Powrót

POIiŚ 7.1-59 Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych - etap I

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Projekt zakłada wykonanie robót budowlanych w celu poprawy bezpieczeństwa na 119 przejazdach w poziomie szyn zlokalizowanych na 41 liniach na terenie całej Polski. Założono, że w ramach projektu wykonany zostanie następujący zakres robót:

  • podniesienie kategorii 91 przejazdów pozostających aktualnie w kat. D na kategorię A (7 przejazdów), kategorię B (27 przejazdów) i kategorię C (57 przejazdy);
  • podniesienie kategorii 12 przejazdów aktualnie pozostających w kategorii C na kategorię B;
  • zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) na 8 przejazdach pozostających aktualnie w kat. A z zawieszoną obsługą (warunki bezpieczeństwa jak na przejeździe kat. D). W tym na 7 przejazdach zabudowane zostaną urządzenia dla kategorii B, natomiast na 1 przejazdach zabudowane zostaną urządzenia dla kategorii C;
  • na 7 przejazdach zostaną wymienione wyeksploatowane urządzenia przejazdowe. W tym na 7 przejazdach kat. C;
  • na 1 przejeździe kat. E (przejście) zabudowane zostaną urządzenia SSP dla kat. B.
  • poza zabudową lub wymianą urządzeń srk na wybranych przejazdach kolejowych wykonywane będą roboty torowe związane z wymianą nawierzchni toru (49 przejazdów) oraz wymianą nawierzchni drogowej na przejeździe 61 przejazdów). 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie, w zależności od zastosowanych urządzeń zabezpieczających zasadniczo wyróżnia się 6 kategorii przejazdów kolejowych, tj.:

  • kategoria A — przejazdy użytku publicznego z rogatkami lub przejazdy użytku publicznego bez rogatek, na których ruch na drodze kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolejowych;
  • kategoria B — przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną i z półrogatkami;
  • kategoria C — przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną lub uruchamianą przez pracowników kolei;
  • kategoria D — przejazdy użytku publicznego bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej;
  • kategoria E — przejścia użytku publicznego.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

  • poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów i uczestników ruchu drogowego oraz likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych w obrębie jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi;
  • zabudowa nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych;
  • odwołanie istniejących ograniczeń prędkości i odtworzenie parametrów pierwotnych linii we wskazanych lokalizacjach;
  • zaniechanie wprowadzenia ograniczeń prędkości na przejazdach z iloczynem ruchu sięgającym wartości granicznych.

KOSZT CAŁKOWITY NETTO PROJEKTU

124 489 698,04 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA

105 019 826,02 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2014 - 2016

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • poprawa bezpieczeństwa przy przekraczaniu linii kolejowych poprzez wyposażenie przejazdów w systemy ostrzegania przed nadjeżdżającym pojazdem kolejowym;
  • skrócenie czasów jazdy na odcinkach objętych robotami poprzez odwołanie istniejących ograniczeń prędkości;
  • poprawa stanu technicznego nawierzchni drogowej na przejazdach wymagających działań naprawczych;
  • zmniejszenia skutków negatywnego oddziaływania na środowisko poprzez zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach, a tym samym zmniejszenie wypadkowości.

ZDJĘCIA