Powrót

POIiŚ 7.1-80 Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych - etap II

Oznaczenie: Logo Infrastruktura i Środowisko - Narodowa Strategia Spójności, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Projekt zakłada wykonanie robót budowlanych w celu poprawy bezpieczeństwa na 185 przejazdach w poziomie szyn zlokalizowanych na 52 liniach na terenie całej Polski. Założono, że w ramach projektu wykonany zostanie następujący zakres robót:

  • podniesienie kategorii 124 przejazdów pozostających aktualnie w kat. D na kategorię A (9 przejazdów), kategorię B (45 przejazdów) i kategorię C (70 przejazdów);
  • podniesienie kategorii 38 przejazdów aktualnie pozostających w kategorii C na kategorię A (1 przejazd), kategorię B (37 przejazdów);
  • zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) na 16 przejeździe pozostającym aktualnie w kat. A z zawieszoną obsługą (warunki bezpieczeństwa jak na przejeździe kat. D) z zabudową urządzeń jak dla przejazdu kat. B;
  • na 4 przejazdach zostaną wymienione wyeksploatowane urządzenia przejazdowe. W tym na 3 przejazdach kat. A, 1 przejazdach kat. C;
  • na 3 przejazdach kat. E (przejście) zabudowane zostaną urządzenia SSP dla kat. B;
  • poza zabudową lub wymianą urządzeń srk na wybranych przejazdach kolejowych wykonywane będą roboty torowe związane z wymianą nawierzchni toru (38 przejazdów) oraz wymianą nawierzchni drogowej na przejeździe (51 przejazdów). 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie, w zależności od zastosowanych urządzeń zabezpieczających zasadniczo wyróżnia się 6 kategorii przejazdów kolejowych, tj.:

  • kategoria A — przejazdy użytku publicznego z rogatkami lub przejazdy użytku publicznego bez rogatek, na których ruch na drodze kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolejowych;
  • kategoria B — przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną i z półrogatkami;
  • kategoria C — przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną lub uruchamianą przez pracowników kolei;
  • kategoria D — przejazdy użytku publicznego bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej;
  • kategoria E — przejścia użytku publicznego.

CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY

  • poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów i uczestników ruchu drogowego oraz likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych w obrębie jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi;
  • zabudowa nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych;
  • odwołanie istniejących ograniczeń prędkości i odtworzenie parametrów pierwotnych linii we wskazanych lokalizacjach;
  • zaniechanie wprowadzenia ograniczeń prędkości na przejazdach z iloczynem ruchu sięgającym wartości granicznych.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU (PLANOWANY)

237 373 190,83 PLN

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ (Zgodnie z umową o dofinansowanie)

192 611 334,00 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

2014 - 2015

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • poprawa bezpieczeństwa przy przekraczaniu linii kolejowych poprzez wyposażenie przejazdów w systemy ostrzegania przed nadjeżdżającym pojazdem kolejowym;
  • skrócenie czasów jazdy na odcinkach objętych robotami poprzez odwołanie istniejących ograniczeń prędkości;
  • poprawa stanu technicznego nawierzchni drogowej na przejazdach wymagających działań naprawczych;
  • zmniejszenia skutków negatywnego oddziaływania na środowisko poprzez zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach, a tym samym zmniejszenie wypadkowości.

ZDJĘCIA