POIiŚ 5.1-13 Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia, etap I
ZAKRES PROJEKTU
W ramach projektu będą realizowane cztery zadania inwestycyjne.
1. Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia:
W ramach zadania zostanie kompleksowo zmodernizowana stacja Warszawa Zachodnia.
Zakres obejmuje kompleksową przebudowę stacji, a w szczególności budowę:
- układu torowego stacji wraz z peronami od 1 do 7, oraz peronu nr 8 (po przebudowie nr 9) na linii kolejowej nr 20 w zakresie połączenia z przejściami podziemnymi i dostosowania do obsługi przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania;
- nowych stacyjnych i liniowych urządzeń srk;
- sieci trakcyjnej i nietrakcyjnych;
- instalacji sanitarnych i kanalizacyjnych
- urządzeń telekomunikacyjnych;
- infrastruktury pasażerskiej;
- obiektów kubaturowych wraz z mediami m.in. budynek dworca po stronie północnej stacji (ul. Tunelowa);
- obiektów inżynieryjnych w tym przejścia podziemnego;
- budowę kładki dla pieszych na potrzeby czasowej i docelowej organizacji ruchu pieszego na stacji;
- budowę nowego zadaszenia nad peronami nr 1-8;
- budowę budynku wielofunkcyjnego będącego centrum sterowania nową stacją;
- bezkolizyjne poprowadzenie linii w kierunku CPK, 46, 1, 3, 8 poprzez budowę wiaduktu w km 4,000 linii nr 1.
Dodatkowo w ramach wspólnej realizacji projektu z jednostka samorządu terytorialnego przewidziano realizację przystanku tramwajowego oraz konstrukcji pod przyszły tunel tramwajowy.
Roboty budowlane na stacji będą realizowane w latach 2020 – 2023.
2. Przebudowa linii średnicowej:
W ramach zadania planowana jest kompleksowa wielobranżowa przebudowa linii średnicowej (dalekobieżnej i podmiejskiej) na odcinku Warszawa Zachodnia (bez stacji) – Warszawa Wschodnia (ze stacją).
Zakres zadania obejmuje:
- przebudowę stacji i przystanków osobowych, w tym: Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota (wpisana do rejestru zabytków) oraz Warszawa Wschodnia;
- budowę dwóch dodatkowych przystanków osobowych rejonie ulic Nowy Świat i Wybrzeże Kościuszkowskie oraz wyłącznie z funkcji obsługi podróżnych przystanku Warszawa Powiśle;
- przebudowę tunelu średnicowego dla linii dalekobieżnej i podmiejskiej;
- przebudowę mostu średnicowego oraz pozostałych obiektów inżynieryjnych linii średnicowej
- budowę lokalnego centrum sterowania w rejonie stacji Warszawa Wschodnia;
- budowę nowej łącznicy kolejowej pomiędzy układem podmiejskim stacji Warszawa Wschodnia oraz linią kolejową nr 9.
Roboty budowlane zaplanowano do realizacji w latach 2023 – 2027.
3. Budowa stacji Warszawa Główna:
Stacja Warszawa Główna Osobowa obsługiwała pociągi dalekobieżne do roku 1976. W latach 1976 – 1997 odprawiano stamtąd już tylko tabor o napędzie elektrycznym w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska Kamiennej i Kielc. Od 1997 r. na stacji Warszawa Główna Osobowa został wstrzymany ruch pasażerski. W ramach zadania przewidziano do wykonania nowy układ torowy w obrębie stacji, budowa nowych peronów dwukrawędziowych, budowa budynku nastawni, drogi dojazdowej z miejscami postojowymi dla taxi i K&R, budowę zadaszonej kładki dla pieszych łączącej z jednej strony perony z ul. Kolejową, a z drugiej z Al. Jerozolimskimi.
Prace budowlane w ramach zadania będą trwały od marca 2019 r. do lipca 2021 r.
4. Dostosowanie infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Gdańska do zwiększonej liczby pasażerów podczas modernizacji linii średnicowej:
W ramach zadania inwestycyjnego przewidziano:
- wymianę schodów stałych prowadzących z peronów do przejścia podziemnego dla pieszych na schody ruchome;
- budowę kładki dla pieszych po wschodniej stronie stacji łączącej perony z wiaduktem w ciągu ul. Gen. W. Andersa;
- budowę kładki dla pieszych po zachodniej stronie stacji wyprowadzającej ruch pieszy w kierunku ul. Felińskiego i CH Arkadia;
- dostosowanie nowobudowanych obiektów do obsługi osób o ograniczonej mobilności.
