POIiŚ 7.1-30 Modernizacja linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III – Faza I
ZAKRES PROJEKTU
Infrastruktura linii kolejowej E30 na odcinku Kraków (Podłęże) - Rzeszów będzie modernizowana i dostosowywana do standardów AGC/AGTC dla międzynarodowych Korytarzy Transportowych.
W efekcie linia ma być dostosowana do nacisku 221 kN na oś oraz prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich V=160 km/h i towarowych V=120 km/h.
W ramach modernizacji w FAZIE I planuje się wykonanie m.in. następujących robót budowlanych:
- modernizację układu torowego na długości 123,332 km linii;
- przebudowę układów torowych na 16 stacjach, w tym: wykonanie części prac związanych z modernizacją 11 stacji, zamianą 3 stacji na posterunek odgałęźny, zamianą 1 stacji na przystanek osobowy i likwidacją 1 stacji;
- przebudowę/budowę 10 przystanków osobowych;
- rozpoczęcie przebudowy/budowy 4 przystanków osobowych;
- przebudowę/budowę obiektów inżynieryjnych, w tym:
- całościową przebudowę/budowę mostów – 23 szt.
- rozpoczęcie przebudowy/budowy mostów – 21 szt.
- całościową przebudowę/budowę wiaduktów kolejowych, drogowych i estakad – 43 szt.
- rozpoczęcie przebudowy/budowy wiaduktów kolejowych, drogowych i estakad – 47 szt.
- likwidację 28 przejazdów kolejowych w poziomie szyn, rozpoczęcie prac związanych z likwidacją 1 przejazdu w poziomie szyn, całościową modernizację 12 przejazdów kolejowych i rozpoczęcie modernizacji 2 przejazdów kolejowych;
- modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji;
- wymianę istniejącej sieci trakcyjnej w torach stacyjnych i szlakowych łącznie z przebudową zasilania trakcji i odbiorów nietrakcyjnych;
- budowę przejść dla zwierząt, dostosowywanie mostów, przepustów do warunków ujętych w decyzjach środowiskowych – 41 szt.;
- budowę ekranów akustycznych.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Celem ogólnym projektu jest poprawa warunków przewozu pasażerów i ładunków zarówno w Polsce, jak i w połączeniach międzynarodowych. Ponadto celem modernizacji jest:
- poprawa jakości oferty przewozowej (skrócenie czasu przejazdu pasażerów i ładunków dzięki zwieszeniu prędkości pociągów oraz eliminacji utrudnień ruchowych i poprawę wskaźnika punktualności);
- zwiększenie efektywności wykorzystania linii kolejowych (dostosowanie linii do kursowania taboru o większym nacisku na oś);
- poprawa jakości połączeń miedzy krajami UE oraz z Ukrainą i Rosją;
- zapewnienie interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie ruchem" oraz "Energia";
- ochrona środowiska wzdłuż linii kolejowej poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań;
- eliminowanie barier dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
3 440 923 905,28 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
2 054 842 572,86 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
Realizacja dużego projektu “Modernizacja linii kolejowej E30/ C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” została podzielona na:
- FAZĘ I – roboty/usługi planowane do wykonania w ramach POIiŚ 2007 - 2013
- FAZĘ II – roboty/usługi planowane do wykonania w ramach POIiŚ 2014 - 2020
KORZYŚCI DLA SPOŁECZENSTWA I ŚRODOWISKA
Projekt ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: "Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej", trzecim celem horyzontalnym NSRO: "Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski" oraz celem głównym POIiŚ: "Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej".
Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągniecie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie długości zmodernizowanych odcinków linii kolejowych.