Powrót

POIiŚ 7.1-22.1 Modernizacja linii kolejowej E75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne) - Faza I

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Projekt modernizacji I etapu linii E 75 obejmuje:

  • Dobudowę dwóch torów na odcinku Zielonka - Wołomin Słoneczna (przeznaczonych dla ruchu podmiejskiego),
  • Modernizację istniejących linii kolejowych na długości 32 km:
    • Nr 449 Warszawa Rembertów - Zielonka (z budową p.o. Mokry Ług),
    • Nr 6 na odcinku od Zielonki do km 71,800 (do stacji Sadowne).

W trakcie modernizacji linii przewiduje się:

  • Kompleksowa wymianę nawierzchni: na odcinku: Wołomin - Tłuszcz - Łochów - Sadowne Węgrowskie,
  • Dostosowanie podtorza do zakładanych szybkości na odcinku: Wołomin - Tłuszcz - Łochów - Sadowne Węgrowskie,
  • Przebudowę obiektów inżynieryjnych: wiaduktów kolejowych – 5 szt.; mostów kolejowych – 7 szt.,
  • Budowę przejścia podziemnego dla pieszych w Ostrówku Węgrowskim,
  • Przebudowę przejazdów: 19 szt. na odcinku Wołomin - Tłuszcz - Łochów - Sadowne Węgrowskie,
  • Przebudowę peronów – 28 szt. w tym na st. Tłuszcz i Łochów, oraz na p.o.: Mokry Ług, Zielonka Bankowa, Zagościniec, Dobczyn, Klembów, Jasienica Mazowiecka, Chrzęsne, Mokra Wieś, Szewnica, Urle, Barchów, Ostrówek Węgrowski, Topór,
  • Przebudowę urządzeń srk na odcinku: Wołomin - Tłuszcz - Łochów - Sadowne Węgrowskie, oraz budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Tłuszczu i Nastawni w Łochowie,
  • Przebudowę urządzeń telekomunikacyjnych: na odcinku Wołomin - Tłuszcz - Łochów - Sadowne Węgrowskie,
  • Całkowitą przebudowę sieci trakcyjnej: na odcinku Wołomin - Tłuszcz - Łochów - Sadowne Węgrowskie,
  • Budowę zasilania obiektów i urządzeń kolejowych: na odcinku Wołomin - Tłuszcz - Łochów - Sadowne Węgrowskie,
  • Budowę urządzeń ochrony środowiska w tym ekranów akustycznych na odcinku Wołomin - Tłuszcz - Łochów - Sadowne Węgrowskie.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

  • Dostosowanie infrastruktury do Dyrektywy 2008/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie,
  • Dostosowanie parametrów technicznych infrastruktury kolejowej do standardów umów AGC i AGTC (uzyskanie prędkości V=160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych, zwiększenie nacisku na oś do 221 kN).

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

1 157 144 964,72 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ

876 249 307,86 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2012 - 2015

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • Poprawa przepustowości oraz jakości połączeń w ruchu międzynarodowym,
  • Zwiększenie komfortu podróży,
  • Zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych,
  • Poprawa jakości usług transportowych w aglomeracji warszawskiej,
  • Zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach poprzez zabudowę urządzeń zabezpieczających i budowę skrzyżowań bezkolizyjnych,
  • Eliminacja barier architektonicznych dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się,
  • Redukcja negatywnego oddziaływania na środowisko.