POIiŚ 7.1-42 Prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej E 65 - Południe, odcinek Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice Zebrzydowice/Zwardoń - granica państwa - faza II
Projekt realizowany jest w ramach Umowy nr FS2006/PL/16/C/PA/002-01 „Studium wykonalności – dokumentacja przedprojektowa dla „Modernizacji linii kolejowej E 65 – Południe” odcinek Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa zadanie realizowane w ramach Projektu nr 2006/PL/16/C/PA/002 oraz Projektu „Modernizacja linii E 65/C-E 65 na odcinku Katowice – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.
ZAKRES PROJEKTU
Zakres został podzielony na cztery zadania, które zostały określone na podstawie wybranych opcji modernizacyjnych w Fazie I zakończonej w 2011 r.
Zadanie 1 - odcinek: Grodzisk Mazowiecki – Knapówka.
Zadanie 2 - odcinek: Knapówka – Nakło - Sucha – Katowice - budowa nowego odcinka linii z przystosowaniem do V=300 km/h.
Zadanie 3 - odcinek: Knapówka - Nakło – Sucha – Zabierzów (Kraków E30) - budowa nowego odcinka linii z przystosowaniem do V=300 km/h.
Zadanie 4 - odcinki:
- 4.1 Katowice - Zwardoń - granica państwa
- 4.2 Katowice - Zebrzydowice - granica państwa.
W wyniku szczegółowych analiz kosztów wykonania przyszłej modernizacji linii w wybranych opcjach na odcinkach, gdzie przyjęto budowę kolei dużych prędkości V=300 km/h, podjęto działania zmierzające do wykorzystania wszystkich wyników z wytworzonych produktów Fazy I, do realizacji odcinków, które mają realną szanse być wykorzystane w przyszłej perspektywie finansowej. Sytuacja finansowa i gospodarcza kraju spowodowały zaniechanie w obecnej i następnej perspektywie finansowej UE budowy linii przystosowanej do kursowania pociągów z prędkościami 300 km/h.
W związku z powyższym zakres projektu został ograniczony do następujących Zadań:
Zadanie 2 dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice,
Zadanie 4 dla odcinków:
- 4.1 Katowice - Katowice Ligota; Tychy - podg. Most Wisła - Czechowice Dziedzice - Bielsko Biała Lipnik,
- 4.2 Katowice - Katowice Ligota; Tychy - podg. Most Wisła - Zebrzydowice - granica państwa z wyłączeniem w tym projekcie odcinka Katowice Ligota - Tychy
Zakres projektu obejmuje:
- wykonanie dokumentacji przedprojektowej geodezyjnej i koncepcyjno-przestrzennej dla przedsięwzięcia oraz badań geologicznych i geotechnicznych dla wybranej opcji;
- uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia;
- uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
- wykonanie projektu wstępnego linii E 65 Południe;
- wykonanie dokumentacji przetargowej na wykonanie projektu budowlanego z pozwoleniami na budowę.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
Celem projektu jest przygotowanie dokumentacji przedprojektowej będącej podstawą do wykonania dokumentacji projektowej i wykonawstwa robót na kompleksową modernizację:
- nawierzchni i układów torowych;
- podtorza i odwodnienia;
- obiektów inżynieryjnych;
- skrzyżowań dróg z linią kolejową;
- sieci trakcyjnej z systemem zasilania;
- urządzeń sterowania ruchem kolejowym z budową Lokalnych Centrów Sterowania (LCS) i montażem systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego;
- sieci i urządzeń teletechnicznych z montażem systemu radiołączności ERTMS/GSM-R;
- peronów dostosowanych do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się;
- obiektów kubaturowych związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego;
- budowy niezbędnych obiektów ochrony środowiska.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
18 227 591,40 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
5 180 665,00 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2011 - 2015
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- minimalizacja szkodliwych oddziaływań na środowisko;
- ochrona wód powierzchniowych i podziemnych;
- ochrona przed hałasem i wibracjami (budowa ekranów akustycznych, oraz elementów antywibracyjnych);
- ochrona roślinności i zwierząt (przystosowanie części przebudowywanych przepustów oraz obiektów mostowych do funkcji przejść dla zwierząt);
- przeprowadzenie rekultywacji terenu z nasadzeniem i renaturyzacją zieleni po likwidowanych obiektach.