Powrót

POIiŚ 5.1-12 Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia - Oświęcim - Czechowice Dziedzice

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Odcinek objęty Projektem należy do kompleksowej sieci TEN-T i jest fragmentem korytarza sieci bazowej Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, stanowiącym część odcinka kolejowego Katowice – Ostrawa – Brno – Wiedeń. Odcinek linii nr 93 od km 24,728 do km 44,950 objęty jest umową AGTC.

Prace na linii nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice realizowane będą od km 0,700 do km 44,950 (z wyłączeniem zakresu zrealizowanego w ramach modernizacji stacji Libiąż od km 9,033 do km 12,371 – tor nr 1 oraz od km 8,677 do km 12,371 – tor nr 2). Linia przebiega przez woj.: małopolskie i śląskie. Inwestycja obejmuje gminy: Trzebinia, Chrzanów, Libiąż, Chełmek, Oświęcim, Brzeszcze, Wilamowice, Bestwina, Czechowice Dziedzice. 

Podstawowym celem Projektu jest usprawnienie prowadzenia ruchu na linii kolejowej nr 93, dostosowanie linii do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego. Spowoduje to polepszenie parametrów technicznych umożliwiających przejazd pociągów pasażerskich z prędkością V=120 km/h i pociągów towarowych z prędkością V=80 km/h, a także optymalizację kosztów eksploatacji i poprawę jakości usług kolejowych. 

Bezpośrednimi celami realizowanego Projektu są: 

  • skrócenie czasu przejazdu,
  • zwiększenie przepustowości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
  • spełnienie wymagań w zakresie interoperacyjności,
  • zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem,
  • zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków,
  • zmniejszenie negatywnego wpływu ruchu kolejowego na środowisko,
  • zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego,
  • eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. 

Cele Projektu wpisują się w cele zdefiniowane w europejskich i krajowych dokumentach strategicznych. Głównym ich celem jest zrównoważenie struktury transportu – zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Polsce. Osiągnięcie tego będzie możliwe poprzez uczynienie transportu kolejowego bardziej konkurencyjnym – stworzenie zintegrowanego systemu infrastruktury kolejowej na poziomie połączeń krajowych i międzynarodowych, spójnego pod względem parametrów technicznych. 

Odcinek Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice charakteryzuje się niedostatecznym stanem technicznym, powodującym liczne ograniczenia prędkości. Podtorze oraz obiekty inżynieryjne nie spełniają aktualnych wymogów do przenoszenia obciążeń rzędu 221 kN/oś. Brak jest warstwy ochronnej, co przy ww. naciskach osi powoduje odkształcenia toru i powstawania nierówności, a w konsekwencji ograniczenia prędkości. Dodatkowo, brak jest nowoczesnego systemu łączności i nowoczesnych urządzeń srk, a stan techniczny sieci trakcyjnej jest niezadowalający. 

Przedmiotem Projektu jest usprawnienie prowadzenia ruchu w ciągu linii 93, dostosowanie linii kolejowej do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego wchodzącej w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), przy czym:

  • na odcinku Trzebinia – Oświęcim, to jest na odcinku linii nr 93 od km 0,700 do km 24,053 (tor nr 1) i do km 24,017 (tor nr 2) (z wyłączeniem zakresu zrealizowanego w ramach modernizacji stacji Libiąż od km 9,033 do km 12,371 – tor nr 1 oraz od km 8,677 do km 12,371 – tor nr 2) przewiduje się prace modernizacyjne zakładające niewielkie korekty układu torowego, przebudowę sieci trakcyjnej oraz urządzeń srk i infrastruktury technicznej pozostałych branż wraz z przebudową obiektów inżynieryjnych, 
  • na odcinku Oświęcim – Czechowice Dziedzice, to jest na odcinku linii nr 93 od km 24,053 (tor nr 1) oraz od km 24,017 (tor nr 2) do km 44,950 przewiduje się prace rehabilitacyjne mające na celu przywrócenie pierwotnych parametrów konstrukcyjnych linii kolejowej wraz z wprowadzeniem nowych rozwiązań technologicznych.

W ramach Projektu przewiduje się:

  • modernizację 3 stacji i 7 przystanków osobowych (w tym przebudowa 20 peronów),
  • przebudowę 9 mostów;
  • przebudowę 16 wiaduktów;
  • przebudowę 1 kładki dla pieszych;
  • budowa przejścia pod torami w Chrzanowie.

Modernizowane i budowane urządzenia srk w ramach Projektu będą przystosowane do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS poziom 1.

Realizacja Projektu POIiŚ 5.1-12 odbywa się w ramach V Osi Priorytetowej Rozwój transportu kolejowego w Polsce. Celem osi jest m.in. poprawa stanu połączeń kolejowych pomiędzy głównymi miastami Polski oraz zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego w miastach. Ponadto, dla projektów realizowanych w ramach Osi Priorytetowej V istotny jest ich wkład w budowę spójnej sieci kolejowej i jej integracji z siecią TEN-T, poprawę bezpieczeństwa na kolei, zmniejszenie ograniczeń przepustowości infrastruktury i integrację systemu transportowego.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

1 093 920 928,67 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

720 488 925,50 PLN

* Źródło: ANEKS nr 5 z dnia 27.06.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0026/17 do Projektu Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

933 529 100,36 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

107 473 536,65 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2017 – 2025

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA

FILMY