Powrót

POIiŚ 5.1-16 Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Przedmiotem Projektu są prace na linii kolejowej nr 3 od km 10,719 do km 16,254 oraz na linii kolejowej nr 507 od km 2,370 do km 2,523. Łączna długość linii kolejowych objętych Projektem wynosi 5,688 km. 

W ramach realizacji robót przewidywana jest między innymi:

  • kompleksowa przebudowa stacji Ożarów Mazowiecki w sposób umożliwiający wykorzystanie stacji Ożarów Mazowiecki jako stacji końcowej dla pociągów aglomeracyjnych,
  • budowa dwóch peronów wyspowych (dwukrawędziowych),
  • budowa przejścia podziemnego dostosowanego do TSI,
  • poprawa klimatu akustycznego wzdłuż linii kolejowej, przebudowa systemu odwodnienia z przystosowaniem przepustu do migracji małych zwierząt,
  • zabudowa komputerowego systemu srk przystosowanego do ERTMS/ETCS (urządzenia stacyjne oraz urządzenia samoczynnej blokady liniowej na szlaku),
  • budowa budynku nastawni dostosowanego do komputerowych systemów srk.

Ponadto nowe wiaty peronowe, zgodnie z warunkami Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, swoją formą i kształtem będą nawiązywały do istniejącej zabytkowej wiaty.

W efekcie planowanych prac, linia kolejowa nr 3 i nr 507 będą spełniać następujące wymagania i warunki: 

  • Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich: 
    • dla linii nr 3: V max = 160 km/h;
    • dla linii 507: V max = 80 km/h. 
  • Prędkość maksymalna dla pociągów towarowych: 
    • dla linii nr 3: V max = 100 km/h;
    • dla linii nr 507: V max = 80 km/h. 
  • Dopuszczalny nacisk na oś 221 kN 

CELE PROJEKTU

  • poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń;
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych;
  • racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii;
  • zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko;
  • eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

155 965 244,84 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

76 061 819,72 PLN

* Źródło: ANEKS nr 7 z dnia 26.04.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0013/16 do Projektu Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

129 902 986,73 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

24 425 534,84 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2017 – 2024

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA

FILMY