Powrót
POIiŚ 7.1-21 Budowa połączenia kolejowego MPL "Kraków-Balice" z Krakowem, odcinek Kraków Główny - Mydlniki - Balice
ZAKRES PROJEKTU
- remont funkcjonującego torowiska oraz budowa od podstaw drugiego toru,
- likwidacja przejazdu kolejowego i budowa nowego wiaduktu w ciągu ulicy Balickiej,
- budowa 3 nowych przystanków kolejowych (po. Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki i Kraków Krzyżówka),
- przebudowa funkcjonującego przystanku osobowego Kraków Łobzów,
- budowa przystanku kolejowego Kraków Balice w nowej lokalizacji,
- modernizacja urządzeń sterowania i nadzoru ruchu kolejowego,
- montaż i wymiana sieci trakcyjnej, zasilającej oraz urządzeń telekomunikacyjnych,
- przebudowa sieci energetycznych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i wodociągowych,
- montaż obiektów służących ochronie środowiska (np. ekrany akustyczne tłumiące hałas).
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- podniesienie komfortu i bezpieczeństwa podróżowania na odcinku Kraków Główny – MPL Balice,
- łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego dla mieszkańców dzielnic mieszczących się w pobliżu lotniska oraz na trasie połączenia,
- dostosowanie infrastruktury kolejowej do prędkości przejazdu pociągów V = 80 km/h (obecnie 40 km/h),
- możliwość skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenia częstotliwości odjazdów pociągów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – docelowo odjazd co 15 min.,
- zwiększenie atrakcyjności regionu dzięki połączeniu linią kolejową centrum aglomeracji i lotniska,
- poprawa stanu środowiska naturalnego.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
307 340 595,46 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
165 331 910,22 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
III kwartał 2015 r. – zakończenie robót budowlanych
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- podniesienie przepustowości linii i podniesienie poziomu bezpieczeństwa, komfortu i bezpieczeństwa podróży, co ma ostatecznie doprowadzić do podniesienia jakości usług kolejowych, zarówno w transporcie pasażerskim, jak w transporcie towarowym,
- poprawa parametrów prędkości, niezawodności, dostępności i obniżenia kosztów utrzymania linii kolejowej,
- dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami ruchowymi,
- zapewnienie lepszych warunków ochrony środowiska przez zastosowanie materiałów przyjaznych środowisku, których zastosowanie obniży emisję hałasu i wibracji.