POIiŚ 5.1-19.1 Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap I Szczecin Główny
ZAKRES PROJEKTU
Projekt polega na wykonaniu przebudowy stacji Szczecin Główny wraz z niezbędną infrastrukturą dostosowując obiekt do obowiązujących standardów oraz przepisów, w tym TSI PRM.
W ramach projektu planowane są następujące prace:
- budowa 5 wind umożliwiających poruszanie się między peronami;
- przebudowa istniejącej kładki, w tym budowa zadaszenia;
- budowa/przebudowa wiat na peronach 1,2,3 oraz budowa łącznika pomiędzy kładkami;
- przebudowa peronów nr 2 i 3;
- przebudowa tunelu pocztowego;
- wydłużenie o około 300 m uporowego toru nr 1 do głowicy rozjazdowej w kierunku Szczecin Port Centralny;
- uzupełnienie instalacji kamer systemu monitoringu wizyjnego na peronach nr 2 i 3, i kładce i systemu tablic informacji dynamicznej;
- wymiana i uzupełnienie systemu informacji statycznej dla podróżnych (tablice, znaki, piktogramy);
- wykonanie obiektów małej architektury; ławki, kosze na śmieci itp.;
- modernizacja systemu zapowiadania z automatyzacją powiązaną z tablicami informacyjnymi wyposażonymi w zegary;
- regulacja torów przy peronach nr 2 i 3;
- przebudowa sieci trakcyjnej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym w związku z regulacją torów przy peronach 2 i 3 oraz wydłużeniem toru nr 1;
- instalacje sanitarne - wykonanie kanalizacji deszczowej i włączenie jej do kanalizacji istniejącej;
- przebudowa oświetlenia na peronach oraz kładce.
CELE PROJEKTU
- uzyskanie standardów europejskich na liniach objętych transeuropejskimi korytarzami transportowymi przebiegającymi przez terytorium Polski;
- zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
- poprawa wygody podróżnych korzystających z peronów (nr 2 i nr 3) stacji Szczecin Główny;
- umożliwienie samodzielnego dostępu do peronów dla osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej możliwości poruszania się;
- poprawa dostępności dworca dla pieszych z dolnego i górnego tarasu śródmieścia Szczecina oraz komunikacji zbiorowej i indywidualnej.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- Oszczędność czasu pasażerów korzystających ze stacji Szczecin Główny spowodowana krótszym czasem dojścia na peron. Dużą oszczędność czasu uzyskają osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej możliwości poruszania się, w ich przypadku możliwe będzie w pełni samodzielne dotarcie na peron.
- Oszczędność czasu pasażerów podróżujących pociągami przez stację Szczecin Główny, w wyniku poprawy komfortu wsiadania i wysiadania z pociągów skróci się czas postoju pociągów na stacji Szczecin Główny.
- Wzrost komfortu dla podróżnych spowodowany łatwiejszym przemieszczaniem się pasażerów po stacji Szczecin Główny, łatwiejszym wsiadaniem/wysiadaniem z pociągu.
- Wzrost dostępności kolei dla niepełnosprawnych poprzez umożliwienie samodzielnego poruszania się tych osób po stacji Szczecin Główny.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
87 469 472,98 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
55 569 084,78 PLN
* Źródło: ANEKS nr 6 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0025/17 do Projektu Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap I Szczecin Główny (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
71 317 496,21 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
6 180 044,60 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2017 – 2020
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.