POIiŚ 5.1-19.2 Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap II Gdańsk Główny
ZAKRES PROJEKTU
Przebudowa stacji Gdańsk Główny wraz z niezbędną infrastrukturą dostosowującą obiekt do obowiązujących standardów oraz przepisów, w tym TSI PRM.
W ramach projektu planowane są następujące prace:
- regulacja położenia torów głównych nr 1, 2, 3, 4 przy nowych krawędziach peronowych;
- przebudowa peronów 1 i 2;
- przebudowa wiat na peronach 1 i 2;
- przebudowa płyt nośnych dla torów 1, 2, 3 i 4 nad przejściami pod torami oraz płyt podperonowych dla peronów nr 1 i 2;
- przebudowa ściany oporowej wraz z naświetlem schodów ruchomych;
- budowa nowych schodów stałych, ruchomych oraz wind do przejść pod torami wraz z pomieszczeniami dla potrzeb lokalizacji przepompowni oraz pomieszczeń technicznych dla sieci eN oraz przebudowa przejść pod torami;
- przebudowa sieci trakcyjnej;
- przebudowa przejazdu technologicznego do peronów oraz drogi do nastawni LCS Gdańsk i budynków służbowych ISE Gdańsk PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.;
- montaż elementów informacji dla podróżnych oraz małej architektury;
- przystosowanie tunelu bagażowego w km -0,046 linii 202 jako technologicznego dla potrzeb instalacji przesyłowych, wraz z rozbiórką budynków wind towarowo-bagażowych;
- rozbiórka budynków na peronach 1 i 2 oraz po stronie południowej budynku Dworca Głównego;
- przebudowa i budowa sieci infrastruktury technicznej zlokalizowanej na stacji Gdańsk Główny, a w tym: sieci sanitarnych, sieci elektroenergetycznej, sieci telekomunikacyjnej, kanalizacji deszczowej, instalacji sanitarnych wodno-kanalizacyjnej oraz wentylacji i ogrzewania, urządzeń automatyki kolejowej.
CELE PROJEKTU
- eliminacja barier dla osób niepełnosprawnych i z ograniczoną możliwością poruszania się;
- zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych;
- podniesienie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji;
- zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury z tytułu zastosowania elementów o wysokiej niezawodności i trwałości.
KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA
- Oszczędność czasu pasażerów korzystających ze stacji Gdańsk Główny dzięki krótszym czasem dojścia na peron.
- Oszczędność czasu pasażerów podróżujących pociągami przez stację Gdańsk Główny dzięki skróconemu czasowi postoju pociągów na stacji Gdańsk Główny.
- Wzrost komfortu dla podróżnych dzięki usprawnionej komunikacji pieszej po stacji Gdańsk Główny oraz łatwiejszym wsiadaniem/wysiadaniem z pociągu.
- Dostosowanie infrastruktury stacji Gdańsk Główny do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
- Poprawa dostępności kolei dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
63 559 842,65 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
43 768 211,67 PLN
*Źródło: ANEKS nr 6 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0015/16 do Projektu Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap II Gdańsk Główny (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
52 733 807,92 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
4 779 234,59 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2016 – 2020
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.