POIiŚ 5.1-18 Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa Rembertów – Mińsk Mazowiecki, etap I
Projekt POIiŚ 5.1-18 Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa Rembertów – Mińsk Mazowiecki, etap I obejmuje m.in. wymianę nawierzchni torowej, blokady liniowej, sieci trakcyjnej, zabudowę nowych urządzeń srk, wymianę rozjazdów i budowę obiektów inżynieryjnych po wschodniej stronie Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Projekt obejmuje, w przeważającej części, prace mające na celu odtworzenie parametrów konstrukcyjnych następujących odcinków linii:
- linia nr 9 od km 6,732 do km 7,709, to jest o długości 0,977 km – budowa przystanku osobowego Warszawa Targówek, wraz z robotami torowymi;
- linia nr 20 od km 10,520 do km 12,777 - w zakresie wymiany blokady liniowej oraz od km 10,534 do km 13,339 - w zakresie wymiany sieci trakcyjnej z wyłączeniem odcinków sieci trakcyjnej na moście Gdańskim (tor nr 1 od km 11,247 do km 12,547 oraz tor nr 2 od km 11,227 do km 12,639). Ponieważ na odcinku od km 10,520 do km 11,200, oprócz prac w ramach Projektu (w zakresie blokady liniowej i sieci trakcyjnej), wykonywane będą roboty torowe w ramach odrębnego projektu CEF „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)”, do wszelkich analiz i wskaźników, przyjęto odcinek linii nr 20 od km 11,200 do km 13,339, to jest o długości 2,139 km;
- linia nr 501 od km -0,146 do km 1,558, to jest o długości 1,704 km – wymiana nawierzchni torowej i budowa przejścia pieszo-rowerowego do cmentarza cholerycznego z wyłączeniem nawierzchni torowej w torze nr 3J od km -0,017 do km 1,058 oraz w torze nr 4J od km -0,085 do km 1,746;
- linia nr 502 od km 0,125 do km 1,577, to jest o długości 1,452 km – zaprojektowanie i zabudowa nowych urządzeń srk dla posterunku, wymiana nawierzchni torowej oraz wymiana rozjazdów na stacji Warszawa Wschodnia Towarowa z wyłączeniem wymiany nawierzchni torowej w torze nr 1 od km 0,209 do km 1,309 oraz w torze nr 2 od km 0,213 do km 1,423;
- linia nr 546 od km 6,194 do km 10,111, to jest o długości 3,917 km – zaprojektowanie i zabudowa nowych urządzeń srk dla posterunku, wymiana nawierzchni torowej oraz wymiana rozjazdów na stacji Warszawa Wschodnia Towarowa;
- linia nr 901 od km 6,128 do km 10,051, to jest o długości 3,923 km – zaprojektowanie i zabudowa nowych urządzeń srk dla posterunku, wymiana nawierzchni torowej oraz wymiana rozjazdów na stacji Warszawa Wschodnia Towarowa.
Łączna długość zrehabilitowanych linii kolejowych objętych Projektem wynosi 12,69 km.
CELE PROJEKTU
- poprawa przepustowość linii oraz wzrost efektywności wykorzystania linii;
- poprawę jakości i oferty usług przewozowych oraz zwiększenie konkurencyjności kolei;
- zabudowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych;
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko w przypadku;
- wyeliminowanie barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Ponadto, w wyniku realizacji Projektu nastąpi poprawa jakości komunikacji pasażerskiej, na odcinku od Warszawy Wschodniej do Warszawy Gdańskiej, na linii nr 9 powstanie nowy przystanek osobowy Warszawa Targówek.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
208 089 452,86 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
111 158 681,27 PLN
* Źródło: ANEKS nr 7 z dnia 22.12.2023 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0014/16 do Projektu Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa Rembertów – Mińsk Mazowiecki, etap I (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
180 693 760,35 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
39 757 580,36 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2017 – 2022
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 14.11.2023 r.