Powrót

POIiŚ 5.1-15 Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, faza I

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Celem projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” realizowanego w ramach POIiŚ 2014-2020 jest wybudowanie nowego połączenia kolejowego pomiędzy stacjami Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec a Łodzią Fabryczną. Efektem tej inwestycji będzie:

  1. zintegrowanie transportu kolejowego z komunikacją zbiorową na terenie aglomeracji łódzkiej,
  2. skrócenie czasu przejazdu przez węzeł łódzki oraz zwiększenie oferty pociągów międzyregionalnych i regionalnych o charakterze tranzytowym,
  3. wzbogacenie oferty przewozowej i tym samym zwiększenie liczby pasażerów oraz częstotliwości kursowania pociągów, co wpłynie na konkurencyjność transportu kolejowego wobec innych środków transportu, 
  4. racjonalizacja użytkowania infrastruktury kolejowej, 
  5. obniżenie kosztów usług transportowych, 
  6. podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu kołowego w mieście.

W ramach projektu zostaną wykonane:

  1. dwutorowy tunel wykonany metodą tarczową, który będzie przebiegał od stacji Łódź Fabryczna przez przystanek w rejonie skrzyżowania ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki, zwany dalej „Łódź Zielona”, do przystanku pośredniego zlokalizowanego w rejonie skrzyżowania ulic Ogrodowej/Drewnowskiej/Karskiego, zwany dalej „Łódź Ogrodowa”,
  2. dwutorowy tunel wykonany metodą odkrywkową, który będzie przebiegał od przystanku pośredniego „Łódź Ogrodowa” do rejonu ulicy Odolanowskiej,
  3. cztery tunele jednotorowe wykonane metodą odkrywkową, które będą przebiegały od ulicy Odolanowskiej do włączenia w linię kolejową nr 15 (Bednary – Łódź Kaliska),
  4. przystanki „Łódź Ogrodowa” oraz „Łódź Zielona” będą wykonane metodą odkrywkową,
  5. nawierzchnia bezpodsypkowa w tunelu i na odcinkach przebiegających w ścianach szczelinowych oraz nawierzchnia podsypkowa dla pozostałych odcinków,
  6. niezbędne inwestycje drogowe dostosowujące układ uliczny i przebieg linii komunikacji miejskiej do prowadzonych robót,
  7. budowa urządzeń srk i dsat,
  8. budowa sieci trakcyjnej, układu zasilania sieci trakcyjnej,
  9. budowa urządzeń przewodowej łączności alarmowej, urządzeń teletransmisyjnych, urządzeń łączności radiowej, urządzeń informacji podróżnych, systemu nagłośnienia, dźwiękowego systemu ostrzegawczego DSO, systemu sygnalizacji i gaszenia pożaru, systemu sygnalizacji włamania, systemów kontroli dostępu.

CELE PROJEKTU

  • obniżenie kosztów usług transportowych, 
  • wzrost dostępności transportu kolejowego na terenie aglomeracji łódzkiej,
  • racjonalizacja użytkowania infrastruktury kolejowej, 
  • podniesienie efektywności użytkowania linii kolejowej,
  • skrócenie czasu podróży, a tym samym zwiększenie komfortu podróży i obsługi pasażerów,
  • poprawa jakości usług transportowych poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów,
  • wzrost udziału transportu przyjaznego środowisku w transporcie ogółem,
  • wyeliminowanie barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

2 022 221 932,45 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

894 646 672,24 PLN

* Źródło: ANEKS nr 7 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0012/16 do Projektu Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, faza I (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

1 205 250 307,68 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

166 658 599,71 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2018 – 2023

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA