POIiŚ 7.1-18 Modernizacja linii kolejowej nr 8, budowa łącznicy do lotniska Okęcie (od przystanku osobowego Służewiec do stacji MPL Okęcie)
Inwestycja realizowana w ramach etapu I modernizacji linii kolejowej nr 8 (łącząca Warszawę z Krakowem przez Radom) podzielona została na dwie fazy.
Faza 2 inwestycji została zakończona w 2008 roku i polegała na modernizacji ponad ośmiokilometrowego odcinka torów między stacją Warszawa Zachodnia i Warszawa Okęcie, w trakcie której powstały dwa nowe przystanki osobowe - Warszawa Aleje Jerozolimskie i Warszawa Żwirki i Wigury. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.
Dopiero realizacja Fazy 3 (współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) inwestycji pozwoliła na stworzenie sprawnego połączenia kolejowego z warszawskim lotniskiem. Roboty budowlane rozpoczęły się 17 listopada 2009 r., a pozwolenie na użytkowanie dla inwestycji uzyskaliśmy w dniu 18 maja 2012 r. Na podziemnej stacji powstał wyspowy peron o długości użytkowej 150 metrów, umożliwiający obsługę dwóch pociągów. Linia na przeważającej długości (1183 m) przebiega w tunelu na głębokości do 5 metrów. W trakcie tego etapu inwestycji przebudowano również przystanek osobowy Warszawa Służewiec.
BUDOWA POŁĄCZENIA NA LOTNISKO CHOPINA (OD PRZYSTANKU OSOBOWEGO WARSZAWA SŁUŻEWIEC) OBJĘŁA:
- budowę dwutorowej łącznicy o długości prawie 2 km, od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji Warszawa Lotnisko Chopina wraz z budową infrastruktury technicznej umożliwiającej bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów;
- kompleksową modernizację nawierzchni kolejowej toru nr 1 linii nr 8 na odcinku od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji Warszawa Okęcie;
- budowę podstacji trakcyjnej i nastawni dysponującej „OKL”;
- wykończenie i wyposażenie obiektu przeznaczonego na stację kolejową Warszawa Lotnisko Chopina;
- przebudowę przystanku osobowego Warszawa Służewiec;
- budowę obiektów i wykonanie wszystkich instalacji umożliwiających eksploatację nowego i modernizowanego połączenia kolejowego.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
275 107 047,06 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
146 590 299,22 PLN