POIiŚ 7.1-67 Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa - Fosowskie
WYKONANIE
- Opracowano i zatwierdzono Koncepcję oraz Dokumentację wykonawczą dla całego zadania.
- Wykonanie robót budowlanych:
- Na linii kolejowej nr 700 na odcinku Częstochowa – Częstochowa Stradom od km -0,307 do km 2,205.
- Na linii kolejowej nr 61 Kielce - Fosowskie na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie od km 116,736 do km 175,110:
- Modernizacja torów i sieci trakcyjnej;
- Budowa nowych peronów na stacjach i przystankach: Pludry, Pawonków, Lisowice, Lubliniec, Jawornica, Kochanowice, Lisów, Liswarta i Herby Stare;
- Modernizacja rozjazdów;
- Remont mostów w km 169,310 i w km 141,018 oraz wiaduktu w km 136,210;
- Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- utrzymanie obecnych nacisków na oś wynoszących 211 kN lub 221 kN;
- przywrócenie prędkości projektowej V=40 km/h dla pociągów pasażerskich i dla pociągów towarowych na odcinku Częstochowa – Częstochowa Stradom linii Nr 700 (poza miejscami ograniczeń prędkości wynikających z innych uwarunkowań);
- przywrócenie prędkości projektowej V=120 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla pociągów towarowych na całym odcinku Częstochowa Stradom - Fosowskie linii kolejowej nr 61 (poza miejscami ograniczeń prędkości wynikających z innych uwarunkowań);
- spełnienie wymagań dotyczących technicznej specyfikacji interoperacyjności dla poszczególnych podsystemów;
- zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem na długości całej linii;
- zwiększenie bezpieczeństwa na jednopoziomowych przejazdach kolejowych, zakwalifikowanych do wyższej kategorii, jako wynik wyposażenia przejazdów w samoczynną sygnalizację przejazdową;
- poprawa jakości przewozów i wzrost efektywności wykorzystania linii kolejowej poprzez umożliwienie po zakończeniu zadania realizowania oferty przewozowej o wyższej prędkości operacyjnej, skrócenia czasu jazdy i zwiększenia przepustowości linii;
- zachowanie dotychczasowych funkcji wybranych stacji z możliwością osiągnięcia przyszłej zwiększonej ilościowo oferty przewozowej;
- ograniczenie uciążliwości dla środowiska naturalnego w zakresie np. hałasu;
- zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury z tytułu wymiany wyeksploatowanych i zastosowania nowych elementów.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU
353 031 290,00 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ
248 439 253,68 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2011 - 2015
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
Realizacja projektu umożliwiła poprawę sprawności funkcjonowania transportu kolejowego na tym odcinku, m.in. poprzez likwidację ograniczeń prędkości, wynikających ze złego stanu infrastruktury. Polepszenie jakości tego połączenia stanowi istotny element integracji transportu kolejowego dla dużych ośrodków miejskich.