Powrót

POIiŚ 7.1-36.2 Budowa infrastruktury systemu GSM-R na liniach kolejowych zgodnych z harmonogramem NPW ERTMS, FAZA I - PRACE PRZYGOTOWAWCZE

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Projekt jest etapem kompleksowego przedsięwzięcia, polegającego na wdrożeniu systemu GSM-R na liniach kolejowych. Nowy system ma docelowo, w perspektywie kilkunastu lat, zastąpić przestarzały system radiołączności analogowej 150 MHz.

Obecnie Polska posiada jednokierunkowy system pracujący w paśmie 150 MHz na 7 kanałach ogólnopolskich przydzielonych do poszczególnych szlaków kolejowych, z modulacją częstotliwości (FM) oraz selektywnym wywołaniem grupowym. System zapewnia jedynie łączność maszynisty z dyżurnym ruchu, kierownikiem pociągu oraz maszynistów na szlaku.

Niniejszy Projekt pozwoli w przyszłej perspektywie unijnej 2014-2020 na budowę urządzeń ERTMS/GSM-R, co jest warunkiem zrealizowania założeń Narodowego Planu Wdrażania Systemu ERTMS w Polsce. 

W ramach niniejszego Projektu pn. „Budowa infrastruktury systemu GSM-R na liniach kolejowych zgodnych z harmonogramem NPW ERTMS FAZA I – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” przewiduje się:

  1. wykonanie dokumentacji projektowej,
  2. uzyskanie decyzji lokalizacyjnych,
  3. uzyskanie pozwoleń na budowę dla około 1077 Obiektów Radiokomunikacyjnych (OR) zlokalizowanych w ramach Odcinków Wdrożeniowych (A, B i C),
  4. nabycie praw do gruntów, na których zainstalowane zostaną urządzenia GSM-R.

Zakres Projektu obejmuje następujące przedsięwzięcia:

  1. Odcinek Wdrożeniowy A (LOT A) – obejmujący wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji lokalizacyjnych i pozwoleń na budowę dla Obiektów Radiokomunikacyjnych położonych wzdłuż linii kolejowych w województwach południowo-wschodnich: lubelskim, podkarpackim, świętokrzyskim, małopolskim, śląskim, opolskim. Łączna ilość Obiektów Radiowych w tym Odcinku Wdrożeniowym wynosi około 406. 
  2. Odcinek Wdrożeniowy B (LOT B) – obejmujący wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji lokalizacyjnych i pozwoleń na budowę dla Obiektów Radiokomunikacyjnych położonych wzdłuż linii kolejowych w województwach północno-zachodnich: dolnośląskim, wielkopolskim, lubuskim, kujawsko-pomorskim, pomorskim, zachodniopomorskim. Łączna ilość Obiektów Radiowych wynosi w tym Odcinku Wdrożeniowym około 447. 
  3. Odcinek Wdrożeniowy C (LOT C) – obejmujący wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji lokalizacyjnych i pozwoleń na budowę dla Obiektów Radiokomunikacyjnych położonych wzdłuż linii kolejowych w województwach północno-wschodnich i centralnych: łódzkim, mazowieckim, warmińsko-mazurskim, podlaskim. Łączna ilość Obiektów Radiowych wynosi w tym Odcinku Wdrożeniowym około 224.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

Głównym celem inwestycji jest wypełnienie założeń wynikających z „Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013”, „Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015” i „Strategii Rozwoju Transportu 2007-2013” oraz „Narodowego Planu Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym w Polsce” przyjętego w marcu 2007 roku przez Rząd RP. Dokumenty te w zakresie infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego definiują cele i priorytety do wykonania w ramach budów, przebudów, modernizacji, unowocześniania oraz restrukturyzacji. 

Zabudowa systemu ERTMS/GSM-R na Odcinkach Wdrożeniowych wpisuje się w cele osi priorytetowej Transport Przyjazny Środowisku. System ERTMS/GSM-R służyć będzie zwiększaniu udziału przewozów, prowadząc tym samym do lepszego zrównoważenia systemu transportowego. GSM-R jako część Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS (ang. European Rail Traffic Management System) jest systemem łączności cyfrowej opartym na standardzie GSM, zaprojektowanym na potrzeby zapewnienia komunikacji (głos oraz transmisji danych dla potrzeb ERTMS/ETCS poziom 2) pomiędzy operacyjnymi pracownikami kolejowych firm transportowych. 

Doposażenie linii kolejowej w ERTMS/GSM-R pozwoli: 

  1. zwiększyć płynność i bezpieczeństwo ruchu pociągów; 
  2. poprawić niezawodności i punktualności przewozów; 
  3. poprawić jakość usług łączności głosowej i transmisji danych; 
  4. zmniejszyć opóźnienia i zwiększyć przepustowość linii; 
  5. przygotować infrastrukturę transmisyjną niezbędną dla późniejszego wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 koniecznego do uzyskania pełnej interoperacyjności; 
  6. ograniczyć koszty zewnętrzne z tytułu wzrostu bezpieczeństwa pod kątem wypadkowości na kolei. 

Do 2020 r. w Europie większość linii konwencjonalnych oraz wszystkie linie dużych prędkości będą wyposażone w ERTMS. System ten ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, tzn. możliwość bezpiecznego i płynnego poruszania się pociągów na sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Wprowadzenie tego ujednoliconego rozwiązania w zakresie bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ma na celu zbudowanie na poziomie Unii Europejskiej wspólnego, konkurencyjnego i rozwojowego rynku kolejowego dla produktów i usług.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

30 467 404,57 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ

11 687 900,58 PLN 

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2013 - 2016

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

Wdrożenie systemu ERTMS w skali sieci jest projektem znacznie bardziej złożonym i długoterminowym, niż innego rodzaju projekty inwestycyjne. Czerpanie korzyści z wdrożonego systemu ERTMS będzie możliwe dopiero w przypadku uzyskania odpowiedniej długości sieci kolejowej, objętej systemem – nie tylko w Polsce, ale również w krajach sąsiednich. Dopiero upowszechniony system ERTMS pozwoli osiągnąć szereg dodatkowych korzyści synergicznych, nie wynikających bezpośrednio z pojedynczych, narodowych wdrożeń. Te, niemożliwe do kwantyfikacji w skali krajowych projektów, korzyści obejmują m.in.: 

  • likwidację barier wejścia na rynki kolejowe poszczególnych krajów, a co za tym idzie zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego i zmniejszenie kosztów zewnętrznych transportu drogowego;

  • unifikację i zmniejszenie kosztów produkcji urządzeń srk na potrzeby kolei europejskich; 

  • bezpieczną kontrolę jazdy pociągów; 

  • redukcję wypadków na kolei; 

  • zmniejszenie ilości pojazdów i osób bezpośrednio uczestniczących w wypadkach na przejazdach kolejowych; 

  • redukcję opóźnień spowodowanych problemami technicznymi; 

  • przygotowanie infrastruktury transmisyjnej niezbędnej dla późniejszego wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 niezbędnego do uzyskania pełnej interoperacyjności. 

Dokładna kwantyfikacja w/w efektów nie wynika z pojedynczych projektów, lecz z korzyści o naturze synergicznej, wynikającej z dużej ilości analogicznych projektów, realizowanych w wielu krajach.