POIiŚ 5.1-16 Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz
Przedmiotem Projektu są prace na linii kolejowej nr 3 od km 10,719 do km 16,254 oraz na linii kolejowej nr 507 od km 2,370 do km 2,523. Łączna długość linii kolejowych objętych Projektem wynosi 5,688 km.
W ramach realizacji robót przewidywana jest między innymi:
- kompleksowa przebudowa stacji Ożarów Mazowiecki w sposób umożliwiający wykorzystanie stacji Ożarów Mazowiecki jako stacji końcowej dla pociągów aglomeracyjnych,
- budowa dwóch peronów wyspowych (dwukrawędziowych),
- budowa przejścia podziemnego dostosowanego do TSI,
- poprawa klimatu akustycznego wzdłuż linii kolejowej, przebudowa systemu odwodnienia z przystosowaniem przepustu do migracji małych zwierząt,
- zabudowa komputerowego systemu srk przystosowanego do ERTMS/ETCS (urządzenia stacyjne oraz urządzenia samoczynnej blokady liniowej na szlaku),
- budowa budynku nastawni dostosowanego do komputerowych systemów srk.
Ponadto nowe wiaty peronowe, zgodnie z warunkami Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, swoją formą i kształtem będą nawiązywały do istniejącej zabytkowej wiaty.
W efekcie planowanych prac, linia kolejowa nr 3 i nr 507 będą spełniać następujące wymagania i warunki:
- Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich:
- dla linii nr 3: V max = 160 km/h;
- dla linii 507: V max = 80 km/h.
- Prędkość maksymalna dla pociągów towarowych:
- dla linii nr 3: V max = 100 km/h;
- dla linii nr 507: V max = 80 km/h.
- Dopuszczalny nacisk na oś 221 kN
CELE PROJEKTU
- poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń;
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych;
- racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii;
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko;
- eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
155 965 244,84 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
76 061 819,72 PLN
* Źródło: ANEKS nr 7 z dnia 26.04.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0013/16 do Projektu Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
129 902 986,73 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
24 425 534,84 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2017 – 2024
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.