POIiŚ 5.1-19.3 Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny
Projekt znajduje się na Wykazie Projektów Zidentyfikowanych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na lata 2014 – 2020 pod numerem POIiŚ 5.1-19.3 „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM) Etap III Rzeszów Główny”.
Stacja Rzeszów Główny położona jest na magistralnej, dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej nr 91 Kraków Gł. Osobowy – Medyka, na której możliwe jest rozwinięcie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym. Stacja Rzeszów Główny jest stacją węzłową, przez którą przechodzą linie: magistralna dwutorowa nr 91 Kraków – Medyka, pierwszorzędna jednotorowa linia kolejowa nr 71 Ocice – Rzeszów, odgałęzienie w kierunku południowym do linii kolejowej pierwszorzędnej nr 106 Rzeszów – Jasło, oraz linia kolejowa (łącznica) nr 611 Rzeszów Główny – Rzeszów Staroniwa.
Realizacja prac wpłynie na poprawę stanu technicznego infrastruktury technicznej obsługi podróżnych, wpłynie na poprawę bezpieczeństwa, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej. Ponadto wpłynie na zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem kolejowym oraz optymalizację układu torowego stacji.
Zakres przedmiotowy
Modernizacja stacji Rzeszów Główny będzie obejmowała roboty w zakresie: torów i rozjazdów, odwodnienia, branży sanitarnej, dróg i przejazdów, obiektów kubaturowych i obsługi podróżnych, obiektów inżynieryjnych, sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki, teletechniki, sieci trakcyjnej, systemu transmisji danych.
W ramach Projektu zostaną wykonane następujące prace:
1. opracowanie Projektów Wykonawczych oraz wykonanie n/w robót;
2. przebudowa układu torowego wraz z podtorzem i wymianą nawierzchni stacji Rzeszów;
3. przebudowa obiektów inżynieryjnych:
- Kratownicowe mosty kolejowe w km 155,601 i km 155,610 w ciągu linii nr 91 oraz most kolejowy w km 64,835 w ciągu linii nr 71.
- Przejście pod torami w km 157,514.
- Wiadukt kolejowy w km 158,088.
4. przebudowa peronów stacji Rzeszów Główny oraz budowa przystanku osobowego Rzeszów Zachodni wraz z odpowiednią infrastrukturą pod przyszłe systemy informacji pasażerskiej oraz dostosowaniem do wymagań TSI PRM;
5. przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
6. budowa i przebudowa sieci i urządzeń telekomunikacyjnych;
7. przebudowa sieci trakcyjnej;
8. budowa i przebudowa urządzeń elektroenergetyki nietrakcyjnej;
9. budowa i przebudowa sieci i instalacji sanitarnych związana z przebudową infrastruktury kolejowej;
10. uzyskanie certyfikatu weryfikacji WE dla wykonanych robót.
Realizacja Projektu ma na celu w szczególności:
- poprawę stanu technicznego infrastruktury technicznej obsługi podróżnych;
- usunięcie niedogodności związanych ze złym stanem technicznym infrastruktury;
- zwiększenie możliwości skomunikowania z pociągami pasażerskimi, komunikacją miejską i autobusową międzymiastową (przy jednoczesnej zwiększonej punktualności realizowanych połączeń);
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
- racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii.
Umiejscowienie Projektu w regionie obrazuje poniższa mapa:
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
273 511 908,52 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
186 878 340,22 PLN
* Źródło: Aneks nr 8 do UMOWY o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0038/18-00 (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT).
WARTOŚĆ PROJEKTU **
226 571 445,97 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
22 770 353,46 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2018 – 2024
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.