POIiŚ 5.1-15 Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, faza I
Celem projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” realizowanego w ramach POIiŚ 2014-2020 jest wybudowanie nowego połączenia kolejowego pomiędzy stacjami Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec a Łodzią Fabryczną. Efektem tej inwestycji będzie:
- zintegrowanie transportu kolejowego z komunikacją zbiorową na terenie aglomeracji łódzkiej,
- skrócenie czasu przejazdu przez węzeł łódzki oraz zwiększenie oferty pociągów międzyregionalnych i regionalnych o charakterze tranzytowym,
- wzbogacenie oferty przewozowej i tym samym zwiększenie liczby pasażerów oraz częstotliwości kursowania pociągów, co wpłynie na konkurencyjność transportu kolejowego wobec innych środków transportu,
- racjonalizacja użytkowania infrastruktury kolejowej,
- obniżenie kosztów usług transportowych,
- podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu kołowego w mieście.
W ramach projektu zostaną wykonane:
- dwutorowy tunel wykonany metodą tarczową, który będzie przebiegał od stacji Łódź Fabryczna przez przystanek w rejonie skrzyżowania ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki, zwany dalej „Łódź Zielona”, do przystanku pośredniego zlokalizowanego w rejonie skrzyżowania ulic Ogrodowej/Drewnowskiej/Karskiego, zwany dalej „Łódź Ogrodowa”,
- dwutorowy tunel wykonany metodą odkrywkową, który będzie przebiegał od przystanku pośredniego „Łódź Ogrodowa” do rejonu ulicy Odolanowskiej,
- cztery tunele jednotorowe wykonane metodą odkrywkową, które będą przebiegały od ulicy Odolanowskiej do włączenia w linię kolejową nr 15 (Bednary – Łódź Kaliska),
- przystanki „Łódź Ogrodowa” oraz „Łódź Zielona” będą wykonane metodą odkrywkową,
- nawierzchnia bezpodsypkowa w tunelu i na odcinkach przebiegających w ścianach szczelinowych oraz nawierzchnia podsypkowa dla pozostałych odcinków,
- niezbędne inwestycje drogowe dostosowujące układ uliczny i przebieg linii komunikacji miejskiej do prowadzonych robót,
- budowa urządzeń srk i dsat,
- budowa sieci trakcyjnej, układu zasilania sieci trakcyjnej,
- budowa urządzeń przewodowej łączności alarmowej, urządzeń teletransmisyjnych, urządzeń łączności radiowej, urządzeń informacji podróżnych, systemu nagłośnienia, dźwiękowego systemu ostrzegawczego DSO, systemu sygnalizacji i gaszenia pożaru, systemu sygnalizacji włamania, systemów kontroli dostępu.
CELE PROJEKTU
- obniżenie kosztów usług transportowych,
- wzrost dostępności transportu kolejowego na terenie aglomeracji łódzkiej,
- racjonalizacja użytkowania infrastruktury kolejowej,
- podniesienie efektywności użytkowania linii kolejowej,
- skrócenie czasu podróży, a tym samym zwiększenie komfortu podróży i obsługi pasażerów,
- poprawa jakości usług transportowych poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów,
- wzrost udziału transportu przyjaznego środowisku w transporcie ogółem,
- wyeliminowanie barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
2 022 221 932,45 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
894 646 672,24 PLN
* Źródło: ANEKS nr 7 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0012/16 do Projektu Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, faza I (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
1 205 250 307,68 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
166 658 599,71 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2018 – 2023
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.