszyć opóźnienia i zwiększyć przepustowość linii;
  4. ograniczyć koszty zewnętrzne z tytułu wzrostu bezpieczeństwa pod kątem wypadkowości na kolei.

Do 2020 r. w Europie większość linii konwencjonalnych oraz wszystkie linie dużych prędkości będą wyposażone w ERTMS. System ten ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, tzn. możliwość bezpiecznego i płynnego poruszania się pociągów na sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Wprowadzenie tego ujednoliconego rozwiązania w zakresie bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ma na celu zbudowanie na poziomie Unii Europejskiej wspólnego, konkurencyjnego i rozwojowego rynku kolejowego dla produktów i usług. 

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

132 199 210,85 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ

79 202 633,67 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2012 - 2015

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

Wdrożenie systemu ERTMS w skali sieci jest projektem znacznie bardziej złożonym i długoterminowym, niż innego rodzaju projekty inwestycyjne. Czerpanie korzyści z wdrożonego systemu ERTMS będzie możliwe dopiero w przypadku uzyskania odpowiedniej długości sieci kolejowej, objętej systemem – nie tylko w Polsce, ale również w krajach sąsiednich. Dopiero upowszechniony system ERTMS pozwoli osiągnąć szereg dodatkowych korzyści synergicznych, nie wynikających bezpośrednio z pojedynczych, narodowych wdrożeń. Te, niemożliwe do kwantyfikacji w skali krajowych projektów, korzyści obejmują m.in.: 

  • likwidację barier wejścia na rynki kolejowe poszczególnych krajów, a co za tym idzie zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego i zmniejszenie kosztów zewnętrznych transportu drogowego;
  • unifikację i zmniejszenie kosztów produkcji urządzeń srk na potrzeby kolei europejskich;
  • bezpieczną kontrolę jazdy pociągów;
  • redukcję wypadków na kolei; 
  • zmniejszenie ilości pojazdów i osób bezpośrednio uczestniczących w wypadkach na przejazdach kolejowych;
  • redukcję opóźnień spowodowanych problemami technicznymi; 
  • przygotowanie infrastruktury transmisyjnej niezbędnej dla późniejszego wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 niezbędnego do uzyskania pełnej interoperacyjności.

Dokładna kwantyfikacja w/w efektów nie wynika z pojedynczych projektów, lecz z korzyści o naturze synergicznej, wynikającej z dużej ilości analogicznych projektów, realizowanych w wielu krajach.


ZDJĘCIA