Prace projektowe oraz roboty budowlane przewidziano w okresie: październik 2019 – lipiec 2021 r.
CELE PROJEKTU
Projekt wpisuje się w realizację ww. celów dotyczących transportu kolejowego poprzez:
- podwyższenie parametrów technicznych linii kolejowej (prędkość, nacisk na oś);
- budowę nowych odcinków linii kolejowych ze stacji Warszawa Zachodnia;
- unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym;
- unowocześnienie systemów informacji pasażerskiej;
- zwiększenie przepustowości poprzez nowe połączenie linii kolejowej nr 8 i 20 na st. Warszawa Zachodnia – eliminacja „wąskich gardeł”;
- dostępności do portów lotniczych Warszawa Okęcie, Modlin poprzez bezkolizyjne połącznie linii kolejowych nr 9 i 20 oraz budowę nowej łącznicy na stacji Warszawa Wschodnia;
- poprawa dostępności do budowanego lotniska w Radomiu oraz planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego poprzez bezkolizyjne połącznie linii kolejowej 008 i 020 oraz budowę nowej linii kolejowej nr 085 stanowiącej wylot dla kolei dużych prędkości w obrębie stacji Warszawa Zachodnia;
- budowę obiektów obsługi podróżnych - dostosowanie do wyższych standardów bezpieczeństwa oraz potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo – budowa stacji Warszawa Główna oraz przebudowa stacji Warszawa Zachodnia i stacji Warszawa Gdańska;
- przebudowa układów torowych w szczególności głowic rozjazdowych stacji Warszawa Zachodnia celem dostosowania układów torowych stacji do przewidywanych potrzeb przewozowych;
- budowę lokalnego centrum sterowania na stacji Warszawa Zachodnia;
- poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych poprzez budowę i przebudowę istniejących obiektów;
- modernizację dworców/stacji również w zakresie infrastruktury obsługi podróżnych w tym dostosowanie do wymagań technicznych związanych z obsługą osób o ograniczonej możliwości poruszania oraz montażem systemów służących poprawie jakości świadczonych usług na stacjach: Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska; Warszawa Wschodnia oraz przystankach Warszawa Ochota i Warszawa Śródmieście;
- budowa i przebudowa obiektów umożliwiającą integralność z innymi rodzajami transportu i osiągnięcie multimodalności poprzez:
- zintegrowanie transportu kolejowego, tramwajowego oraz autobusowego z możliwą w przyszłości integracją z linią metra na stacji Warszawa Zachodnia;
- zintegrowanie transportu kolejowego, tramwajowego i autobusowego w rejonie Placu Zawiszy i budowanej stacji Warszawa Główna;
- zintegrowanie transportu kolejowego, tramwajowego oraz autobusowego z możliwą integracją z I linią metra w rejonie planowanej stacji Warszawa Śródmieście;
- zintegrowanie transportu kolejowego, tramwajowego oraz autobusowego z możliwą integracją planowaną III linią metra w rejonie na stacji Warszawa Wschodnia;
- zintegrowanie transportu kolejowego, tramwajowego i autobusowego w rejonie Placu Zawiszy i budowanego przystanku Warszawa Ochota.
- zwiększenie przepustowości na linii średnicowej pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia do:
- 24 par pociągów w godzinie szczytu na linii podmiejskiej
- 20 par pociągów w godzinie szczytu na linii dalekobieżnej
- zwiększenie atrakcyjności kolejowego środka transportu w związku z przeniesieniem przystanku Warszawa Powiśle w rejon ronda de’Gaulle’a oraz budowa dodatkowego przestanku osobowego w rejonie ulic Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie
- zwiększenie trwałości i niezawodności oraz zmniejszenie kosztów utrzymania poprzez: budowę nowych obiektów inżynieryjnych na linii średnicowej.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
3 060 566 139,32 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
1 583 247 723,30 PLN
* Źródło: ANEKS nr 3 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0044/22 do Projektu Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
2 624 770 239,07 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
761 511 137,09 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2018 – 2024
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.