POIiŚ 5.1-11.1 Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin, etap I
Przedmiotem Projektu jest modernizacja linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock - Lublin (od km 26,050 do km 175,850) wraz z pracami na linii objazdowej nr 30 na odcinku Łuków - Parczew (od km 1,811 do km 52,578) i przygotowaniem dokumentacji projektowej dla odcinka Warszawa Wsch. - Otwock.
W ramach realizacji Projektu przewiduje się:
- Przebudowę torowisk (dobudowa drugiego toru na odcinku Otwock - Pilawa, zmiana geometrii torów);
- Modernizację, przebudowę oraz budowę nowych obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów, przejść dla pieszych;
- Wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem;
- Budowę przejść dla zwierząt;
- Przebudowę peronów i ich wyposażenie;
- Budowę układu sterowania ruchem;
- Budowę ekranów akustycznych;
- Odnowienie systemu odwodnienia.
W celu zapewnienia trasy objazdowej w trakcie modernizacji wykonano prace projektowo-budowlane na linii kolejowej nr 30 Łuków - Lublin Płn., na odcinku Łuków - Parczew (w zakresie nawierzchni torowej, skrzyżowań linii kolejowej z drogami, obiektów inżynieryjnych, srk, łączności oraz energetyki.
CELE PROJEKT
- Skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie natężenia ruchu pasażerskiego i towarowego,
- Eliminacja „wąskich gardeł” (dobudowa drugiego toru na odcinku jednotorowym Otwock – Pilawa),
- Likwidacja punktowych ograniczeń prędkości,
- Poprawa przepustowości linii, częstotliwości oraz punktualności realizowanych połączeń,
- Likwidacja odcinków i punktów o zmniejszonym dopuszczalnym nacisku osi,
- Umożliwienie przejazdu pociągów o maksymalnej długości (740 m),
- Podwyższenie prędkości maksymalnej składów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h,
- Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz płynności ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
- Ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
- Eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz rowerzystów.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
4 296 272 831,59 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
2 818 574 389,65 PLN
* Źródło: ANEKS nr 9 z dnia 13.12.2023 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0010/16 do Projektu Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
3 631 736 167,99 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
376 465 008,07 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2015 – 2025
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.