Powrót

POIiŚ 7.1-21 Budowa połączenia kolejowego MPL "Kraków-Balice" z Krakowem, odcinek Kraków Główny - Mydlniki - Balice

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

  • remont funkcjonującego torowiska oraz budowa od podstaw drugiego toru, 
  • likwidacja przejazdu kolejowego i budowa nowego wiaduktu w ciągu ulicy Balickiej,
  • budowa 3 nowych przystanków kolejowych (po. Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki i Kraków Krzyżówka),
  • przebudowa funkcjonującego przystanku osobowego Kraków Łobzów,
  • budowa przystanku kolejowego Kraków Balice w nowej lokalizacji,
  • modernizacja urządzeń sterowania i nadzoru ruchu kolejowego,
  • montaż i wymiana sieci trakcyjnej, zasilającej oraz urządzeń telekomunikacyjnych,
  • przebudowa sieci energetycznych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i wodociągowych,
  • montaż obiektów służących ochronie środowiska (np. ekrany akustyczne tłumiące hałas).

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

  • podniesienie komfortu i bezpieczeństwa podróżowania na odcinku Kraków Główny – MPL Balice,
  • łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego dla mieszkańców dzielnic mieszczących się w pobliżu lotniska oraz na trasie połączenia,
  • dostosowanie infrastruktury kolejowej do prędkości przejazdu pociągów V = 80 km/h (obecnie 40 km/h),
  • możliwość skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenia częstotliwości odjazdów pociągów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – docelowo odjazd co 15 min.,
  • zwiększenie atrakcyjności regionu dzięki połączeniu linią kolejową centrum aglomeracji i lotniska,
  • poprawa stanu środowiska naturalnego.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

307 340 595,46 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ

165 331 910,22 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

III kwartał 2015 r. – zakończenie robót budowlanych

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • podniesienie przepustowości linii i podniesienie poziomu bezpieczeństwa, komfortu i bezpieczeństwa podróży, co ma ostatecznie doprowadzić do podniesienia jakości usług kolejowych, zarówno w transporcie pasażerskim, jak w transporcie towarowym,
  • poprawa parametrów prędkości, niezawodności, dostępności i obniżenia kosztów utrzymania linii kolejowej,
  • dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami ruchowymi,
  • zapewnienie lepszych warunków ochrony środowiska przez zastosowanie materiałów przyjaznych środowisku, których zastosowanie obniży emisję hałasu i wibracji.

ZDJĘCIA