Powrót

POIiŚ 7.1-30 Modernizacja linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III – Faza I

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Infrastruktura linii kolejowej E30 na odcinku Kraków (Podłęże) - Rzeszów będzie modernizowana i dostosowywana do standardów AGC/AGTC dla międzynarodowych Korytarzy Transportowych.

W efekcie linia ma być dostosowana do nacisku 221 kN na oś oraz prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich V=160 km/h i towarowych V=120 km/h.

W ramach modernizacji w FAZIE I planuje się wykonanie m.in. następujących robót budowlanych:

  • modernizację układu torowego na długości 123,332 km linii;
  • przebudowę układów torowych na 16 stacjach, w tym: wykonanie części prac związanych z modernizacją 11 stacji, zamianą 3 stacji na posterunek odgałęźny, zamianą 1 stacji na przystanek osobowy i likwidacją 1 stacji; 
  • przebudowę/budowę 10 przystanków osobowych;
  • rozpoczęcie przebudowy/budowy 4 przystanków osobowych;
  • przebudowę/budowę obiektów inżynieryjnych, w tym:
    • całościową przebudowę/budowę mostów – 23 szt.
    • rozpoczęcie przebudowy/budowy mostów – 21 szt.
    • całościową przebudowę/budowę wiaduktów kolejowych, drogowych i estakad – 43 szt.
    • rozpoczęcie przebudowy/budowy wiaduktów kolejowych, drogowych i estakad – 47 szt.
  • likwidację 28 przejazdów kolejowych w poziomie szyn, rozpoczęcie prac związanych z likwidacją 1 przejazdu w poziomie szyn, całościową modernizację 12 przejazdów kolejowych i rozpoczęcie modernizacji 2 przejazdów kolejowych;
  • modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji;
  • wymianę istniejącej sieci trakcyjnej w torach stacyjnych i szlakowych łącznie z przebudową zasilania trakcji i odbiorów nietrakcyjnych;
  • budowę przejść dla zwierząt, dostosowywanie mostów, przepustów do warunków ujętych w decyzjach środowiskowych – 41 szt.;
  • budowę ekranów akustycznych.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

Celem ogólnym projektu jest poprawa warunków przewozu pasażerów i ładunków zarówno w Polsce, jak i w połączeniach międzynarodowych. Ponadto celem modernizacji jest:

  • poprawa jakości oferty przewozowej (skrócenie czasu przejazdu pasażerów i ładunków dzięki zwieszeniu prędkości pociągów oraz eliminacji utrudnień ruchowych i poprawę wskaźnika punktualności);
  • zwiększenie efektywności wykorzystania linii kolejowych (dostosowanie linii do kursowania taboru o większym nacisku na oś);
  • poprawa jakości połączeń miedzy krajami UE oraz z Ukrainą i Rosją;
  • zapewnienie interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie ruchem" oraz "Energia";
  • ochrona środowiska wzdłuż linii kolejowej poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań;
  • eliminowanie barier dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

3 440 923 905,28 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ

2 054 842 572,86 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

Realizacja dużego projektu “Modernizacja linii kolejowej E30/ C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” została podzielona na:

  • FAZĘ I – roboty/usługi planowane do wykonania w ramach POIiŚ 2007 - 2013
  • FAZĘ II – roboty/usługi planowane do wykonania w ramach POIiŚ 2014 - 2020

KORZYŚCI DLA SPOŁECZENSTWA I ŚRODOWISKA

Projekt ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: "Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej", trzecim celem horyzontalnym NSRO: "Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski" oraz celem głównym POIiŚ: "Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej".

Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągniecie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie długości zmodernizowanych odcinków linii kolejowych.


ZDJĘCIA