Powrót

POIiŚ 5.1-19.1 Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap I Szczecin Główny

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Projekt polega na wykonaniu przebudowy stacji Szczecin Główny wraz z niezbędną infrastrukturą dostosowując obiekt do obowiązujących standardów oraz przepisów, w tym TSI PRM.

W ramach projektu planowane są następujące prace:

  • budowa 5 wind umożliwiających poruszanie się między peronami;
  • przebudowa istniejącej kładki, w tym budowa zadaszenia;
  • budowa/przebudowa wiat na peronach 1,2,3 oraz budowa łącznika pomiędzy kładkami; 
  • przebudowa peronów nr 2 i 3;
  • przebudowa tunelu pocztowego;
  • wydłużenie o około 300 m uporowego toru nr 1 do głowicy rozjazdowej w kierunku Szczecin Port Centralny;
  • uzupełnienie instalacji kamer systemu monitoringu wizyjnego na peronach nr 2 i 3, i kładce i systemu tablic informacji dynamicznej;
  • wymiana i uzupełnienie systemu informacji statycznej dla podróżnych (tablice, znaki, piktogramy);
  • wykonanie obiektów małej architektury; ławki, kosze na śmieci itp.; 
  • modernizacja systemu zapowiadania z automatyzacją powiązaną z tablicami informacyjnymi wyposażonymi w zegary;
  • regulacja torów przy peronach nr 2 i 3;
  • przebudowa sieci trakcyjnej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym w związku z regulacją torów przy peronach 2 i 3 oraz wydłużeniem toru nr 1;
  • instalacje sanitarne - wykonanie kanalizacji deszczowej i włączenie jej do kanalizacji istniejącej;
  • przebudowa oświetlenia na peronach oraz kładce.

CELE PROJEKTU

  • uzyskanie standardów europejskich na liniach objętych transeuropejskimi korytarzami transportowymi przebiegającymi przez terytorium Polski;
  • zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
  • poprawa wygody podróżnych korzystających z peronów (nr 2 i nr 3) stacji Szczecin Główny;
  • umożliwienie samodzielnego dostępu do peronów dla osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej możliwości poruszania się;
  • poprawa dostępności dworca dla pieszych z dolnego i górnego tarasu śródmieścia Szczecina oraz komunikacji zbiorowej i indywidualnej.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • Oszczędność czasu pasażerów korzystających ze stacji Szczecin Główny spowodowana krótszym czasem dojścia na peron. Dużą oszczędność czasu uzyskają osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej możliwości poruszania się, w ich przypadku możliwe będzie w pełni samodzielne dotarcie na peron. 
  • Oszczędność czasu pasażerów podróżujących pociągami przez stację Szczecin Główny, w wyniku poprawy komfortu wsiadania i wysiadania z pociągów skróci się czas postoju pociągów na stacji Szczecin Główny.
  • Wzrost komfortu dla podróżnych spowodowany łatwiejszym przemieszczaniem się pasażerów po stacji Szczecin Główny, łatwiejszym wsiadaniem/wysiadaniem z pociągu.
  • Wzrost dostępności kolei dla niepełnosprawnych poprzez umożliwienie samodzielnego poruszania się tych osób po stacji Szczecin Główny.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

87 469 472,98 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

55 569 084,78 PLN

* Źródło: ANEKS nr 6 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0025/17 do Projektu Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap I Szczecin Główny (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

71 317 496,21 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

6 180 044,60 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2017 – 2020

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA