POIiŚ 5.1-32 Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Giżycko wraz z elektryfikacją – FAZA I
CELE PROJEKTU
- Skrócenie czasu jazdy,
- Poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- Usprawnienie statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników,
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych,
- Racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii,
- Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
PLANOWANE EFEKTY
- prędkość maksymalna dla: pociągów pasażerskich – 160 km/h na 88% długości odcinka Ełk - Giżycko, pociągów towarowych – 120 km/h,
- dopuszczalny nacisk osi: min. 221 kN na całym odcinku Ełk – Korsze,
- skrajnia budowli: GPL-1,
- długość peronów: na wszystkich stacjach, na których zatrzymują się pociągi dalekobieżne – 300 m (+ 100 m rezerwa terenu pod przyszłościowe wydłużenie),na wszystkich pozostałych stacjach i p.o. – 150 m (+ 50 m rezerwa terenu pod przyszłościowe wydłużenie),ostateczne długości peronów będą określone na etapie KPP i prac projektowych w ramach przedmiotowego zamówienia,
- długości pociągów: towarowych: 750 m, pasażerskich: do 300 m,
- skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich,
- zwiększenie przepustowości pociągów na dobę,
- poprawa bezpieczeństwa w miejscach skrzyżowań z ruchem samochodowym i pieszym oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów,
- poprawa dostępności do infrastruktury kolejowej osób o organicznej sprawności ruchowej.
CAŁKOWITY KOSZT REALIZACJI PROJEKTU *
931 181 082,69 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z UNII EUROPEJSKIEJ *
291 407 892,94 PLN
* Źródło: ANEKS nr 2 z dnia 05.06.2024 r. do Umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0043/21 do Projektu Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk-Giżycko wraz z elektryfikacją-FAZA I (koszt całkowity projektu z uwzględnieniem VAT)
WARTOŚĆ PROJEKTU **
473 041 058,76 PLN
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA Z BUDŻETU PAŃSTWA **
88 418 178,40 PLN
CZAS REALIZACJI PROJEKTU **
2018 – 2025
** Źródło: Aktualizacja Szczegółowego Planu Realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z dn. 28.10.2024 r.