POIiŚ 7.1-14 Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica - Wrocław - Opole
ZAKRES PROJEKTU
Planowane przedsięwzięcie zakłada zaprojektowanie, zabudowę i uruchomienie urządzeń systemu ERTMS na Odcinku Wdrożeniowym zlokalizowanym na linii kolejowej E 30 pomiędzy stacjami Legnica – Wrocław – Opole stanowiącymi część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Projekt jest inwestycją punktową. Odcinek Wdrożeniowy Legnica – Wrocław - Opole liczy 142,644 km linii kolejowej. Składa się on z następujących linii i odcinków:
- linia 132 – od km 99,322 do km 181,041
- linia 273 – od km 0 do km 4,900
- linia 275 – od km 5,229 do km 61,254
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Głównym celem inwestycji jest wypełnienie założeń wynikających z „Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013”, „Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015” i „Strategii Rozwoju Transportu 2007-2013” oraz „Narodowego Planu Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym w Polsce” przyjętego w marcu 2007 roku przez Rząd RP. Dokumenty te w zakresie infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego definiują cele i priorytety do wykonania w ramach budów, przebudów, modernizacji, unowocześniania oraz restrukturyzacji.
Zabudowa systemu ERTMS na Odcinku Wdrożeniowym wpisuje się w cele osi priorytetowej Transport Przyjazny Środowisku. System ERTMS służyć będzie zwiększaniu udziału przewozów, prowadząc tym samym do lepszego zrównoważenia systemu transportowego i zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko.
Doposażenie linii kolejowej w ERTMS pozwala ponadto:
- zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pociągów;
- kontrolować prowadzenie pojazdu trakcyjnego przez maszynistę;
- zmniejszyć opóźnienia i zwiększyć przepustowość linii;
- ograniczyć koszty zewnętrzne z tytułu wzrostu bezpieczeństwa pod kątem wypadkowości na kolei.
Do 2020 r. w Europie większość linii konwencjonalnych oraz wszystkie linie dużych prędkości będą wyposażone w ERTMS. System ten ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, tzn. możliwość bezpiecznego i płynnego poruszania się pociągów na sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Wprowadzenie tego ujednoliconego rozwiązania w zakresie bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ma na celu zbudowanie na poziomie Unii Europejskiej wspólnego, konkurencyjnego i rozwojowego rynku kolejowego dla produktów i usług.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
132 199 210,85 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
79 202 633,67 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2012 - 2015
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
Wdrożenie systemu ERTMS w skali sieci jest projektem znacznie bardziej złożonym i długoterminowym, niż innego rodzaju projekty inwestycyjne. Czerpanie korzyści z wdrożonego systemu ERTMS będzie możliwe dopiero w przypadku uzyskania odpowiedniej długości sieci kolejowej, objętej systemem – nie tylko w Polsce, ale również w krajach sąsiednich. Dopiero upowszechniony system ERTMS pozwoli osiągnąć szereg dodatkowych korzyści synergicznych, nie wynikających bezpośrednio z pojedynczych, narodowych wdrożeń. Te, niemożliwe do kwantyfikacji w skali krajowych projektów, korzyści obejmują m.in.:
- likwidację barier wejścia na rynki kolejowe poszczególnych krajów, a co za tym idzie zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego i zmniejszenie kosztów zewnętrznych transportu drogowego;
- unifikację i zmniejszenie kosztów produkcji urządzeń srk na potrzeby kolei europejskich;
- bezpieczną kontrolę jazdy pociągów;
- redukcję wypadków na kolei;
- zmniejszenie ilości pojazdów i osób bezpośrednio uczestniczących w wypadkach na przejazdach kolejowych;
- redukcję opóźnień spowodowanych problemami technicznymi;
- przygotowanie infrastruktury transmisyjnej niezbędnej dla późniejszego wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 niezbędnego do uzyskania pełnej interoperacyjności.
Dokładna kwantyfikacja w/w efektów nie wynika z pojedynczych projektów, lecz z korzyści o naturze synergicznej, wynikającej z dużej ilości analogicznych projektów, realizowanych w wielu krajach.