POIiŚ 7.1-80 Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych - etap II
ZAKRES PROJEKTU
Projekt zakłada wykonanie robót budowlanych w celu poprawy bezpieczeństwa na 185 przejazdach w poziomie szyn zlokalizowanych na 52 liniach na terenie całej Polski. Założono, że w ramach projektu wykonany zostanie następujący zakres robót:
- podniesienie kategorii 124 przejazdów pozostających aktualnie w kat. D na kategorię A (9 przejazdów), kategorię B (45 przejazdów) i kategorię C (70 przejazdów);
- podniesienie kategorii 38 przejazdów aktualnie pozostających w kategorii C na kategorię A (1 przejazd), kategorię B (37 przejazdów);
- zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) na 16 przejeździe pozostającym aktualnie w kat. A z zawieszoną obsługą (warunki bezpieczeństwa jak na przejeździe kat. D) z zabudową urządzeń jak dla przejazdu kat. B;
- na 4 przejazdach zostaną wymienione wyeksploatowane urządzenia przejazdowe. W tym na 3 przejazdach kat. A, 1 przejazdach kat. C;
- na 3 przejazdach kat. E (przejście) zabudowane zostaną urządzenia SSP dla kat. B;
- poza zabudową lub wymianą urządzeń srk na wybranych przejazdach kolejowych wykonywane będą roboty torowe związane z wymianą nawierzchni toru (38 przejazdów) oraz wymianą nawierzchni drogowej na przejeździe (51 przejazdów).
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie, w zależności od zastosowanych urządzeń zabezpieczających zasadniczo wyróżnia się 6 kategorii przejazdów kolejowych, tj.:
- kategoria A — przejazdy użytku publicznego z rogatkami lub przejazdy użytku publicznego bez rogatek, na których ruch na drodze kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolejowych;
- kategoria B — przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną i z półrogatkami;
- kategoria C — przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną lub uruchamianą przez pracowników kolei;
- kategoria D — przejazdy użytku publicznego bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej;
- kategoria E — przejścia użytku publicznego.
CELE PROJEKTU I PLANOWANE EFEKTY
- poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów i uczestników ruchu drogowego oraz likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych w obrębie jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi;
- zabudowa nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych;
- odwołanie istniejących ograniczeń prędkości i odtworzenie parametrów pierwotnych linii we wskazanych lokalizacjach;
- zaniechanie wprowadzenia ograniczeń prędkości na przejazdach z iloczynem ruchu sięgającym wartości granicznych.
KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU (PLANOWANY)
237 373 190,83 PLN
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ (Zgodnie z umową o dofinansowanie)
192 611 334,00 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
2014 - 2015
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- poprawa bezpieczeństwa przy przekraczaniu linii kolejowych poprzez wyposażenie przejazdów w systemy ostrzegania przed nadjeżdżającym pojazdem kolejowym;
- skrócenie czasów jazdy na odcinkach objętych robotami poprzez odwołanie istniejących ograniczeń prędkości;
- poprawa stanu technicznego nawierzchni drogowej na przejazdach wymagających działań naprawczych;
- zmniejszenia skutków negatywnego oddziaływania na środowisko poprzez zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach, a tym samym zmniejszenie wypadkowości.