Powrót

POIiŚ 5.1-19.2 Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap II Gdańsk Główny

Oznaczenie: Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

ZAKRES PROJEKTU

Przebudowa stacji Gdańsk Główny wraz z niezbędną infrastrukturą dostosowującą obiekt do obowiązujących standardów oraz przepisów, w tym TSI PRM. 

W ramach projektu planowane są następujące prace:

  • regulacja położenia torów głównych nr 1, 2, 3, 4 przy nowych krawędziach peronowych;
  • przebudowa peronów 1 i 2;
  • przebudowa wiat na peronach 1 i 2;
  • przebudowa płyt nośnych dla torów 1, 2, 3 i 4 nad przejściami pod torami oraz płyt podperonowych dla peronów nr 1 i 2;
  • przebudowa ściany oporowej wraz z naświetlem schodów ruchomych;
  • budowa nowych schodów stałych, ruchomych oraz wind do przejść pod torami wraz z pomieszczeniami dla potrzeb lokalizacji przepompowni oraz pomieszczeń technicznych dla sieci eN oraz przebudowa przejść pod torami;
  • przebudowa sieci trakcyjnej; 
  • przebudowa przejazdu technologicznego do peronów oraz drogi do nastawni LCS Gdańsk i budynków służbowych ISE Gdańsk PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.;
  • montaż elementów informacji dla podróżnych oraz małej architektury;
  • przystosowanie tunelu bagażowego w km -0,046 linii 202 jako technologicznego dla potrzeb instalacji przesyłowych, wraz z rozbiórką budynków wind towarowo-bagażowych;
  • rozbiórka budynków na peronach 1 i 2 oraz po stronie południowej budynku Dworca Głównego;
  • przebudowa i budowa sieci infrastruktury technicznej zlokalizowanej na stacji Gdańsk Główny, a w tym: sieci sanitarnych, sieci elektroenergetycznej, sieci telekomunikacyjnej, kanalizacji deszczowej, instalacji sanitarnych wodno-kanalizacyjnej oraz wentylacji i ogrzewania, urządzeń automatyki kolejowej.

CELE PROJEKTU

  • eliminacja barier dla osób niepełnosprawnych i z ograniczoną możliwością poruszania się;
  • zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych;
  • podniesienie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji;
  • zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury z tytułu zastosowania elementów o wysokiej niezawodności i trwałości.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • Oszczędność czasu pasażerów korzystających ze stacji Gdańsk Główny dzięki krótszym czasem dojścia na peron. 
  • Oszczędność czasu pasażerów podróżujących pociągami przez stację Gdańsk Główny dzięki skróconemu czasowi postoju pociągów na stacji Gdańsk Główny.
  • Wzrost komfortu dla podróżnych dzięki usprawnionej komunikacji pieszej po stacji Gdańsk Główny oraz łatwiejszym wsiadaniem/wysiadaniem z pociągu.
  • Dostosowanie infrastruktury stacji Gdańsk Główny do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. 
  • Poprawa dostępności kolei dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *

63 559 842,65 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *

43 768 211,67 PLN

*Źródło: ANEKS nr 6 do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0015/16 do Projektu Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap II Gdańsk Główny (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)

WARTOŚĆ PROJEKTU **

52 733 807,92 PLN

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **

4 779 234,59 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU **

2016 – 2020

** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.


ZDJĘCIA