POIiŚ 7.1-26 Analiza kierunków rozwoju sieci kolejowej w Polsce z uwzględnieniem ograniczeń w węzłach kolejowych
(Poprzednia nazwa projektu: „Przygotowanie budowy linii dużych prędkości” POIiŚ 7.1-26) Projekt w trakcie aktualizacji
ZAKRES PROJEKTU
Projekt obejmuje swoim zakresem opracowanie dokumentacji przedprojektowej, prace analityczne i przygotowawcze wraz z propozycją rozwiązań technicznych oraz analizy prawne, środowiskowe, ekonomiczne i finansowe dla:
- budowy linii dużych prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław z opcjonalnym przedłużeniem do granicy RP w kierunku Berlina i Pragi;
- przystosowania łódzkiego, poznańskiego i wrocławskiego węzła kolejowego do obsługi KDP oraz zapewnienia ich intermodalności z innymi środkami transportu;
- analiza rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce w perspektywie do roku 2050. (zadanie zrealizowane);
- wstępne studium wykonalności dla przedłużenia linii dużych prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław do granicy z Niemcami w kierunku Berlina oraz do granicy z republiką Czeską w kierunku Pragi (zadanie do realizacji).
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- Sprawne wdrożenie i realizacja „Programu budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce”;
- Umocnienie udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich w Polsce;
- Skrócenie o połowę czasu przejazdu pomiędzy największymi miastami w Polsce;
- Budowa wizerunku polskiej kolei jako nowoczesnego środka transportu;
- Uzyskanie bezkonkurencyjnego poziomu bezpieczeństwa w transporcie KDP;
- Ograniczenie oddziaływania transportu na środowisko, w tym wpływ KDP na redukcję emisji CO2 w transporcie pasażerskim.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
75 951 591,00 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
57 687 545,00 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2008 - 2014 (prace studialne, przedprojektowe) ze względu na nowe zadanie realizacja projektu przedłuży się wg zaplanowanego harmonogramu do 31.07.2015 r.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi polskimi miastami, a w tym bezpośrednie połączenie centrów miast (bez konieczności znajdowania miejsca do parkowania, czy dojazdu do/z podmiejskiego lotniska),
- zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu przejazdu na poziomie przyjętym w UE,
- zaproponowanie alternatywnego w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego, środka transportu o niższym jednostkowym obciążeniu środowiska w przeliczeniu na pasażerokilometr (mierzonym wskaźnikiem emisji CO2),
- zdecydowane zwiększenie dostępności komunikacyjnej wielu regionów kraju, także dla tzw. ściany wschodniej oraz Polski zachodniej i wzmocnienie powiązań międzyregionalnych, nie tylko w relacjach do stolicy,
- podniesienie poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej kraju, co szczególnie jest istotne w stosunku do Wrocławia, a pośrednio Szczecina i Zielonej Góry,
- pełniejsze włączenie się regionów Polski w europejskie sieci współpracy gospodarczej, naukowej i kulturalnej,
- istotna poprawa jakości i dostępności usług transportu publicznego dla obywateli, zdecydowaną zmianę wizerunku polskiego transportu kolejowego,
- zdecydowana poprawa stanu bezpieczeństwa w transporcie, zarówno poprzez wykonywanie przewozów kolejami dużych prędkości, których poziom bezpieczeństwa jest bezkonkurencyjny, jak i ograniczenie potrzeb podróżowania transportem indywidualnym,
- rozwój techniczny i technologiczny polskiego transportu kolejowego, a także współpracujących z nim producentów i placówek naukowo-badawczych,
- ograniczenie negatywnego wpływu transportu pasażerskiego na środowisko, w tym w szczególności emisji CO2.