POIiŚ 7.1-36.2 Budowa infrastruktury systemu GSM-R na liniach kolejowych zgodnych z harmonogramem NPW ERTMS, FAZA I - PRACE PRZYGOTOWAWCZE
ZAKRES PROJEKTU
Projekt jest etapem kompleksowego przedsięwzięcia, polegającego na wdrożeniu systemu GSM-R na liniach kolejowych. Nowy system ma docelowo, w perspektywie kilkunastu lat, zastąpić przestarzały system radiołączności analogowej 150 MHz.
Obecnie Polska posiada jednokierunkowy system pracujący w paśmie 150 MHz na 7 kanałach ogólnopolskich przydzielonych do poszczególnych szlaków kolejowych, z modulacją częstotliwości (FM) oraz selektywnym wywołaniem grupowym. System zapewnia jedynie łączność maszynisty z dyżurnym ruchu, kierownikiem pociągu oraz maszynistów na szlaku.
Niniejszy Projekt pozwoli w przyszłej perspektywie unijnej 2014-2020 na budowę urządzeń ERTMS/GSM-R, co jest warunkiem zrealizowania założeń Narodowego Planu Wdrażania Systemu ERTMS w Polsce.
W ramach niniejszego Projektu pn. „Budowa infrastruktury systemu GSM-R na liniach kolejowych zgodnych z harmonogramem NPW ERTMS FAZA I – PRACE PRZYGOTOWAWCZE” przewiduje się:
- wykonanie dokumentacji projektowej,
- uzyskanie decyzji lokalizacyjnych,
- uzyskanie pozwoleń na budowę dla około 1077 Obiektów Radiokomunikacyjnych (OR) zlokalizowanych w ramach Odcinków Wdrożeniowych (A, B i C),
- nabycie praw do gruntów, na których zainstalowane zostaną urządzenia GSM-R.
Zakres Projektu obejmuje następujące przedsięwzięcia:
- Odcinek Wdrożeniowy A (LOT A) – obejmujący wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji lokalizacyjnych i pozwoleń na budowę dla Obiektów Radiokomunikacyjnych położonych wzdłuż linii kolejowych w województwach południowo-wschodnich: lubelskim, podkarpackim, świętokrzyskim, małopolskim, śląskim, opolskim. Łączna ilość Obiektów Radiowych w tym Odcinku Wdrożeniowym wynosi około 406.
- Odcinek Wdrożeniowy B (LOT B) – obejmujący wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji lokalizacyjnych i pozwoleń na budowę dla Obiektów Radiokomunikacyjnych położonych wzdłuż linii kolejowych w województwach północno-zachodnich: dolnośląskim, wielkopolskim, lubuskim, kujawsko-pomorskim, pomorskim, zachodniopomorskim. Łączna ilość Obiektów Radiowych wynosi w tym Odcinku Wdrożeniowym około 447.
- Odcinek Wdrożeniowy C (LOT C) – obejmujący wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji lokalizacyjnych i pozwoleń na budowę dla Obiektów Radiokomunikacyjnych położonych wzdłuż linii kolejowych w województwach północno-wschodnich i centralnych: łódzkim, mazowieckim, warmińsko-mazurskim, podlaskim. Łączna ilość Obiektów Radiowych wynosi w tym Odcinku Wdrożeniowym około 224.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Głównym celem inwestycji jest wypełnienie założeń wynikających z „Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013”, „Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015” i „Strategii Rozwoju Transportu 2007-2013” oraz „Narodowego Planu Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym w Polsce” przyjętego w marcu 2007 roku przez Rząd RP. Dokumenty te w zakresie infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego definiują cele i priorytety do wykonania w ramach budów, przebudów, modernizacji, unowocześniania oraz restrukturyzacji.
Zabudowa systemu ERTMS/GSM-R na Odcinkach Wdrożeniowych wpisuje się w cele osi priorytetowej Transport Przyjazny Środowisku. System ERTMS/GSM-R służyć będzie zwiększaniu udziału przewozów, prowadząc tym samym do lepszego zrównoważenia systemu transportowego. GSM-R jako część Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS (ang. European Rail Traffic Management System) jest systemem łączności cyfrowej opartym na standardzie GSM, zaprojektowanym na potrzeby zapewnienia komunikacji (głos oraz transmisji danych dla potrzeb ERTMS/ETCS poziom 2) pomiędzy operacyjnymi pracownikami kolejowych firm transportowych.
Doposażenie linii kolejowej w ERTMS/GSM-R pozwoli:
- zwiększyć płynność i bezpieczeństwo ruchu pociągów;
- poprawić niezawodności i punktualności przewozów;
- poprawić jakość usług łączności głosowej i transmisji danych;
- zmniejszyć opóźnienia i zwiększyć przepustowość linii;
- przygotować infrastrukturę transmisyjną niezbędną dla późniejszego wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 koniecznego do uzyskania pełnej interoperacyjności;
- ograniczyć koszty zewnętrzne z tytułu wzrostu bezpieczeństwa pod kątem wypadkowości na kolei.
Do 2020 r. w Europie większość linii konwencjonalnych oraz wszystkie linie dużych prędkości będą wyposażone w ERTMS. System ten ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, tzn. możliwość bezpiecznego i płynnego poruszania się pociągów na sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Wprowadzenie tego ujednoliconego rozwiązania w zakresie bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ma na celu zbudowanie na poziomie Unii Europejskiej wspólnego, konkurencyjnego i rozwojowego rynku kolejowego dla produktów i usług.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
30 467 404,57 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
11 687 900,58 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2013 - 2016
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
Wdrożenie systemu ERTMS w skali sieci jest projektem znacznie bardziej złożonym i długoterminowym, niż innego rodzaju projekty inwestycyjne. Czerpanie korzyści z wdrożonego systemu ERTMS będzie możliwe dopiero w przypadku uzyskania odpowiedniej długości sieci kolejowej, objętej systemem – nie tylko w Polsce, ale również w krajach sąsiednich. Dopiero upowszechniony system ERTMS pozwoli osiągnąć szereg dodatkowych korzyści synergicznych, nie wynikających bezpośrednio z pojedynczych, narodowych wdrożeń. Te, niemożliwe do kwantyfikacji w skali krajowych projektów, korzyści obejmują m.in.:
likwidację barier wejścia na rynki kolejowe poszczególnych krajów, a co za tym idzie zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego i zmniejszenie kosztów zewnętrznych transportu drogowego;
unifikację i zmniejszenie kosztów produkcji urządzeń srk na potrzeby kolei europejskich;
bezpieczną kontrolę jazdy pociągów;
redukcję wypadków na kolei;
zmniejszenie ilości pojazdów i osób bezpośrednio uczestniczących w wypadkach na przejazdach kolejowych;
redukcję opóźnień spowodowanych problemami technicznymi;
przygotowanie infrastruktury transmisyjnej niezbędnej dla późniejszego wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 niezbędnego do uzyskania pełnej interoperacyjności.
Dokładna kwantyfikacja w/w efektów nie wynika z pojedynczych projektów, lecz z korzyści o naturze synergicznej, wynikającej z dużej ilości analogicznych projektów, realizowanych w wielu krajach.