Powrót

POIiŚ 7.1-42 Prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej E 65 - Południe, odcinek Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice Zebrzydowice/Zwardoń - granica państwa - faza II

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Projekt realizowany jest w ramach Umowy nr FS2006/PL/16/C/PA/002-01 „Studium wykonalności – dokumentacja przedprojektowa dla „Modernizacji linii kolejowej  E 65 – Południe” odcinek Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa zadanie realizowane w ramach Projektu nr 2006/PL/16/C/PA/002 oraz Projektu „Modernizacja linii E 65/C-E 65 na odcinku Katowice – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.

ZAKRES PROJEKTU

Zakres został podzielony na cztery zadania, które zostały określone na podstawie wybranych opcji modernizacyjnych w Fazie I zakończonej w 2011 r.

Zadanie 1 - odcinek: Grodzisk Mazowiecki – Knapówka.

Zadanie 2 - odcinek: Knapówka – Nakło - Sucha – Katowice - budowa nowego odcinka linii z przystosowaniem do V=300 km/h.

Zadanie 3 - odcinek: Knapówka - Nakło – Sucha – Zabierzów (Kraków E30) - budowa nowego odcinka linii z przystosowaniem do V=300 km/h.

Zadanie 4 - odcinki: 

  • 4.1   Katowice - Zwardoń - granica państwa
  • 4.2   Katowice - Zebrzydowice - granica państwa.

W wyniku szczegółowych analiz kosztów wykonania przyszłej modernizacji linii w wybranych opcjach na odcinkach, gdzie przyjęto budowę kolei dużych prędkości V=300 km/h, podjęto działania zmierzające do wykorzystania wszystkich wyników z wytworzonych produktów Fazy I, do realizacji odcinków, które mają realną szanse być wykorzystane w przyszłej perspektywie finansowej. Sytuacja finansowa i gospodarcza kraju spowodowały zaniechanie w obecnej i następnej perspektywie finansowej UE budowy linii przystosowanej do kursowania pociągów z prędkościami 300 km/h.

W związku z powyższym zakres projektu został ograniczony do następujących Zadań: 

Zadanie 2 dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice,

Zadanie 4 dla odcinków: 

  • 4.1   Katowice - Katowice Ligota; Tychy - podg. Most Wisła - Czechowice Dziedzice - Bielsko Biała Lipnik,
  • 4.2   Katowice - Katowice Ligota; Tychy - podg. Most Wisła - Zebrzydowice - granica państwa z wyłączeniem w tym projekcie odcinka Katowice Ligota - Tychy

Zakres projektu obejmuje:

  • wykonanie dokumentacji przedprojektowej geodezyjnej i koncepcyjno-przestrzennej dla przedsięwzięcia oraz badań geologicznych i geotechnicznych dla wybranej opcji;
  • uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia;
  • uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
  • wykonanie projektu wstępnego linii E 65 Południe;
  • wykonanie dokumentacji przetargowej na wykonanie projektu budowlanego z pozwoleniami na budowę.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

Celem projektu jest przygotowanie dokumentacji przedprojektowej będącej podstawą do wykonania dokumentacji projektowej i wykonawstwa robót na kompleksową modernizację:

  • nawierzchni i układów torowych;
  • podtorza i odwodnienia;
  • obiektów inżynieryjnych;
  • skrzyżowań dróg z linią kolejową;
  • sieci trakcyjnej z systemem zasilania;
  • urządzeń sterowania ruchem kolejowym z budową Lokalnych Centrów Sterowania (LCS) i montażem systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego;
  • sieci i urządzeń teletechnicznych z montażem systemu radiołączności ERTMS/GSM-R;
  • peronów dostosowanych do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się;
  • obiektów kubaturowych związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego;
  • budowy niezbędnych obiektów ochrony środowiska.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

18 227 591,40 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ

5 180 665,00 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2011 - 2015

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • minimalizacja szkodliwych oddziaływań na środowisko;
  • ochrona wód powierzchniowych i podziemnych;
  • ochrona przed hałasem i wibracjami (budowa ekranów akustycznych, oraz elementów antywibracyjnych);
  • ochrona roślinności i zwierząt (przystosowanie części przebudowywanych przepustów oraz obiektów mostowych do funkcji przejść dla zwierząt);
  • przeprowadzenie rekultywacji terenu z nasadzeniem i renaturyzacją zieleni po likwidowanych obiektach.